سرویس دورهای خودرو، مهمترین بخش در نگهداری از ماشین است و از هزینه های احتمالی فراوانی جلوگیری میکند.انجام سرویس های دوره ای خودرو منجر به کاهش هزینههای تعمیر خودرو در آینده خواهد شد.برخی افراد به دلیل هزینه انجام سرویس دورهای از آن غفلت میکنند. اما باید بدانید که این کار در آیندهای نه چندان دور هزینههای بیشتری بر دوشتان خواهد گذاشت. زیرا به کمک سرویس کردن ماشین به صورت ادواری، ایرادات آن را پیش از وقوع شناسایی کرده و با مبلغ کمتری قطعات آسیب دیده تعمیر میشوند.
سرویس دوره ای خودرو چیست و چه کمکی در نگهداری از خودرو و تعمیر خودرو میکند؟
سرویس دورهای خودرو تعمیرات کوچکیست است که برای نگهداری از خودرو، ملزم به انجام آن هستید و در صورت مقید بودن، میتوانیدتوسط تعمیرکار ماهر از سلامت خودروی خود مطمئن باشید. علاوه بر این، شما با این کار به کاهش استهلاک و افزایش طول عمر قطعات اتومبیل خود کمک بزرگی کردهاید.
ایرادی که اغلب بر سرویس دورهای خودرو وارد است، انجام فعالیت های غیرضروری توسط نمایندگی ها میباشد. تخمین زده میشود که تا ۳۰% کارهای پیشگیرانه انجام شده در دوره های سرویس ماشین، بیش از نیاز واقعی آن است. به طور مثال در حالت عادل تنها دوبار در سال برای چک کردن باتری باید به نمایندگی مراجعه کنید. اما برخی از تعمیرکاران چهار بار در سال را برای بازدید دوره ای باتری تعیین میکنند. این کار بیش از نیاز واقعی بوده و اغلب به جهت دریافت هزینه های بیشتر انجام میشود.
هنگامی که افراد در مورد سرویس دهی به وسیله نقلیه صحبت می کنند، اغلب به گستره وسیعی از فرآیندها و رویه های مربوط به برنامه تعمیر و نگهداری، که توسط فروشنده یا تولید کننده توصیه می شود اشاره می کنند.
به دلیل گستردگی و تنوع این موضوع، سردرگمی در سرویس اتومبیل و مسائل مرتبط با آن بسیار ساده است. این موضوع به این دلیل است که بسیاری از اجزای اتومبیل، به نگهداری و مراقبت روتین و منظم نیاز دارند.
به طور کلی، سرویس منظم اتومبیل، منجر به حصول اطمینان از شرایط مناسب خودرو می شود. این کار باعث رفع مشکلات بالقوه، پیش از اینکه بر عملکرد اتومبیل تاثیر منفی بگذارند می شود. اگر بخواهید که وسیله نقلیه خود را بفروشید، یکی از مواردی که خریدار احتمالی آن را بررسی می کند، سابقه معاینه فنی اتومبیل است.
اگر خودرو خود را به طور منظم سرویس دهی کنید مشکلی ایجاد نمی شود. این امر حاکی از آن است که شما از ماشینتان به خوبی مراقبت کرده اید.
سرویس دوره ای خودرو، همچنین می تواند منجر به اطمینان از عملکرد بهینه آن شود. این به معنای مصرف سوخت بهینه و ایمنی بالاتر خودروی شماست. سرویس خودرو، همچنین می تواند احتمال بروز خرابی در آینده را نیز کاهش دهد.
شما با مراجعه نمایندگیها، مراکز معاینه فنی و یا تعمیرگاهها قادر هستید با صرف هزینه ای اندک از مخارج بزرگ پیشگیری کنید. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با ۲ نمونه از چک لیست تعمیر و جدول سرویس دورهای خودروهای پرطرفدار از شرکت سایپا و ایران خودرو آشنا کنیم. قابل به ذکر است اطلاعات زیر، برگرفته از منابع شرکت های نام برده شده میباشد.
در ادامه برخی از مهمترین مواردی که هنگام انجام سرویس دورهای خودرو باید انجام دهید را بیان میکنیم:
فیلتر بنزین یکی از بخشهای مهم خودرو است که هنگام سرویس دوره ای باید آن را مورد بازبینی قرار دهید. زیرا خراب شدن یا گرفتگی آن موجب اختلال در سوخت رسانی و حتی گاهی قطع کامل مسیر حرکت سوخت میشود.
تسمه تایم یکی دیگر از قطعات آسیب پذیر ماشین است که باید پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی مورد بررسی قرار گیرد. البته اگر از آن دست راننده هایی هستید که اغلب با دور موتورهای بیش از ۴۰۰۰ هزار رانندگی کرده و مدام شتاب گیری میکنید، احتمال خرابی تسمه تایم پیش از موعد نیز در کمینتان خواهد بود. توجه کنید که خراب شدن تسمه تایم منجر به کج شدن سوپاپ ها و پیستون و سرسیلندر میشود.
شمع ها وظیفه ایجاد جرقه برای اشتعال مخلوط هوا و سوخت را بر عهده دارند. خراب شدن و دوده زدن شمع ها منجر به استارت نامناسب، شتاب کم خودرو، احتراق ناقص در سیلندر، لرزش در دور آرام موتور و دود آبی رنگ از اگزوز میشود. نوک شمع سالم باید سفید رنگ بوده و در آن اثری از دوده، چربی و زنگ زدگی مشاهده نگردد.
ضد یخ در زمستان مانع از یخ زدگی و در تابستان مانع از داغ شدن بیش از حد موتور میشود. این مایع خنک کننده در طول زمان خواص خود را از دست داده و دیگر نمیتواند وظایفش را به درستی انجام دهد. به همین منظور باید هر سال یکبار آن را به طور کامل تخلیه و تعویض نمایید.
لنت در ترمزهای دیسکی و کفشک در ترمزهای کاسه ای از دیگر قطعاتی هستند که در سرویس دوره ای خودرو باید بررسی شوند. تا در صورت نیاز آن تعویض نمایید. به طور کلی اگر ضخامت کفشک یا لنت کمتر از ۱.۵ میلیمتر بوده و یا سطح آن روغنی شده باشد، زمان تعویضش فرا رسیده است. توصیه میشود پس از تعویض لنت، مدار ترمز هواگیری شده تا میزان سفتی و نرمی پدال ترمز تنظیم گردد.
روغن ترمز در حالت معمول رطوبت را به خود جذب نموده و پس از دو سال حدود ۳% آب جذب میکند. زمانی که ترمز شدید بگیرید این آب بخار شده و قدرت ترمزگیری کاهش مییابد. بنابراین بهتر است هر دو سال یکبار و یا با طی کردن ۶۰ هزار کیلومتر، مخزن آن را به طور کامل تخلیه و با روغن جدید جایگزین نمایید.
باتری موظف است در زمان استراحت دینام، برق خودرو را تامین نماید. به طور مثال هنگام استارت و روشن کردن خودرو باتری برق لازم را به مدار میدهد. اما در باقی مواقع این دینام است که نیاز برق را در ماشین برطرف میسازد. با این حال بهتر است هر سال دو بار وضعیت باتری را چک نموده و از سلامت آن اطمینان یابید.
ساییده شدن لاستیک های خودرو عاملی بر افزایش مصرف سوخت در اثر اصطکاک بیشتر،کاهش تعادل خودرو و افت کیفیت سواری با ماشین میباشد. از این جهت بهتر است میزان ساییدگی سطح لاستیک ها و دلایل بروز این مشکل را در زمان سرویس دوره ای خودرو مورد ارزیابی قرار دهید.
روغن موتور و تعویض آن مبحث دیگری است که در زمان سرویس دوره ای خودرو باید به آن توجه داشته باشید. برای تعیین سطح روغن موتور باید ابتدا ماشین را در جای صاف پارک کنید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا ماشین سرد شود. سپس گیج روغن را خارج نموده و با دستمال آن را تمیز نمایید. مجددا گیج را درون در محفظه روغن کنید و پس از چند ثانیه بیرون بکشید. اگر سطح روغن میان دو خط بالایی و پایینی باشد، یعنی روغن موتور کافی است. اما در صورت بیشتر و کمتر بودن آن باید اندازه روغن را تنظیم نمایید.
اغلب خودروها به طور معمول به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی تا ۰.۵ لیتر روغن کم میکنند. البته اگر خودروی مورد نظر مدت زیادی پارک بوده و از آن استفاده نکردید هم لازم است روغن موتور را چک کنید. زیرا این روغن ها دارای تاریخ انقضا بوده و پس از مدتی فاسد میشوند.
دیگر فیلتری که باید آن را در زمان سرویس دوره ای خودرو مورد بازبینی قرار دهید، فیلتر روغن است. این فیلتر باید با هر بار تعویض روغن و یا نهایتا یکبار در میان، تعویض گردد. این کار در کنار کاهش مصرف سوخت، منجر به افزایش شتاب و عمر خودرو نیز میشود.
کثیف شدن و یا خراب شدن فیلتر هوا باعث کاهش نارسایی در سیستم سوخت رسانی، تخریب رینگ های پیستون، کاهش شتاب ماشین، افزایش مصرف سوخت و تولید آلایندگی زیاد میشود. از این رو باید به هنگام سرویس دوره ای خودرو فیلتر هوا را نیز بازبینی نمود.
زمان انجام سرویس دوره ای خودرو باتوجه به مدل ماشین ها متفاوت می باشد. از این رو برای تعیین زمان مناسب بهتر است سری به دفترچه راهنمای خودرو بزنید. در این دفترچه اطلاعات مفیدی در رابطه با زمان تعویض روغن، نوع روغن مناسب، گرمای بیش از حد موتور، میزان فشار باد تایرها، زمان تعویض فیلترها، تنظیم موتور،تسمه دینام و تسمه تایم و … به دست خواهید آورد.در واقع دفترچه راهنمای ماشین شامل مجموعهای از دستورالعملهاست که نحوه کارکرد بخشهای مختلف خودرو و راهکارهای نگهداری صحیح از آن را به شما میگوید.
زمان مورد نیاز برای انجام سرویس دوره ای خودرو بستگی به موارد موجود در چک لیست سرویس دارد. این موارد با توجه به درخواست مشتری ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. اما به طور کلی یک سرویس موقت حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد. برای انجام سرویس کامل و جامع نیز باید زمانی حدودا ۳ ساعته در نظر بگیرید.
در ادامه چک لیستی از مواردی که باید در زمان سرویس دوره ای خودرو مورد بررسی قرار دهید، در اختیارتان میگذاریم. این چک لیست در سه دسته اصلی ایمنی، مایعات و لوازم جانبی تقسیمبندی شده است.
امروزه با توجه به پیشرفت علم برنامه نویسی، اپلیکیشنهایی وجود دارند که به این منظور ساخته میشوند و با تعیین تاریخ انتخابی شما، در صورت سررسیدن تاریخ، انجام مجدد سرویس را به شما یادآوری میکنند. چند نمونه نرمافزار سرویس دورهای خودرو عبارتند از: خودرویار، سرویس خودرو، ماشین من و …
فواید و معایب سرویس های دوره ای خودرو
از مزایای انجام سرویس های دوره ای خودرو این است که نیاز به کارهای اضافی برای تصمیمگیری در مورد سرویسدهی را به کلی از بین میبرد. به این معنا که شما شاید دقیقاً ندانید چه زمانی باید روغن ماشین را عوض کنید و یا اینکه اصلاً نمیدانید چرا باید کلیه قسمتهای مکانیکی خودرو در زمانهای خاصی چک شود. اگرچه هزینههای اولیه سرویس دوره ای ممکن است به نظر زیاد برسد، اما این نوع خدمات از هزینههای بلندمدت میکاهد. استفاده از سرویس های دوره ای خودرو به معنای این است که شما ماشین خود را از نظر سلامت مکانیکی بیمه کردهاید. همچنین خدمات دورهای خودرو بیشتر به دادههای زمانی و تجزیه و تحلیل متکی است.
نکته منفی در سرویس های دوره ای خودرو، انجام فعالیتهای غیرضروری است؛ تخمین زده میشود که تا 30٪ کارهای پیشگیرانه برای سلامت خودرو بیش از نیاز واقعی انجام میشود. برخی از نمایندگیها فواصل زمانی سرویس های دوره ای خودرو را کاهش میدهند. برای مثال، تست باتری حداکثر برای دو بار در سال، آن هم برای افرادی که بهطور مداوم با خودروی خود کار میکنند ضروری است؛ اما نمایندگی طرف قرارداد شما ممکن است به جای دو بار در سال، چهار بار در سال را برای بازدید دوره ای تعیین کند. این مقدار بیش از حد مجاز است، و هدف از این کار تنها میتواند دریافت هزینه بیشتر از افراد باشد.
از سرویس های دورهای خودرو توسط نمایندگیها صرفنظر نکنید
عرضه کننده خودروی شما هنگام ارائه خدمات، در مورد سرویس های دوره ای خودرو اطلاعات لازم را ارائه میدهد. این موارد معمولاً شامل یک بررسی دقیق از وضعیت خودرو و توجه فوری به هر چیزی است که نیاز به تعویض یا تعمیر دارد. سپس شما در فواصل زمانی خاص به نمایندگیهای شرکت موردنظر رفته و خودروی خود را سرویس میکنید.