گیربکس PDK پورشه
گیربکس PDK جزو جعبه دنده های نیمه اتوماتیک است که ساختاری شبیه به مدل دستی دارد و از چندین چرخ دنده تشکیل شده است. در واقع اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی است که توسط شرکت پورشه در هفت سرعت همراه با کلاچ دوگانه طراحی و ساخته شده است.
این سیستم می تواند با سرعت بالا بدون توقف جریان انتقال قدرت، تعویض دنده را به انجام برساند. این عمل موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد شد. شایان ذکر است که این افزایش موجب راحتی و کاهش تقه زنی پورشه در هنگام تعویض دنده می شود.
تفاوت PDK با مدل دستی این است که از دو کلاچ جهت قطع و وصل کردن نیرو برای چرخ دنده های زوج یا فرد استفاده می کند. چرخ دنده های زوج و فرد به صورت جدا بر محور مستقل قرار خواهند گرفت.
تعمیر گیربکس PDK
تعمیرگاه تخصصی مهندس ابراهیمی به عنوان یک مرکز تخصصی
تعمیرگیربکس پورشه فعالیت می کند که با مراجعه به آن با هزینه کمتر جعبه دنده خودرویتان تعمیر خواهد شد. همواره خطای PDK را جدی بگیرید و در صورت مشاهده اولین علایم بلافاصله نسبت به تعمیر آن اقدام کنید؛ زیرا به وجود آمدن یک مشکل کوچک در این قطعه حساس موجب تبدیل شدن به مشکلی بزرگ در سراسر خودرو شده و دیگر قطعات نیز دچار آسیب خواهند شد.
مزیت های گیربکس PDK پورشه
از جمله مزیت های این جعبه دنده می توان به کاهش مصرف سوخت، تعویض دنده سریع، شتاب بالا، افزایش سطح رفاه، بهبود فرماندهی و زمان پاسخ دهی کم اشاره کرد.
گیربکس DCT پورشه
با ترکیب کردن دو مدل
جعبه دنده اتوماتیک و دستی، جعبه دنده های نیمه اتوماتیک به وجود می آید که عملکردی شبیه مدل دستی دارد. در این مدل قابلیت تعویض دنده را بدون گرفتن کلاچ امکان پذیر می باشد به همین دلیل نیمه اتوماتیک است.
اولین استفاده از این مدل جعبه دنده توسط شرکت پورشه برای ماشین مسابقه ای بود که در سال ۱۹۸۰ ساخته شد. در آن راننده در کار این قسمت دخالتی ندارد و تمامی کارها به صورت اتوماتیک و خودکار انجام خواهد گرفت. از مزیت به کارگیری این مدل این است که هیچگاه دچار اختلال ارتباطی با پیشرانه نخواهد شد زیرا به کلاچی با دنده های ۲،۴ و ۶ مجهز است و کار می کند.
تعمیر گیربکس دو کلاچه DCT پورشه
تعمیر و
سرویس جعبه دنده اتوماتیکDCT پورشه به دلیل ساختار هیدرولیکی و انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به آن، نسبت به جعبه دنده دستی به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. جهت جلوگیری از آسیب دیدن خودرویتان باید
کوچکترین خطا این قطعه را جدی بگیرید و در اولین فرصت به یک
تعمیرگاه گیربکس پورشه مراجعه کنید؛ زیرا در صورت خراب شدن قطعات آن، دیگر قطعات نیز آسیب خواهند دید و از ین رو موجب استهلاک خودرو خواهد شد و باید هزینه و زمان چند برابری را جهت تعمیر آن صرف کنید.
گیربکس شفت ترونیک shift tronic
این مدل جعبه دنده توسط شرکت پورشه ارائه شده است که در آن راننده بدون تعویض حالت اتوماتیک به دستی عمل تعویض دنده را انجام می دهد و چند ثانیه تعویض دنده به صورت دستی در اختیار آن قرار خواهد گرفت. پس از گذشت مدتی سیستم اتوماتیک خودرو خود به صورت خودکار دنده را کم و زیاد می کند. از جمله مزیت این مدل افزایش ایمنی و راحتی رانندگی است.
در این سیستم زمانی که راننده از سیستم تعویض دنده به صورت دستی استفاده کند و در این میان کنترل را از دست بدهد سیستم به صورت خودکار عمل تعویض دنده را کنترل می کند و موجب
تامین ایمنی خودرو در سرعت های بالا خواهد شد. به همین دلیل موجب افزایش لذت رانندگی برای راننده و سرنشینان می شود. از طرفی دیگر در
صرفه جویی مصرف سوخت خودرو نیز تأثیرگذار است. دقت کنید که این مدل جعبه دنده نیز در صورت استفاده نامناسب طول عمر کوتاهی خواهد داشت و از همین رو باید همواره به خوبی از آن مراقبت کنید.
اما از معایب آن،
قیمت بالای خودروهایی است که از این مدل جعبه دنده استفاده می کنند. زیرا یکی از پیچیده ترین سیستم ها را دارد و از این رو باید توجه زیادی به آن داشته باشید زیرا در صورت داشتن هرگونه مشکل نسبت به مدل های دیگر هزینه تعمیر بالایی خواهد داشت.
شایان ذکر است اگر هرگونه علائم خراب شدن این قطعه را مشاهده کردید بلافاصله به یک تعمیرگاه تخصصی مانندتعمیرگاه مهندس ابراهیمی مراجعه کنید تا در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنند. چون در صورت بزرگ شدن مشکل هزینه بسیار بالایی را باید پرداخت کنید.