با ما تماس بگیرید.

 

عیب یابی و تعمیر برق خودرو

تعمیرات اساسی برق و باتری انواع خودرو های داخلی و خارجی
تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی دارای بخش عیب یابی و تعمیرات برق خودرو رنو به نام بخش برق تخصصی است. سیستم برقی و باتری خودرو از جمله قسمت های مهم و تاثیرگذار خودرو هستند. خودرو توسط سیستم جرقه زنی موتور روشن می شود و کامپیوتر خودرو که وظیفه کنترل و تنظیم میزان سوخت، افزایش امنیت و برخی امکانات رفاهی در خودروهای مدل بالاتر را بر عهده دارد با برق کار می کند.
سیستم روشنایی و راه اندازی اولیه خودرو نیز به نیروی برق نیاز دارد. بنابراین خودروی شما از لحظه روشن شدن تا انتهای مسیر و قفل شدن و استفاده از دزدگیر با سیستم برق سر و کار دارد.
از جمله اصلی ترین قطعات برقی خودرو شامل باتری و دینام، سنسور اکسیژن، کویل، انژکتور، وایر شمع، کامپیوتر خودرو، لامپ ماشین، چراغ های خودرو و غیره است. باتری منبع اصلی تامین نیروی برق خودرو بوده و دینام وظیفه شارژ مجدد باتری را برعهده دارد.
تعمیرات برق خودرو به بخش وسیعی از خرابی های اتومبیل مربوط می شود. برخی از علائم مربوط به خرابی سیستم برق خودرو، از کار افتادن ناگهانی موتور به دلیل اشکال در سیستم جرقه زنی، از کار افتادن چراغ سقفی و سیستم صوتی، ضعیف شدن چراغ های خودرو، روشن شدن چراغ هشدار در کنار صفحه کیلومتر شمار، افت ولتاژ هنگام آمپر کشیدن باتری، دیر روشن شدن خودرو و نشتی اسید باتری می باشند.
 

پرسنل مجرب

تعمیرگاه تخصصی مهندس ابراهیمی با بهره گیری از پرسنل مجرب و ماهر که مهارت های فنی لازم را دارا بوده و توانایی درک نقشه های سیم کشی خودرو های مختلف را دارند و همچنین با اقداماتی از قبیل استفاده از سیستم های کامپیوتری عیب یابی در خودروهای جدید، بررسی و تست قسمت های الکتریکی، تعمیر و تعویض قطعات برقی خودرو، استفاده از نمودارهای برق خودروهای خاص جهت یافتن نقاط آسیب دیده و آزمایش نهایی پس از تعمیر، خدمات کامل و مطمئنی را در زمینه تعمیرات برق خودرو به مراجعین ارائه می نماید. در عین حال می تواند در مورد تعمیرات تخصصی سیستم های تهویه، آینه های برقی، سیستم های صوتی و تصویری، سانروف و سقف پانوراما، رفع مشکلات کروز کنترل و رادار، تعویض داشبورد و قفل مرکزی خودروها به شما کمک نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات می توانید با متخصصین ما در تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی تماس حاصل نمایید.
 

معرفی قسمت های مختلف برق خودرو

خودرو برای کار کردن نیاز به برق دارد که این برق 12 ولت و مستقیم است. به طور کلی سیستم برق خودرو از 5 قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از تولید کننده برق یعنی آلترناتور یا دینام، ذخیره کننده برق یا باتری، توزیع کننده برق یا دسته سیم، کنترل کننده و مصرف کننده برق که اکثر تجهیزات برقی خودرو در این دسته قرار می گیرند.

تولیدکننده برق
در خودروهای قدیمی دینام و در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق را به عهده دارد. اما در واقع می‌توان گفت کارکرد هر دو یکی است. دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی را که از گردش موتور حاصل می‌شود، به واسطه یک تسمه دریافت می‌کند. سپس طی فرایندی آن را به برق 12 ولت تبدیل می‌کند و به ذخیره‌کننده برق تحویل می‌دهد. در واقع وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیره‌کننده برق یا باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ کند.

ذخیره‌ کننده برق
ذخیره برق در سیستم برق خودرو توسط باتری انجام می‌شود. کارکرد باتری این است که در زمان خاموش بودن موتور، برق خودرو را تامین کند. یعنی برقی را که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته، در خود ذخیره می‌کند تا در غیاب موتور به مصرف‌کننده‌ها از جمله بالابر شیشه، رادیو، چراغ‌ها، فلاشر، برف‌پاک‌کن، استارت و… برساند. باتری خودرو یک قطب مثبت و یک قطب منفی دارد و اگرچه مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بسته به نوع خودرو متفاوت است، اما کارکرد آن‌ها مشابه یکدیگر است.

توزیع‌ کننده برق
توزیع‌کننده یا سیم‌ کشی برق خودرو، وظیفه رساندن برق به مصرف‌کننده‌ها از تولیدکننده یا ذخیره کننده را به عهده دارد. سیم‌های روکش‌دار توزیع‌کننده برق بسته به نوع مصرف‌کننده متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند. برای جلوگیری از بی‌نظمی در سیستم برق خودرو، سیم‌های هم‌مسیر را داخل یک لوله پلاستیکی قرار می‌دهند و یا با چسب برق به هم می‌چسبانند. در نتیجه به جای سیم‌های بیشمار، دسته سیم‌هایی داریم که شناسایی آن‌ها هم راحت‌تر است.

کنترل ‌کننده برق
کنترل‌کننده به دکمه‌ها و کلیدهایی گفته می‌شود که در مسیر توزیع‌کننده برق قرار می‌گیرند. با استفاده از این کنترل‌کننده‌ها، سرنشینان می‌توانند فعال یا غیرفعال بودن مصرف‌کننده، سرعت و شدت مصرف برق و یا حالت و جهت آن را کنترل کنند. به عنوان مثال کلید بالابر شیشه خودرو یک کنترل‌کننده است که با استفاده از آن می‌توان جهت (بالا یا پایین) مصرف‌کننده را کنترل کرد. کلید فن خودرو هم کنترل‌کننده دیگری است که با استفاده از آن می‌توان شدت مصرف برق را کنترل کرد.

مصرف‌کننده برق
لوازم برقی موجود در خودرو، مصرف‌کننده برق هستند. چراغ‌های داخل و خارج خوردو، فن، کولر، استارت، شیشه‌ها، رادیو و ضبط و… همه از مصرف‌کننده‌های برق هستند.
 

عیب یابی برق خودرو

در تعمیرگاه تخصصی برق خودرو مهندس ابراهیمی

خوب استارت نخوردن ماشین


عوامل مختلفی می توانند موجب استارت نخوردن خودرو شوند. در عیب یابی برق خودرو برای این مشکل ابتدا باید فیوزها را چک کنید. در بعضی از خودروها استارت به یک فیوز وابسته است که عیب یابی و تعویض آن می تواند مشکل استارت را حل کند. خوردگی باتری در اثر استفاده ی طولانی مدت از آن یا از کار افتادن آن هم می تواند مانع از استارت خوردن ماشین شود.
جرم گرفتگی یا خوردگی باتری را تمیز کنید و دوباره استارت بزنید ممکن است این کار مشکل را حل کند. همچنین اگر تستر در اختیار دارید آمپر استارت را چک کنید تا بفهمید باتری ضعیف است یا خیر. یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث استارت نخوردن ماشین شود خراب بودن اتصالات است. با باز کردن سوئیچ و بررسی جریان عبوری می توانید تشخیص دهید که استارت نیاز به تعویض دارد یا خیر.

شروع به کار نکردن موتور


موتور برای روشن شدن به انرژی الکتریکی نیاز دارد. باتری شما باید جرقه ایجاد کند تا سوخت موتور بسوزد. اگر موتور شما خوب کار نمی کند یا شروع به کار نمی کند این می تواند نشانه خراب بودن باتری، آلترناتور یا اجزای الکتریکی دیگر باشد.
متداول ترین مشکلی که ممکن است به آن بر بخورید این است که هنگامی که استارت می زنید تا ماشینتان را روشن کنید صدای تق تق می شنوید. این نشان می دهد که در سیستم جریان کافی وجود ندارد تا موتور را فعال کند. معمولاً این مشکل از خالی یا خراب بودن باتری سرچشمه می گیرد اما گاهی ممکن است که استارتر منشأ آن باشد.
اگر ماشین شما قدیمی است و عدد کیلومتر شمار آن بسیار زیاد است در سیستم برق خودروی شما مشکلی وجود دارد و باید هرچه سریعتر به یک تعمیرگاه بروید و اجازه دهید که یک متخصص آن را بررسی و تعمیر کند.

معیوب بودن باتری


زمانی که متوجه می شوید باتری ماشین مشکل دارد نباید بدون چک کردن سیستم برق خودرو آن را تعویض کنید تا مشکلتان حل شود. بیشتر باتری های ماشین حدود 5 سال عمر می کنند و خراب شدن آن ها می تواند مشکلات مختلفی را به وجود آورد. عملکرد نامناسب باتری می تواند به خاطر آلترناتور یا اجزای الکتریکی دیگر سیستم برق رسانی باشد. اگر فکر می کنید که باتری خودرو خراب است بهتر است که کار خود را با بررسی کردن سیم های آن شروع کنید. مطمئن شوید که اتصال سیم ها محکم است و سیم ها قطع نشده و آسیب ندیده اند.
اگر همه چیز را بررسی کردید ولی از مشکل سر در نیاوردید ماشین خود را به یک تعمیرگاه تخصصی مانند تعمیرگاه مهندس ابرهیمی در کرج ببرید تا آن را به صورت تخصصی بررسی کنند.

روشن نشدن چراغ های ماشین


همان طور که گفته شد تمامی چراغ های اتومبیل از مصرف کننده های سیستم برق هستند و اگر در سیم ها یا تولید کننده و توزیع کننده برق مشکلی به وجود آید آن ها نمی توانند کار کنند. چراغ های اتومبیل یکی از اصلی ترین اجزایی هستند که توسط سیستم برق کنترل می شوند.
چراغ های بالا، چراغ ترمز و راهنما امنیت شما را در جاده تأمین می کنند. زمانی که سیستم برق دچار مشکل شود بعضی از چراغ ها روشن نمی شوند. این مسئله به دلیل پایین بودن ولتاژ است. خراب شدن باتری، شل شدن سیم های متصل به چراغ ها و درست کار نکردن آلترناتور همگی می توانند باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشند.
فرسودگی سیستم برق هم می تواند منجر به این مشکل شود. اگر ولت متر در دسترس نداشته باشید و نحوه ی استفاده از آن را ندانید نمی توانید خودتان سیستم برق را عیب یابی کنی. ماشین را به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید تا آن را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهند.

آب شدن مدام فیوزها


جعبه فیوز خودرو وظیفه دارد که از بالا رفتن بیش از حد ولتاژ و اتصال کوتاه جلوگیری کند. فیوز در زمان لازم مدار را قطع می کند و اجازه نمی دهد که سیستم های الکتریکی آسیب پذیر جریان زیادی را به سمت خود بکشند. گاهی اوقات بدون دلیل خاصی یک فیوز می سوزد و با عوض کردن آن مشکل حل می شود. اما اگر به صورت مداوم تعدادی از فیوزها می سوزند به احتمال زیاد سیستم برق خودرو مشکل دارد.
اگر اندکی بعد از عوض کردن یک فیوز مجدداً مجبور به تعویض آن شدید، ماشین را به یک تعمیرگاه ببرید تا به صورت تخصصی بررسی شود. این مسئله ناشی از وجود مشکل در سیستم برق یا اتصالی است. اگر به موقع سیستم برق را تعمیر نکنید صدمات بیشتری به خودرو وارد خواهد شد.

بوی سوختگی در زمان روشن بودن ماشین


اگر هر یک از مشکلات گفته شده را تجربه کردید و متوجه شدید که بوی پلاستیک سوخته به مشامتان می رسد، فوراً ماشین درحال حرکت را نگه دارید. این نشانه اتصالی یا خرابی سیستم برق است. به خصوص اگر با علائمی همچون چشمک زدن چراغ ها، سوختن فیوزها و ایجاد مشکل در استارت زدن باشد.
در این شرایط از راندن خودرو شدیداً خودداری کنید زیرا به خودرو صدمات بیشتری وارد می کنید و مجبور می شوید هزینه تعمیر بیشتری بپردازید. از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که سیستم برق خودرو را بررسی کند.
 

سوالات متداول برق خودرو

1در خودروی‌های جدید باتری چگونه تغذیه می‌شود؟
در خودروهای قدیمی دینام وظیفه تولید برق خودرو را بر عهده داشت، اما در خودروهای جدید این کار توسط آلترناتور انجام می‌شود، اما کار آلترناتور چیست؟ کار آلترناتور همانند دینام شارژ کردن باطری است در زمانی که خودرو روشن است؛ به این طریق آلترناتور از طریق تسمه دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده، سپس این انرژی الکتریکی را به ذخیره کننده انرژی یعنی باتری ارسال می‌شود.
2چه علائمی نشان دهنده مشکل در سیستم برق‌رسانی خودرو هستند؟
ماشین به خوبی استارت نمی‌خورد. ماشین استارت می‌خورد اما، موتور شروع به کار نمی‌کند یکی از نشانه‌های خراب بودن باتری، عدم استارت زدن خودرو است. وقتی چراغهای ماشین خاموش و روشن نمی‌شوند. وقتی فیوزها مدام ذوب می‌شوند یا به اصطلاح آب می‌شوند.
3کدام عوامل باعث می‌شوند خودرو به خوبی استارت نخورد؟
ابتدا باید فیوزها را چک کنید. سوختگی برخی از فیوزها می‌تواند باعث استارت نخوردن خودرو باشد. جرم گرفتن سری سیم باطری. از کار افتادن باتری. وجود اتصال در سیم‌کشی برق خودرو، خصوصا سیم‌های زیر فرمان برای خودروهای ایرانی.
4وجود صدای تق‌تق در زمان روشن شدن موتور نشانه چیست؟
در وحله اول به احتمال زیاد مشکل از وجود اختلال در سیستم جریان برق است، یعنی برق به اندازه کافی به موتور برای انجام احتراق کامل نمی‌رسد. در مواردی هم مشکل می‌تواند از خراب بودن باتری باشد.
5باتری خودروی من هر 6 ماه خراب می‌شود آیا مشکل از خود باتری‌ها است یا نه؟
می‌تواند مشکل هم از باتری باشد، ولی اگر این مشکل تکرار شود مطمئنا مشکل از باتری نخواهد بود؛ حتما خودروی خود را به یک برق‌کار نشان دهید تا از سالم بودن سیم‌ها اطمینان حاصل کنید، زیرا یکی از علائم خراب شدن زودبه‌زود باتری وجود اتصال در سیم‌ها است.
6فیوزهای خودروی من زیاد می‌سوزند؟
کار فیوزها این است که از بالا رفتن بیش از حد ولتاژ و اتصال کوتاه جلوگیری کنند؛ در واقع زمانی که جریان برق اضافه‌ای در سیستم اتفاق می‌افتد، فیوز مربوطه برای جلوگیری از عبور جریان اضافه می‌سوزد. پس اگر ماهی یک الی دوبار یا چند ماهی یک‌بار فیوز بسوزد، این امر کاملا طبیعی است، اما اگر فیوز به دفعات زیاد و مکرر بسوزد، این مشکل نشان دهنده وجود اختلال در سیستم برق خودرو است که نیاز به بررسی توسط برق‌کار دارد.
7باتری خودروی من بخار زیادی می‌دهد علت چه می‌تواند باشد؟
این مشکل قطعا نشانه وجود اختلال در سیستم برق خودرو است، اما اگر به برق‌کار مراجعه کرده‌اید و مشکلتان را متوجه نشدند، حتما خودروی خود را نزد متخصص عیب‌یابی ECU ببرید زیرا وجود مشکل در ECU هم می‌تواند چنین نشانه‌هایی داشته باشد.

 

خدمات دیگر تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی




تعمیرگاه مهندس ابراهیمی مرکز تخصصی تعمیرات خودروهای خارجی ، با بهره گیری از بروزترین تجهیزات و کادری مجرب در کرج می باشد، از این رو می ‌توانید با خیال راحت ماشینتان را به ما بسپارید .
شما میتوانید جهت تعیین وقت تعمیرات خودرو خود با مراجعه به صفحه تماس با ما و یا تماس با شماره های : : 926 90 916-026 نسبت به رزرو اقدام فرمایید.