رنو کپچر
مشخصات فنی خودرو رنو کپچر
- نوع گیربکس: 6 دنده اتوماتیک دو کلاچه
- پیشرانه: 4 سیلندر توربو شارژ TCe
- حجم موتور: 1200 سی سی
- گشتاور: 190 نیوتن متر
- شتاب: 10.9 ثانیه
- سرعت: 193 کیلومتر بر ساعت
معایب رنو کپچر
- نداشتن قابلیت دو دیفرانسیل
- کیفیت سواری پایین در سرعت بالا
- عدم ارائه برخی امکانات و تجهیزات مانند سانروف
- ترمز کاسه ای عقب
- فضای داخلی کوچک
- نداشتن سیستم چهار چرخ
- استفاده از مواد خشک درکابین
- قیمت بالا
مزایای رنو کپچر
- پیشرانه قوی
- مصرف سوخت اقتصادی
- طراحی بدنه و کابین زیبا
- گیربکس کارآمد
- ایمنی بالا
نکته مهم خودرو رنو کپچر
تعمیرات اختصاصی کپچر از این جهت اهمیت دارند که ممکن است حین استفاده از این خودروها با مشکلات متعددی مواجه شده و نتوانید از خودرو خود استفاده کنید.در چنین شرایط باید اقدامات لازم جهت بازیابی عملکرد خودرو صورت پذیرد در این زمینه توصیه داریم حتما به مراکزی مراجعه کنید در این زمینه توصیه داریم حتما به مراکزی مراجعه کنید که تخصص لازم را در این باره داشته و قادرند تا با تکیه بر دانش و مهارت بالای متخصصین خود در سریع ترین زمان ممکن خودروی شما تعمیر و یا سرویس کنند.شرایط مختلفی همچون نیاز به تعویض لنت های ترمز ، شستشوی انژکتور ، تعویض روغن و تعمیر موتور ، تعمیر گیربکس ... می توانند شما را ملزم به مراجعه به تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی نمایند. در اینجا این سوال مطرح می گردد آیا تمامی تعمیرگاه ها قادر به ارائه تعمیرات رنو کپچر با بالاترین کیفیت می باشند؟ خیر امروزه با وجود تعدد بالای مراکز تعمیر تخصصی رنو باز هم لازم است در هنگام مراجعه دقت بالایی را به کار گرفته و بهترین مرکز را انتخاب کنید. تا درانتها با مشکلات عدیده دیگری مواجه نگردید.
تعمیر پمپ بنزین ماشین کپچر
این دسته از تعمیرات نیز بخش دیگری از خدمات تعمیرات اختصاصی به شمار می روند. به واسطه آن ها می توانید کارایی موتور خودرو خود را افزایش دهید. در تمام خودروها پمپ بنزین وظیفه انتقال دادن بنزین به موتور را بر عهده دارد. در صورتی که این پمپ ها با مشکل مواجه شوند موتور خودرو به طور ناگهانی خاموش شده و لازم است مشکلات آن را برطرف نمود. یک تعمیرگاه اختصاصی با بهره مندی از امکانات بی نظیر خود انواع مختلفی از تعمیرات رنو کپچر را برای شما در نظر گرفته است تا بتوانید این دسته از عیوب و ایرادات خودرو خود را در سریع ترین زمان ممکن برطرف سازید.
تعویض فیلتر روغن خودرو کپچر
این دسته تعویض در مجموعه سرویس های دوره ای قرار دارند. و فیلتر روغن نیز از جمله عناصر مهم هر خودرویی به شمار می رود که لازم است در مدت زمان مشخصی تعویض گردد. به طور معمول زمانی که خودرو خود را جهت تعویض روغن موتور به تعمیرگاه می برید عمل تعویض فیلتر را نیز برای آن انجام می دهند. یک فیلتر روغن باکیفیت این توانایی را دارد تا از وارد شدن مجموعه ذرات ناخالص به روغن موتور جلوگیری نموده و به این طریق مانع از بروز خرابی موتور نیز شود. این شرایط شما را ملزم می سازد تا در راستای انجام تعمیرات اختصاصی رنو کپچر اقدام به تعویض فیلتر نیز نموده و از ایجاد هرگونه خرابی جلوگیری کنید.
سرویس جعبه فرمان کپچر
تمام جعبه فرمان ها تحت شرایط خاصی با مشکلات متعددی مواجه شده و عملکرد درست آن ها طی این شرایط مختل می گردد. این جعبه فرمان ها نیاز به انجام ارزیابی و اصلاح دارند و اگر در شرایطی قرار گرفتید که صداهایی را از قسمت جعبه فرمان خود شنیدید لازم است حتما به تعمیرگاه ها جهت انجام تعمیرات رنو کپچر مراجعه نمایید.
تعمیر گیربکس رنو کپچر
گیربکس های اتوماتیک دارای مدل های بسیار متنوعی هستند که از پیشرفتهترین و جدیدترین مدل ها در خودروهای لاکچری و خارجی موجود در بازار استفاده می گردد و با توجه به اینکه تشخیص مشکل در گیربکس به راحتی امکان پذیر نمی باشد و به گونهای مدلهای جدید گیربکس های اتوماتیک ساختار بسیار متفاوت دارند، به همین دلیل باید تعمیر این قسمت به وسیله افراد حرفهای و مطمئن انجام شود
که خوشبختانه یکی از خدمات خاص ارائه شده توسط مرکز تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی برطرف کردن تمام مشکلات موجود در گیربکس خودرو می باشد
به وسیله حرفه ای ترین افراد و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات انجام میشود، بدین ترتیب به راحتی می توانید تعمیر گیربکس رنو کپچر را با هزینه بسیار مناسب و به صورت حرفهای و همراه با گارانتی به مرکز تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی بسپارید.
در حال حاضر بر حسب تحقیقات انجام شده مجموعه تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی جزء معتبر ترین و کاملترین مراکزی است که تمام خدمات تخصصی را در رابطه با تعمیر خودروهای خارجی ارائه می دهد.
شما نیز به راحتی می توانید با برقراری ارتباط با مرکز مربوطه در سریعترین زمان ممکن جهت تعمیر خودرو خودرو خود به این مجموعه مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات کامل و دقیق به راحتی می توانید به وبسایت تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی مراجعه کرده و به صورت آنلاین از طریق صفحه تماس با ما وب سایت اقدام به رزرو وقت نمایید.
لازم به ذکر می باشد که هزینه تمام خدمات تخصصی و حرفهای که در این مرکز ارائه داده می شود بسیار مناسب می باشد و به هیچ عنوان نباید نگرانی در رابطه با این مورد وجود داشته باشد.
تعویض روغن موتور
به عنوان آخرین نمونه از مجموعه تعمیرات اختصاصی رنو کپچر لازم است اهمیت تعویض روغن را شرح دهیم. به طور معمول از روغن ها جهت روان سازی و خنک نمودن اتومبیل استفاده می گردد. همین امر موجب اهمیت بالای این روغن ها برای خودروها می شود. تمام روغن ها پس از مدتی از میزان کیفیت آن ها کاسته شده و نیاز به تعویض پیدا می کنند.
در چنین شرایطی باید حتما عمل تعویض روغن را انجام داد . زیرا این روغن ها با کارایی بالای خود قادرند تا از اتومبیل شما در برابر هرگونه اصطکاک محافظت نموده و شرایط نرمالی را برای شما رقم بزنند. اگر سطح کیفیت روغن موتورها کاهش یابد به قطعات خودرو آسیب های بسیاری وارد می شود . بنابراین توصیه داریم این مجموعه از سرویس ها را نادیده نگیرید.
کپچر یک کراس اور کوچک شهری از رنو هست، که با موتور ۱۲۰۰ سیسی توربو، توی خیابان های ایران جولان میده. کپچر طراحی جوان پسندی داره و رنو سعی کرده با طراحی این خودرو ، بازار جوان ها رو بگیره.
ما در تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر تمامی خدمات در تمامی بخشها ، از خدمات موتور کپچر، جلوبندی خودرو رنو کپچر، گیربکس رنو کپچر، مکانیکی ماشین رنو کپچر، برق ماشین کپچر، دیاگ خودرو کپچر، و ... را برای شما آماده کردهایم.
آشنایی بیشتر با رنو کپچر
رنو کپچر یک کراس اوور جمع و جور شهری است که ابتدا در قالب یک طرح کانسپت طی سال ۲۰۱۱ از آن رونمایی شد. اما ورود رسمی این خودرو به جهان اتومبیل در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۳ به وقوع پیوست.
رنو کپچر در واقع نسخه کراس اوور مدل هاچبک کلیو به حساب آمده و از سال ۲۰۱۶ توسط ایران خودرو به کشورمان وارد شد. رنو کپچر در ابتدا و با توجه به عدم وجود رقبای قدر، استقبال گرم و مناسب مشتریان داخلی را تجربه کرد اما بعدها و با ورود رقبای قدری همچون دیگنیتی و میتسوبیشی و جک و پژو ۲۰۰۸و ام وی ام رفته رفته از تبوتاب مشتریان کپچر کاسته شد. با این حال هنوز هم این خودرو فرانسوی یکی از محبوبترین کراس اوورهای اروپایی شهری در ایران به شمار میآید. در این مطلب بر آن شدهایم تا رنو کپچر را از جنبههای مختلف همچون طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش در کشورمان مورد تحلیل قرار دهیم.
در آشنایی با مشخصات رنو کپچر باید بدانید که رنو برای طراحی کراس اور چند منظوره خود (MPV)، از ظاهر نسل چهار رنو کلیو و نیسان جوک بهره گرفته است. خودرویی غیر تهاجمیکه با هدف جذب بیشتر جوانان، ” اسپرت و مفهومی” بوده و با رنگ بندی دوگانه برای خریدارانی که بدنبال متفاوت بودن و جلب توجه هستند میتواند بهترین گزینه باشد. نکته جالب توجه اینجاست که نیمیاز اعضای گروه طراحی رنو کپچر را بانوان تشکیل میدهند تا با سلیقه ی این قشر از بازار نیز هم خوانی داشته باشد. گویا رنو برای هر خودروی که طراحی میکند فکر همه چیزش را میکند!
در سال 2017 تغییراتی بر روی کراس اور چابک رنو صورت گرفت تا با ظاهری متفاوت تر از قبل بتواند فروش بهتری را تجربه کند. تغییراتی همچون نصب یک نوار کرومیدر حواشی جلوپنجره، چراغهای جدید LED، سفارشی سازی ترکیب رنگ بندی برای بدنه، سقف شیشه ای پانوراما، و ایجاد چراغهای نواری C شکل در اطراف مه شکن خودرو صورت گرفته است.
انقلاب زبان طراحی محصولات رنو از زمان حضور لارنس ون دن آکر به عنوان ریاست بخش طراحی کاملاً مشهود است. رنو کپچر نسل جدید نیز از این قاعده مستثنا نیست به خصوص اینکه هدف بازاریابی این خودرو بیشتر نسل جوان بوده است. رنو کپچر از همان پلتفرمی استفاده میکند که پیش از این در خودروهای نیسان جوک و رنو کلیو به کار گرفته شده بود. بنویت بوشارد، مدیر واحد تولید رنو از آن بهعنوان «کراساوور غیرتهاجمی و کامپکتی» یاد میکند که «بسیار کاربرپسند» است.
طراحان رنو برای رنگ آمیزی خودرو از ترکیب دو رنگ استفاده کرده اند تا رنو کپچر را از این نظر از دیگر محصولات بازار متمایز کند. به طور کلی زبان طراحی رنو کپچر به رنو کلیو شباهت زیادی دارد اما در عین حال ویژگی های این دو خودرو تفاوت هایی نیز با همدیگر دارند.
در نمای جلوی رنو کپچر مانند دیگر محصولات اخیر این کمپانی چراغ های بزرگ بیشتریت خودنمایی را دارند که مرکز رسیدن امتداد آنها در اشغال لوگوی کرومی و زیبای رنو قرار گرفته است که هارمونی بالایی با جلو پنجره رنو کپچر و نمای حلوی خودرو دارد.
در نمای جانبی استفاده از خطوط شناور و تلقین ظاهری تنومند و عضلانی برای رنو کپچر احساس یک خودروی شاسی بلند را در مخاطب تقویت می کند. به علاوه اینکه استفاده از بدنه دو رنگ به زیبایی های این کراس اوور رنو افزوده است.
درنمای عقب رنو کپچر برای نزدیک شدن ظاهر خودرو به یک خودروی اسپورت از چراغ هایی کوچک اما عریض استفاده شده است. لوگوی رنو در مرکز درب عقب خودرو قرار گرفته است و زیر آن نواری کرومی تعبیه شده که نام CAPTUR روی آن حک شده است.
مهندسین طراح رنو برای هماهنگی طراحی در نمای ظاهری و داخلی رنو کپچر تصمیم گرفتند که از طراحی با دو طیف رنگی در داخل خودرو نیز بهره ببرند تا زیبایی های این محصول خود را دو چندان کنند. رنو کپچر با وجود اینکه یک خودروی شاسی بلند واقعی نیست اما از نظر فضای کابین کاملاً جادار به نظر می آید و فضا برای سرنشینان جلو و عقب به اندازه مناسب در نظر گرفته شده است. البته امکان جابهجایی صندلیهای عقب نیز برای تنظیم فضای پا برای سرنشینان عقب فراهم شده است؛ به لطف این قابلیت میتوان حجم فضای بار را نیز بسته به نیاز، بین ۳۷۷ و ۴۵۵ لیتر تغییر داد.
طراحی و استفاده از مواد با کیفیت در ساخت در کابین رنو کپچر کاملاً به چشم می آید. همپنین صندلی های رنو کپچر علاوه بر اینکه ارگونومی هستند دارای روکش هایی هستند که طراحی جدید آنها در افزایش ظاهر مدرن داخل خودرو موثر هستند. مجموعه روکشهای زیپدار، قابل تعویض و شستشو توسط ماشین لباسشویی هستند. سه طرح زمینه موجود (بسته به مدل خودرو) به شما امکان تعویض تزئینات داخلی را در هر لحظه میدهد.
همچنین صفحه نمایش ۷ اینچی نصب شده در مرکز داشبورد رنو کپچر علاوه به امکان مدیریت برنامه های سیستم چند رسانه ای خودرو مدیریت استفاده از دیگر امکانات این محصول رنو را نیز در اختیار راننده و سرنشینان خودرو قرار می دهد.
رنو کپچر دارای یکی داشبورد کشویی است با ظرفیت ۱۲ لیتر است که مناسب برای دسترسی راننده و سرنشین جلو بوده و مجهز به روشنایی سفارشی LED است.
رنو کپچر دارای حالت رانندگی اقتصادی یا همان eco mode است. در صورت رانندگی در این حالت، مدیریت تنظیم شتاب گیری، گشتاور و توان، کنترل سیستم تهویه مطبوع و گرمایش به منظور تضمین سفری هموارتر و شتابگیری طولانیتر، بر عهده خودرو بوده و صرفهجویی در مصرف سوخت بهبود پیدا می کند.
همچنین این خودرو دارای کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HSA، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، سیستم ورود و خروج با کارت هوشمند رنو، استارت هوشمند و سیستم نظارات بر فشار باد تایرها است.
راحتی و آرامش با رنو کپچر در سرعتهای پایین به راحتی احساس میشود. تصور کنید در جاده ای با کپچر همرا شده اید و از وضعیت سیستم تعلیق خودرو و موتوری آن اطلاع ندارید. بعد از رسیدن به سرعتهای بالا متوجه خواهید شد که عملکرد سیستم تعلیق آن در حد انتظار شما نیست، اما در سرعتهای پایین حتی اگر با ناهمواریها مواجه شدید میتوانید روی آن حساب باز کنید. در دور موتور پایین نیز صدا به داخل کابین نفوذ پیدا نمیکند و آرامش سرنشینان بهم نمیخورد.
هندلینگ رنو کپچر انتظارات شما را برآورده میسازد و در پیچ جاده میتوانید از فرمان پذیری آن اطمینان خاطر داشته باشید.در کل بخاطر اینکه کپچر بر طبق پلت فرم کلیو طراحی شده میتوانید رانندگی راحت و لذت بخشی با آن داشته باشید
در این رده قیمتی رقبای پرشماری حضور دارند که قادرند در برابر مینیکراساوور رنو خودنمایی کنند. مثلاً اگر به دنبال شتاب عالی و تواناییهای حرکتی بسیار خوب هستید قطعاً پژو 2008 و سیتروئن C3 گزینههای جذابتری برای شما خواهند بود، هرچند کپچر از نظر مصرف سوخت و فضای کابین و دسترسی به قطعات یدکی (بخصوص بدنه) بهتر از C3 ظاهر میشود و از نظر کیفیت مونتاژ و رنگ، برتری نسبی در برابر نماینده پژو دارد. در این بین سانگیانگ تیوولی نیز به لطف چند آپشن اضافه (در نسخههای فول) و فضای اندکی جادارتر کابین و پیشرانه کمدردسرتر تنفس طبیعی انتخاب کارآمدی به نظر میرسد. اما رنو کپچر با 5 ستاره ایمنی (در برابر 4 ستاره تیوولی) و شتاب (بخصوص ثانویه) برتر و مصرف سوخت بهینه خود قادر است کارتهای برنده تیوولی را خنثی نماید. حتی با کمی افزایش بودجه میشود به نسخه پایه (یا همان اسکایپک) نیسان جوک هم اندیشید چراکه این محصول بدلیل چهره مشابه با تیپهای گرانتر (مثل تیپ اسپرت) و قامت یک کراساوور واقعی (و نه مینیکراساوور) از وجهه بالاتری برخوردار میباشد. هرچند ممکن است به علت خشکی سواری و نیاز به بودجه مقداری بیشتر، از خرید این محصول پیشمان شوید.
همچنین اگر روی برند خودرو حساس نباشید، کراساوورهای بسیار بزرگتر و مجهزتر چینی هم در این رده قیمیتی حضور دارند که قادرند با قدرت بیشتر و فضای دلبازتر کابین به شما خدمات رسانی نمایند، اما از نظر کیفیت فنی و دوام احتمالاً به پای رنو کپجر نخواهند رسید.
از تجهیزات ایمنی رنو کپچر عرضه شده در ایران می توان به ترمز ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری (EBA)، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژه کودک، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و در نهایت کمربند ایمنی جلو به همراه پیش کشنده ، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و ایموبیلایزر اشاره کرد.
رنو کپچر دارای کیسه های هوای مخصوص راننده، سرنشین جلو و کیسه های جانبی (در مجموع ۴ عدد) است تا امنیت سرنشینان را به طور کامل تضمین کند. رنو کپچر در تستهای سال ۲۰۱۳ موسسهی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستارهی ایمنی شد.
رنو کپچر مزایایی همچون طراحی زیبا و اصولی، مصرف سوخت مناسب، 5 ستاره ایمنی اروپا، شتاب ثانویه کافی، فرمانپذیری قابل قبول را در کارنامه خود قرار می دهد.
اما معایبی چون دردسرهای نگهداری از پیشرانه توربو و گیربکس دوکلاچه، لگ توربو و تاخیر گیربکس در آغاز حرکت، ترمزهای عقب کاسهای، کمبود برخی آپشنها نظیر سانروف را داراست.
رنو کپچر دارای برخی معایب است که در این مقاله تلاش داریم بیشتر آنها را بررسی کنیم. معایبی که با دانستن آنها مشخص میشود این خودرو فرانسوی نسبت به قیمت بالایی که دارد، چندان چنگی به دل نمیزند.
رنو کپچر نیز مثل پژو ۲۰۰۸ که یکی از رقبای مستقیم کپچر محسوب میشود، فاقد قابلیت چهارچرخ محرک (AWD/ 4WD) است. ازآنجاییکه طراحی و ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل حذف برخی قطعات مانند گاردان ارزانتر تمام میشود، اغلب شرکتهای خودروسازی علاقهای ندارند که روی کراساوورهای میان رده خود از این تجهیزات استفاده نمایند.
یکی از معایب اصلی شاسیبلندهای دیفرانسیل جلو، سنگین بودن قسمت جلویی این خودروها است که تأثیر منفی روی هندلینگ آنها میگذارد و کپچر هم از این قاعده مستثنی نیست.
سیستم تعلیق رنو کپچر در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمهمستقل با فنرهای پیچشی است. سیستم تعلیق این خودرو بهطورکلی در سرعتهای پایین عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد، اما وقتی سرعت خودرو افزایش مییابد، شاهد افت کیفیت سواری و انتقال ضربههای ناشی از دستاندازهای جاده به داخل کابین هستیم.
این موضوع در ردیف عقب صندلیها بسیار بیشتر نمود پیدا میکند، درنتیجه این تکانهای پیاپی برای افرادی که در بخش عقب خودرو نشستهاند بسیار بیشتر آزاردهنده خواهد بود.
مطمئنا از یک خودرو فرانسوی با این رده قیمتی انتظارات بیشتری می رود. استفاده از ترمزهای عقب کاسهای به دلیل کاهش هزینههای نهایی خودروسازان، یکی از محبوبترین سیستمهای ترمز در بین آنان است، ولی به دلیل ضعفها و ایرادهایی که این نوع ترمز در مقایسه با ترمزهای دیسکی دارند معمولاً شرکتهای بنامی همچون رنو بهندرت روی خودروهای مدرن خود از این سیستم استفاده میکنند.
ظاهراً کپچر چون در بازارهای اروپایی یک خودرو اقتصادی محسوب میشود، شرکت رنو ترمزهای عقب آن را بهصورت کاسهای طراحی کرده تا بتواند در هزینهها صرفهجویی کند که با توجه به قیمت این خودرو در بازار ایران، ترمزهای کاسهای به هیچ وجه قابل قبول نیستند؛ مخصوصا زمانی که خودروهای چینی ارزان قیمت بازار از ترمزهای دیسکی برخوردارند.
یک مورد منفی در کابین کپچر وجود دارد که به راحتی نمیتوان از کنار آن گذشت؛ متاسفانه کمپانی سازنده در طراحی بخشهای مختلف کابین مانند داشبورد و رویه دربها از پلاستیک خشک استفاده کرده که باعث بوجود آمدن حس و حال خودروهای ارزانقیمت، در این خودرو شده است.
اگر این مورد جزو خط قرمزهای شما در خرید خودرویی در این قیمت است، بهتر است بهطورکلی اسم رنو کپچر را از لیست خودروهای موردعلاقه خود خط بزنید.
کم بودن ارتفاع کابین خودرو، از دیگر معایب رنو کپچر به حساب میآید. برای درک ارتفاع کم کابین خودرو، کافیست یکبار سوار آن شوید. هنگامی که سوار رنو کپچر میشوید، احساس این که سوار یک خودرو شاسی بلند شدهاید را ندارید.
این موضوع به نوع طراحی و مدل صندلیها و ارتفاع کم کابین و صندلیها ارتباط دارد. این در حالی است که وقتی از بیرون به خودرو نگاه میکنید، یک شاسی بلند زیبا را مشاهده میکنید، اما در داخل خودرو این حس کاملا متفاوت است.
خودروهایی که همرده و هم قیمت با خودروی رنو کپچر هستند، معمولا دارای تجهیزات بیشتری نسبت به رنو کپچر هستند. از جمله این تجهیزات میتوان به قابلیت تنظیم برقی صندلیها و حضور سانروف اشاره کرد که رنو کپچر از آنها بهرهای نبرده است.
بسیاری معتقدند عدم حضور سانروف در خودرو، بسیار بیشتر از نبود صندلیهایی با قابلیت تنظیم برقی در رنو کپچر، به چشم میآید. علاوه بر موارد گفته شده، کیسه هوای پردهای نیز از دیگر آپشنهایی است که در این خودرو وجود ندارد.
هنگامی که در یک نگاه خودرو را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه کوچک بودن بیش از حد شیشههای عقب آن خواهید شد. این عیب نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر ایمنی نیز مشکلاتی را ایجاد میکند. زیرا راننده در هنگام رانندگی دید کاملی نخواهد داشت. علاوه بر این عیب؛ بسیاری از خریداران رنو کپچر معتقدند چراغهای هالوژنی جلو خودرو نیز نور کافی را تامین نمیکنند.
از سویی دیگر نبود خطوط اضافه و نمای ساده پنجرهها و چراغهای خودرو باعث شده تا ظاهر خودرو اسپرت و شیک نباشد. با این وجود طراحی ظاهری خودرو در مقایسه با طراحی داخلی آن اوضاع بهتری دارد.
وقتی به سراغ رنو سواران جهان برویم و از آنان از طراحی داخلی رنو سوال کنیم اغلب دوستداران این خودروساز، سبک طراحی داخلی خودرو های این گروه صنعتی را خاص و انحصاری می دانند بر همین استناد هم به کابین(طراحی داخلی) رنو کپچر به عنوان یک طرح تکراری نگاه نمی کنند، نکته قابل ذکر این است که کابین رنو کپچر با طراحی ظاهری این محصول هم سو است و از رنگبندی هم جهت بهره برده است طراحی کلید و ابزار های داخلی هم از جهت زیبایی و دسترسی قابل قبول است.
حسن بعدی این محصول ایمنی مناسب و خوب این شاسی بلند است و نمره قبولی در تست تصادفات مهر تایید بر گفته ماست، هرچند نمونه فول این خودرو از شش کیسه هوا بهره می برد اما نمونه عرضه شده در ایران دارای چهار کیسه هوا می باشد، رنو کپچر فرانسوی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است.
وجود سیستم های هوشمند مانند: سيستم ترمز ضدقفل ABS، سيستم توزيع متعادل نيروي ترمزEBD، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي ESP، سيستم كمكي حركت در سربالايي HSA، سيستم ترمز كمكي در موارد اضطراريEBA، به شما در انجام یک رانندگی ایمن کمک به سزایی خواهد کرد.
خودرو کراس اور رنو کپچر علیرغم قابلیت هایی که دارد، بیشتر به عنوان یک خودرو مقرون به صرفه و کم مصرف می باشد که میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد و این در حالی است که میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو پژو 206 در هر 100 کیلومتر، 6.4 لیتر و همچنین مصرف سوخت ترکیبی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک نیز در هر 100 کیلومتر، 8 لیتر می باشد. با این وجود رنو کپچر یک خودرو کاملا به صرفه و با ارزشی است که شما می توانید اقدام به خرید آن نمایید.
در حین عبور از مسیرهای کفی و مستقیم رنو کپچر پایداری خوبی از خود به نمایش میگذارد و صدای پیشرانه به مقدار بسیار اندک وارد کابین میشود.
در سرعتهای بالاتر از 120 کیلومتر بر ساعت اثری از صدای نفوذ باد به کابین وجود نخواهد داشت. با رسیدن به جاده های کوهستانی نیاز به انجام معکوسهای پیاپی به وضوح احساس میشود تا دور موتور خودرو در محدوده مناسب قرار بگیرد.
گیربکس دوکلاچه وظیفه خود را بسیار نرم و با دقت بالا انجام میدهد اما در هنگام معکوس کشیدن چندان سریع و خوب عمل نمیکند. توصیه می کنیم در مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی از حالت تیپ ترونیک گیربکس استفاده نمایید تا عملکرد بهتری از آن را شاهد باشید.
با وجود عبور پرسرعت از پیچهای جادههای کوهستانی، کپچر به خوبی پایداری خود را حفظ مینماید و هندلینگ نسبتا مناسبی را ارائه میدهد به طوری که در کمتر جایی احساس ناامنی به ذهن سرنشینان متبادر خواهد شد.
در کل سیستم تعلیق و فرمان خودرو از دقت کافی برخوردار بوده و کارایی مناسبی دارند. هرچند که نرمی و آسایش سواری آن چندان در حد انتظار نیست. قدرت ترمزگیری این خودرو نیز به ویژه در مسیرهای سرپایینی قابل قبول است.
در سفرهای درون شهری کپچر گزینهی معقولی به نظر میرسد البته به این شرط که نحوه صحیح کارکردن با گیربکس دوکلاچه را آموخته باشید و مانند برخی افراد نسبت به شروع حرکت یا دنده عقب رفتن با خودروهای مجهز به گیربکس دو کلاچه، گلایه نداشته باشید.
این خودرو دارای قیمت بالایی برای مشتریان ایرانی است.این در حالی است که بسیاری از مشتریان ایرانی به علت فشارهای اقتصادی طی یکی دو سال اخیر، شاید توان خرید چنین خودرویی را نداشته باشند.
میتوان با صرف هزینه کمتر به فکر خودروهای همرده رنو کپچر بود. اما فارغ از این موضوع، برای اینگونه خودروها بحث خدمات پس از فروش نیز حائز اهمیت است که طی یکی دو سال اخیر برخی از مالکان از عدم ارائه خدمات مناسب از طرف شرکتهای سازنده گلایه داشتند.
به دنبال بازگشت تحریمها در یک سال گذشته بسیاری از مالکان رنو کپچر و خودروهای همرده آن از کمبود قطعات خودروهای خود در بازار گلایه داشتند.
کمبود قطعات این خودروها در بازار باعث افزایش بیش از اندازه قیمت آنها در بازار شد. به نحوی که قطعات برخی از آنها حتی با وجود پرداخت هزینههای زیاد باز هم در دسترس نبودند و مالکان خودرو را به دردسر میانداختند.
این موضوع میتواند بر روی آینده این خودرو در بازار کشور نیز تاثیر منفی داشته باشد. چرا که کمیاب شدن قطعات باعث میشود تا کمتر کسی چنین خودروهایی را از فروشندگان خریداری نماید.
رنو کپچر اگرچه در تعداد نسبتاً محدودی نسبت به برخی از رقبا وارد بازار داخلی شد، اما با تکیه بر برند بسیار قابل اعتماد و کیفیت قابل قبول خود توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان خودروهای کوچک و کراس اوورها را به خود جلب کند.
دوام و کیفیت فنی مناسب، طراحی جذاب، ایمنی خوب و تجهیزات رفاهی قابل قبول از دیگر نکات مثبت این خودرو است که مشتریان را راضی کرده است. در نتیجه باید گفت رنو کپچر نیز مانند دیگر محصولات این برند فرانسوی در ایران از محبوبیت نسبی برخوردار است و بازار خرید و فروش تقریباً پررونقی دارد.
اما قابلیت های فنی بالای پژو 2008 و امکانات رفاهی مطلوب سانگ یانگ تیوولی باعث شد تا رقابت برای این هاچ بک فرانسوی در بازار ایران تا حدودی تنگ شود و مشتریان زیادی جذب دو کراس اوور فوق الذکر شوند.
رنو کپچر در واقع نسخه کراس اوور مدل هاچبک کلیو به حساب آمده و از سال ۲۰۱۶ توسط ایران خودرو به کشورمان وارد شد. رنو کپچر در ابتدا و با توجه به عدم وجود رقبای قدر، استقبال گرم و مناسب مشتریان داخلی را تجربه کرد اما بعدها و با ورود رقبای قدری همچون دیگنیتی و میتسوبیشی و جک و پژو ۲۰۰۸و ام وی ام رفته رفته از تبوتاب مشتریان کپچر کاسته شد. با این حال هنوز هم این خودرو فرانسوی یکی از محبوبترین کراس اوورهای اروپایی شهری در ایران به شمار میآید. در این مطلب بر آن شدهایم تا رنو کپچر را از جنبههای مختلف همچون طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش در کشورمان مورد تحلیل قرار دهیم.
نگاهی به طراحی ظاهری رنو کپچر
در آشنایی با مشخصات رنو کپچر باید بدانید که رنو برای طراحی کراس اور چند منظوره خود (MPV)، از ظاهر نسل چهار رنو کلیو و نیسان جوک بهره گرفته است. خودرویی غیر تهاجمیکه با هدف جذب بیشتر جوانان، ” اسپرت و مفهومی” بوده و با رنگ بندی دوگانه برای خریدارانی که بدنبال متفاوت بودن و جلب توجه هستند میتواند بهترین گزینه باشد. نکته جالب توجه اینجاست که نیمیاز اعضای گروه طراحی رنو کپچر را بانوان تشکیل میدهند تا با سلیقه ی این قشر از بازار نیز هم خوانی داشته باشد. گویا رنو برای هر خودروی که طراحی میکند فکر همه چیزش را میکند!
در سال 2017 تغییراتی بر روی کراس اور چابک رنو صورت گرفت تا با ظاهری متفاوت تر از قبل بتواند فروش بهتری را تجربه کند. تغییراتی همچون نصب یک نوار کرومیدر حواشی جلوپنجره، چراغهای جدید LED، سفارشی سازی ترکیب رنگ بندی برای بدنه، سقف شیشه ای پانوراما، و ایجاد چراغهای نواری C شکل در اطراف مه شکن خودرو صورت گرفته است.
انقلاب زبان طراحی محصولات رنو از زمان حضور لارنس ون دن آکر به عنوان ریاست بخش طراحی کاملاً مشهود است. رنو کپچر نسل جدید نیز از این قاعده مستثنا نیست به خصوص اینکه هدف بازاریابی این خودرو بیشتر نسل جوان بوده است. رنو کپچر از همان پلتفرمی استفاده میکند که پیش از این در خودروهای نیسان جوک و رنو کلیو به کار گرفته شده بود. بنویت بوشارد، مدیر واحد تولید رنو از آن بهعنوان «کراساوور غیرتهاجمی و کامپکتی» یاد میکند که «بسیار کاربرپسند» است.
طراحان رنو برای رنگ آمیزی خودرو از ترکیب دو رنگ استفاده کرده اند تا رنو کپچر را از این نظر از دیگر محصولات بازار متمایز کند. به طور کلی زبان طراحی رنو کپچر به رنو کلیو شباهت زیادی دارد اما در عین حال ویژگی های این دو خودرو تفاوت هایی نیز با همدیگر دارند.
در نمای جلوی رنو کپچر مانند دیگر محصولات اخیر این کمپانی چراغ های بزرگ بیشتریت خودنمایی را دارند که مرکز رسیدن امتداد آنها در اشغال لوگوی کرومی و زیبای رنو قرار گرفته است که هارمونی بالایی با جلو پنجره رنو کپچر و نمای حلوی خودرو دارد.
در نمای جانبی استفاده از خطوط شناور و تلقین ظاهری تنومند و عضلانی برای رنو کپچر احساس یک خودروی شاسی بلند را در مخاطب تقویت می کند. به علاوه اینکه استفاده از بدنه دو رنگ به زیبایی های این کراس اوور رنو افزوده است.
درنمای عقب رنو کپچر برای نزدیک شدن ظاهر خودرو به یک خودروی اسپورت از چراغ هایی کوچک اما عریض استفاده شده است. لوگوی رنو در مرکز درب عقب خودرو قرار گرفته است و زیر آن نواری کرومی تعبیه شده که نام CAPTUR روی آن حک شده است.
طراحی داخلی رنو کپچر
مهندسین طراح رنو برای هماهنگی طراحی در نمای ظاهری و داخلی رنو کپچر تصمیم گرفتند که از طراحی با دو طیف رنگی در داخل خودرو نیز بهره ببرند تا زیبایی های این محصول خود را دو چندان کنند. رنو کپچر با وجود اینکه یک خودروی شاسی بلند واقعی نیست اما از نظر فضای کابین کاملاً جادار به نظر می آید و فضا برای سرنشینان جلو و عقب به اندازه مناسب در نظر گرفته شده است. البته امکان جابهجایی صندلیهای عقب نیز برای تنظیم فضای پا برای سرنشینان عقب فراهم شده است؛ به لطف این قابلیت میتوان حجم فضای بار را نیز بسته به نیاز، بین ۳۷۷ و ۴۵۵ لیتر تغییر داد.
طراحی و استفاده از مواد با کیفیت در ساخت در کابین رنو کپچر کاملاً به چشم می آید. همپنین صندلی های رنو کپچر علاوه بر اینکه ارگونومی هستند دارای روکش هایی هستند که طراحی جدید آنها در افزایش ظاهر مدرن داخل خودرو موثر هستند. مجموعه روکشهای زیپدار، قابل تعویض و شستشو توسط ماشین لباسشویی هستند. سه طرح زمینه موجود (بسته به مدل خودرو) به شما امکان تعویض تزئینات داخلی را در هر لحظه میدهد.
همچنین صفحه نمایش ۷ اینچی نصب شده در مرکز داشبورد رنو کپچر علاوه به امکان مدیریت برنامه های سیستم چند رسانه ای خودرو مدیریت استفاده از دیگر امکانات این محصول رنو را نیز در اختیار راننده و سرنشینان خودرو قرار می دهد.
رنو کپچر دارای یکی داشبورد کشویی است با ظرفیت ۱۲ لیتر است که مناسب برای دسترسی راننده و سرنشین جلو بوده و مجهز به روشنایی سفارشی LED است.
امکانات رنو کپچر
این خودرو از سیستم تهویه مطبوع خودرکار، سیستم مولتی مدیا تصویری با صفحه نمایش لمسی، چراغ های سیستم روشنایی از نوع LED، آینه های جانبی برقی با گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، بدنه دورنگ، غربیلک فرمان چرم، صندلی های با روکش زیپی قابل شستشو، صندلی جلو و عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس، صندلی عقب تاشونده با قابلیت تنظیم طولی، سیستم گرمایش شیشه عقب، شیشههای دودی روشن و کامپیوتری سفری نیز برخوردار است.رنو کپچر دارای حالت رانندگی اقتصادی یا همان eco mode است. در صورت رانندگی در این حالت، مدیریت تنظیم شتاب گیری، گشتاور و توان، کنترل سیستم تهویه مطبوع و گرمایش به منظور تضمین سفری هموارتر و شتابگیری طولانیتر، بر عهده خودرو بوده و صرفهجویی در مصرف سوخت بهبود پیدا می کند.
همچنین این خودرو دارای کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HSA، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، سیستم ورود و خروج با کارت هوشمند رنو، استارت هوشمند و سیستم نظارات بر فشار باد تایرها است.
تحلیل رانندگی بهترین جا برای معرفی کپچر
راحتی و آرامش با رنو کپچر در سرعتهای پایین به راحتی احساس میشود. تصور کنید در جاده ای با کپچر همرا شده اید و از وضعیت سیستم تعلیق خودرو و موتوری آن اطلاع ندارید. بعد از رسیدن به سرعتهای بالا متوجه خواهید شد که عملکرد سیستم تعلیق آن در حد انتظار شما نیست، اما در سرعتهای پایین حتی اگر با ناهمواریها مواجه شدید میتوانید روی آن حساب باز کنید. در دور موتور پایین نیز صدا به داخل کابین نفوذ پیدا نمیکند و آرامش سرنشینان بهم نمیخورد.
هندلینگ رنو کپچر انتظارات شما را برآورده میسازد و در پیچ جاده میتوانید از فرمان پذیری آن اطمینان خاطر داشته باشید.در کل بخاطر اینکه کپچر بر طبق پلت فرم کلیو طراحی شده میتوانید رانندگی راحت و لذت بخشی با آن داشته باشید
رقبای رنو کپچر
در این رده قیمتی رقبای پرشماری حضور دارند که قادرند در برابر مینیکراساوور رنو خودنمایی کنند. مثلاً اگر به دنبال شتاب عالی و تواناییهای حرکتی بسیار خوب هستید قطعاً پژو 2008 و سیتروئن C3 گزینههای جذابتری برای شما خواهند بود، هرچند کپچر از نظر مصرف سوخت و فضای کابین و دسترسی به قطعات یدکی (بخصوص بدنه) بهتر از C3 ظاهر میشود و از نظر کیفیت مونتاژ و رنگ، برتری نسبی در برابر نماینده پژو دارد. در این بین سانگیانگ تیوولی نیز به لطف چند آپشن اضافه (در نسخههای فول) و فضای اندکی جادارتر کابین و پیشرانه کمدردسرتر تنفس طبیعی انتخاب کارآمدی به نظر میرسد. اما رنو کپچر با 5 ستاره ایمنی (در برابر 4 ستاره تیوولی) و شتاب (بخصوص ثانویه) برتر و مصرف سوخت بهینه خود قادر است کارتهای برنده تیوولی را خنثی نماید. حتی با کمی افزایش بودجه میشود به نسخه پایه (یا همان اسکایپک) نیسان جوک هم اندیشید چراکه این محصول بدلیل چهره مشابه با تیپهای گرانتر (مثل تیپ اسپرت) و قامت یک کراساوور واقعی (و نه مینیکراساوور) از وجهه بالاتری برخوردار میباشد. هرچند ممکن است به علت خشکی سواری و نیاز به بودجه مقداری بیشتر، از خرید این محصول پیشمان شوید.
همچنین اگر روی برند خودرو حساس نباشید، کراساوورهای بسیار بزرگتر و مجهزتر چینی هم در این رده قیمیتی حضور دارند که قادرند با قدرت بیشتر و فضای دلبازتر کابین به شما خدمات رسانی نمایند، اما از نظر کیفیت فنی و دوام احتمالاً به پای رنو کپجر نخواهند رسید.
افتخارات رنو کپچر : برتری برای همیشه
- بهترین خودرو در نمایشگاه سئول
- فروش 1000 دستگاه خودرو به مدت 7 دقیقه در کره جنوبی
- کسب رتبه اول اس یو وی در سال 2015 فرانسه
- کسب رتبه سوم اس یو وی در سال 2014 اروپا
- فروش 255000 دستگاه درمدت 20 ماه در اروپا
ایمنی رنو کپچر
از تجهیزات ایمنی رنو کپچر عرضه شده در ایران می توان به ترمز ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری (EBA)، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژه کودک، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و در نهایت کمربند ایمنی جلو به همراه پیش کشنده ، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و ایموبیلایزر اشاره کرد.
رنو کپچر دارای کیسه های هوای مخصوص راننده، سرنشین جلو و کیسه های جانبی (در مجموع ۴ عدد) است تا امنیت سرنشینان را به طور کامل تضمین کند. رنو کپچر در تستهای سال ۲۰۱۳ موسسهی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستارهی ایمنی شد.
مزایا و معایب رنو کپچر
رنو کپچر مزایایی همچون طراحی زیبا و اصولی، مصرف سوخت مناسب، 5 ستاره ایمنی اروپا، شتاب ثانویه کافی، فرمانپذیری قابل قبول را در کارنامه خود قرار می دهد.
اما معایبی چون دردسرهای نگهداری از پیشرانه توربو و گیربکس دوکلاچه، لگ توربو و تاخیر گیربکس در آغاز حرکت، ترمزهای عقب کاسهای، کمبود برخی آپشنها نظیر سانروف را داراست.
بررسی معایب رنو کپچر
رنو کپچر دارای برخی معایب است که در این مقاله تلاش داریم بیشتر آنها را بررسی کنیم. معایبی که با دانستن آنها مشخص میشود این خودرو فرانسوی نسبت به قیمت بالایی که دارد، چندان چنگی به دل نمیزند.
فقدان دیفرانسیل عقب
رنو کپچر نیز مثل پژو ۲۰۰۸ که یکی از رقبای مستقیم کپچر محسوب میشود، فاقد قابلیت چهارچرخ محرک (AWD/ 4WD) است. ازآنجاییکه طراحی و ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل حذف برخی قطعات مانند گاردان ارزانتر تمام میشود، اغلب شرکتهای خودروسازی علاقهای ندارند که روی کراساوورهای میان رده خود از این تجهیزات استفاده نمایند.
یکی از معایب اصلی شاسیبلندهای دیفرانسیل جلو، سنگین بودن قسمت جلویی این خودروها است که تأثیر منفی روی هندلینگ آنها میگذارد و کپچر هم از این قاعده مستثنی نیست.
سیستم تعلیق خشک
سیستم تعلیق رنو کپچر در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمهمستقل با فنرهای پیچشی است. سیستم تعلیق این خودرو بهطورکلی در سرعتهای پایین عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد، اما وقتی سرعت خودرو افزایش مییابد، شاهد افت کیفیت سواری و انتقال ضربههای ناشی از دستاندازهای جاده به داخل کابین هستیم.
این موضوع در ردیف عقب صندلیها بسیار بیشتر نمود پیدا میکند، درنتیجه این تکانهای پیاپی برای افرادی که در بخش عقب خودرو نشستهاند بسیار بیشتر آزاردهنده خواهد بود.
ترمز کاسه ای عقب
مطمئنا از یک خودرو فرانسوی با این رده قیمتی انتظارات بیشتری می رود. استفاده از ترمزهای عقب کاسهای به دلیل کاهش هزینههای نهایی خودروسازان، یکی از محبوبترین سیستمهای ترمز در بین آنان است، ولی به دلیل ضعفها و ایرادهایی که این نوع ترمز در مقایسه با ترمزهای دیسکی دارند معمولاً شرکتهای بنامی همچون رنو بهندرت روی خودروهای مدرن خود از این سیستم استفاده میکنند.
ظاهراً کپچر چون در بازارهای اروپایی یک خودرو اقتصادی محسوب میشود، شرکت رنو ترمزهای عقب آن را بهصورت کاسهای طراحی کرده تا بتواند در هزینهها صرفهجویی کند که با توجه به قیمت این خودرو در بازار ایران، ترمزهای کاسهای به هیچ وجه قابل قبول نیستند؛ مخصوصا زمانی که خودروهای چینی ارزان قیمت بازار از ترمزهای دیسکی برخوردارند.
متریال بی کیفیت در کابین
یک مورد منفی در کابین کپچر وجود دارد که به راحتی نمیتوان از کنار آن گذشت؛ متاسفانه کمپانی سازنده در طراحی بخشهای مختلف کابین مانند داشبورد و رویه دربها از پلاستیک خشک استفاده کرده که باعث بوجود آمدن حس و حال خودروهای ارزانقیمت، در این خودرو شده است.
اگر این مورد جزو خط قرمزهای شما در خرید خودرویی در این قیمت است، بهتر است بهطورکلی اسم رنو کپچر را از لیست خودروهای موردعلاقه خود خط بزنید.
کابین خودرو ارتفاع کمی دارد
کم بودن ارتفاع کابین خودرو، از دیگر معایب رنو کپچر به حساب میآید. برای درک ارتفاع کم کابین خودرو، کافیست یکبار سوار آن شوید. هنگامی که سوار رنو کپچر میشوید، احساس این که سوار یک خودرو شاسی بلند شدهاید را ندارید.
این موضوع به نوع طراحی و مدل صندلیها و ارتفاع کم کابین و صندلیها ارتباط دارد. این در حالی است که وقتی از بیرون به خودرو نگاه میکنید، یک شاسی بلند زیبا را مشاهده میکنید، اما در داخل خودرو این حس کاملا متفاوت است.
کمبود برخی تجهیزات نسبت به رده قیمتی
خودروهایی که همرده و هم قیمت با خودروی رنو کپچر هستند، معمولا دارای تجهیزات بیشتری نسبت به رنو کپچر هستند. از جمله این تجهیزات میتوان به قابلیت تنظیم برقی صندلیها و حضور سانروف اشاره کرد که رنو کپچر از آنها بهرهای نبرده است.
بسیاری معتقدند عدم حضور سانروف در خودرو، بسیار بیشتر از نبود صندلیهایی با قابلیت تنظیم برقی در رنو کپچر، به چشم میآید. علاوه بر موارد گفته شده، کیسه هوای پردهای نیز از دیگر آپشنهایی است که در این خودرو وجود ندارد.
معایب ساختاری رنو کپچر
هنگامی که در یک نگاه خودرو را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه کوچک بودن بیش از حد شیشههای عقب آن خواهید شد. این عیب نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر ایمنی نیز مشکلاتی را ایجاد میکند. زیرا راننده در هنگام رانندگی دید کاملی نخواهد داشت. علاوه بر این عیب؛ بسیاری از خریداران رنو کپچر معتقدند چراغهای هالوژنی جلو خودرو نیز نور کافی را تامین نمیکنند.
از سویی دیگر نبود خطوط اضافه و نمای ساده پنجرهها و چراغهای خودرو باعث شده تا ظاهر خودرو اسپرت و شیک نباشد. با این وجود طراحی ظاهری خودرو در مقایسه با طراحی داخلی آن اوضاع بهتری دارد.
مزایای رنو کپچر
ظاهر بیرونی خاص و جذاب
خطوط جانبی برجسته با بدنه ۲ رنگ یک هماهنگی کامل را برای بیننده به ارمغان آورده است و شما هیچ وقت از ظاهر خودرو خود دلسرد نمی شوید، ظاهر این شاسی بلند انقدر قشنگ هست که نگاه ها را به سمت شما معطوف می کند. رنو کپچر به عنوان یک خودرو زیبا و فریبنده قابل تحسین است و خیابان های ایرانمان را نیز زیبا خواهد کرد.طراحی داخلی شیک
وقتی به سراغ رنو سواران جهان برویم و از آنان از طراحی داخلی رنو سوال کنیم اغلب دوستداران این خودروساز، سبک طراحی داخلی خودرو های این گروه صنعتی را خاص و انحصاری می دانند بر همین استناد هم به کابین(طراحی داخلی) رنو کپچر به عنوان یک طرح تکراری نگاه نمی کنند، نکته قابل ذکر این است که کابین رنو کپچر با طراحی ظاهری این محصول هم سو است و از رنگبندی هم جهت بهره برده است طراحی کلید و ابزار های داخلی هم از جهت زیبایی و دسترسی قابل قبول است.
بررسی رنو کپچر از لحاظ امنیت
حسن بعدی این محصول ایمنی مناسب و خوب این شاسی بلند است و نمره قبولی در تست تصادفات مهر تایید بر گفته ماست، هرچند نمونه فول این خودرو از شش کیسه هوا بهره می برد اما نمونه عرضه شده در ایران دارای چهار کیسه هوا می باشد، رنو کپچر فرانسوی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است.
وجود سیستم های هوشمند مانند: سيستم ترمز ضدقفل ABS، سيستم توزيع متعادل نيروي ترمزEBD، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي ESP، سيستم كمكي حركت در سربالايي HSA، سيستم ترمز كمكي در موارد اضطراريEBA، به شما در انجام یک رانندگی ایمن کمک به سزایی خواهد کرد.
وضعیت مصرف سوخت رنو کپچر
خودرو کراس اور رنو کپچر علیرغم قابلیت هایی که دارد، بیشتر به عنوان یک خودرو مقرون به صرفه و کم مصرف می باشد که میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد و این در حالی است که میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو پژو 206 در هر 100 کیلومتر، 6.4 لیتر و همچنین مصرف سوخت ترکیبی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک نیز در هر 100 کیلومتر، 8 لیتر می باشد. با این وجود رنو کپچر یک خودرو کاملا به صرفه و با ارزشی است که شما می توانید اقدام به خرید آن نمایید.
تجربه رانندگی با رنو کپچر
در حین عبور از مسیرهای کفی و مستقیم رنو کپچر پایداری خوبی از خود به نمایش میگذارد و صدای پیشرانه به مقدار بسیار اندک وارد کابین میشود.
در سرعتهای بالاتر از 120 کیلومتر بر ساعت اثری از صدای نفوذ باد به کابین وجود نخواهد داشت. با رسیدن به جاده های کوهستانی نیاز به انجام معکوسهای پیاپی به وضوح احساس میشود تا دور موتور خودرو در محدوده مناسب قرار بگیرد.
گیربکس دوکلاچه وظیفه خود را بسیار نرم و با دقت بالا انجام میدهد اما در هنگام معکوس کشیدن چندان سریع و خوب عمل نمیکند. توصیه می کنیم در مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی از حالت تیپ ترونیک گیربکس استفاده نمایید تا عملکرد بهتری از آن را شاهد باشید.
با وجود عبور پرسرعت از پیچهای جادههای کوهستانی، کپچر به خوبی پایداری خود را حفظ مینماید و هندلینگ نسبتا مناسبی را ارائه میدهد به طوری که در کمتر جایی احساس ناامنی به ذهن سرنشینان متبادر خواهد شد.
در کل سیستم تعلیق و فرمان خودرو از دقت کافی برخوردار بوده و کارایی مناسبی دارند. هرچند که نرمی و آسایش سواری آن چندان در حد انتظار نیست. قدرت ترمزگیری این خودرو نیز به ویژه در مسیرهای سرپایینی قابل قبول است.
در سفرهای درون شهری کپچر گزینهی معقولی به نظر میرسد البته به این شرط که نحوه صحیح کارکردن با گیربکس دوکلاچه را آموخته باشید و مانند برخی افراد نسبت به شروع حرکت یا دنده عقب رفتن با خودروهای مجهز به گیربکس دو کلاچه، گلایه نداشته باشید.
بازار خرید و فروش رنو کپچر
این خودرو دارای قیمت بالایی برای مشتریان ایرانی است.این در حالی است که بسیاری از مشتریان ایرانی به علت فشارهای اقتصادی طی یکی دو سال اخیر، شاید توان خرید چنین خودرویی را نداشته باشند.
میتوان با صرف هزینه کمتر به فکر خودروهای همرده رنو کپچر بود. اما فارغ از این موضوع، برای اینگونه خودروها بحث خدمات پس از فروش نیز حائز اهمیت است که طی یکی دو سال اخیر برخی از مالکان از عدم ارائه خدمات مناسب از طرف شرکتهای سازنده گلایه داشتند.
به دنبال بازگشت تحریمها در یک سال گذشته بسیاری از مالکان رنو کپچر و خودروهای همرده آن از کمبود قطعات خودروهای خود در بازار گلایه داشتند.
کمبود قطعات این خودروها در بازار باعث افزایش بیش از اندازه قیمت آنها در بازار شد. به نحوی که قطعات برخی از آنها حتی با وجود پرداخت هزینههای زیاد باز هم در دسترس نبودند و مالکان خودرو را به دردسر میانداختند.
این موضوع میتواند بر روی آینده این خودرو در بازار کشور نیز تاثیر منفی داشته باشد. چرا که کمیاب شدن قطعات باعث میشود تا کمتر کسی چنین خودروهایی را از فروشندگان خریداری نماید.
آیا خودروی رنو کپچر ارزش خرید دارد؟
رنو کپچر اگرچه در تعداد نسبتاً محدودی نسبت به برخی از رقبا وارد بازار داخلی شد، اما با تکیه بر برند بسیار قابل اعتماد و کیفیت قابل قبول خود توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان خودروهای کوچک و کراس اوورها را به خود جلب کند.
دوام و کیفیت فنی مناسب، طراحی جذاب، ایمنی خوب و تجهیزات رفاهی قابل قبول از دیگر نکات مثبت این خودرو است که مشتریان را راضی کرده است. در نتیجه باید گفت رنو کپچر نیز مانند دیگر محصولات این برند فرانسوی در ایران از محبوبیت نسبی برخوردار است و بازار خرید و فروش تقریباً پررونقی دارد.
اما قابلیت های فنی بالای پژو 2008 و امکانات رفاهی مطلوب سانگ یانگ تیوولی باعث شد تا رقابت برای این هاچ بک فرانسوی در بازار ایران تا حدودی تنگ شود و مشتریان زیادی جذب دو کراس اوور فوق الذکر شوند.
سؤالات متداول رنو کپچر
مصرف سوخت رنو کپچر چقدر است؟
رنو کپچر به لطف حجم کم پیشرانه و تکنولوژی قابل قبول موتور، اشتهای کمی از خود نشان میدهد، به شکلی که مصرف ترکیبی آن به ندرت از 6.5 لیتر (عدد رسمی 5.9 لیتر) در هر صد کیلومتر فراتر خواهد رفت. ضمناً میزان مصرف سوخت رسمی برای رانندگی شهری و جادهای به ترتیب 6.6 و 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که نسبت به رقبا، اعداد قابل قبولی محسوب میشوند، هرچند در عمل و با توجه به کیفیت سوخت و ارتفاع از سطح دریا، این مقادیر اندکی افزایش خواهند یافت
موتور رنو کپچر چیست؟
زیر کاپوت رنو کپچر یک پیشرانه بسیار کوچک 1.2 لیتری قرار دارد که به کمک پورخوران توربو قادر است 120 اسب بخار قدرت و 190 نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه قرار گرفته که حاصل تمامی اینها به شتاب صفر تا صد رسمی 10.9 ثانیه و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت منتهی شده است
رنو کپچر از چه آپشنهایی بهره میبرد؟
رنو کپچر از نظر سطح تجهیزات، کاملترین گزینه رده قیمتی خودش محسوب نمیشود اما قادر است به لطف امکاناتی مثل: سیستم های ترمز و پایداریABS ، EBD, EBA، ESP، HSA، کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگهای جانبی (جمعاً 4 عدد)، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، نمایشگر 7 اینچی مرکزی، سنسورهای پارك و دوربين دنده عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقي، چراغهای روشنایی در روز، سيستم تنظيم ارتفاع نور چراغ هاي جلو از داخل، سنسور نور، آينههاي جانبي برقي تاشونده و مواردی از این دست شما را تا حدود زیادی راضی نگاه دارد. البته در نسخههای 2017 اضافه شدن مواردی نظیر: گرمکن صندلیهای جلو، روکشهای چرمی و شیشه دودی عقب بخشی از کمبودهای این لیست را جبران نمود، هرچند هنوز هم نمیشود از خودرویی با 4 ایربگ و ترمزهای عقب کاسهای و سقف فلزی (فاقد سانروف) به عنوان محصولی فولآپشن یاد نمود
لرزش خودرو هنگام حرکت ناشی از چیست ؟
لرزش خودرو علت های زیر را شامل میشود: خرابی در دسته موتور – بکسواد کردن (هرز چرخیدن) صفحه کلاچها – خرابی پلوس
رنو کپچر از نظر ایمنی در چه سطحی قرار دارد؟
این نسل از کپچر در سال 2013 توسط موسسه Euro-NCAP مورد آزمایش ایمنی قرار گرفته و موفق شده هر 5 ستاره این موسسه معتبر را با امتیازات قابل قبولی بدست آورد
تعویض روغن موتور رنو کپچر در چند هزار کیلومتر باید انجام شود؟
سرویسهای دورهای رنو کپچر به صورت معمولاً و در شرایط عادی هر ۸ هزار کیلومتر یا یک سال انجام میشود و در این سرویسها روغن و فیلتر موتور تعویض میشوند. همچنین در این سرویسها فیلتر هوای اتاق و فیلتر هوای موتور باید تعویض شوند.
سلام
من رنو کپچر 2020 را خریدیم و واقعا راضیم ماشین کم مصرفی هست و سواری خوبی داره اما کمی پیش به یکباره ماشین دیگه روشن نشد و با یدک کش بردیم به تعمیرگاه مهندس ابراهیمی و با رسیدگی سریع و برخورد عالی مهندس ابراهیمی و پرسنلشون در سریع ترین زمان ممکن مشکل خودرو را پیدا کردند و خیلی سریع آن را برطرف کردند واقعا سپاسگزارم از همگیشون
سلام
خواهش میکنم جناب پناهی عزیز انجام وظیفه کردیم .
محبت دارید.
سلام دوست عزیز
من کپچر را به تازگی خریداری کردم و دارای توربو شارژ هست اما متاسفانه حس میکنم که موتور توان و خروجی خوبی ندارید میتونید راهنمایی کنید؟ سپاس از پاسخگوییتون
سلام آقای فلاح عزیز
بعضی اوقات موردی که باعث ایجاد عیب در توربو شارژر می شود این است که قطعه ای فلزی در داخل پره ها قرار می گیرد و باعث خراب شدن این قطعه می شود.خراب شدن یاتاقان های محور مشترک بین دو بخش این قطعه نیز باعث تولید صدای اضافی می شود.
شما می تونید با مراجعه به آدرس تعمیرگاه واقع در استان البرز، شهر کرج، ابتدای جاده چالوس، نبش میدان حافظ ، تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهيمی مراجعه فرمایید و همکاران ما با عیب یابی قطعه معیوب را شناسایی خواهند کرد و با قطعات اصلی و شرکتی که دارای کیفیت بسیار بالا می باشند جایگزین خواهند کرد و در انتها باید عرض کنیم که استفاده از توربو شارژ شرایط نگهداری و مصرفی دارد که صددرصد همکاران ما در تعمیرگاه ابراهیمی آنها را به شما آموزش خواهند و همینطور در این قسمت بخشی را برای شما ارسال میکنیم
بهمحض روشنکردن خودرو با موتور سرد حرکت نکنید
بعد مدت طولانی به طور ناگهانی ماشین را خاموش نکنید
با دنده سبک دور موتور پایین حرکت نکنید
از سوخت بیکیفیت استفاده نکنید
در هیچ جاده پدال گاز را تا آخر فشار ندهید