تعمیرگاه تخصصی رنو سیمبل
مشخصات فنی خودرو رنو سیمبل
- موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
- حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
- حداکثر قدرت: ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور: ۱۴۵ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر در ساعت
- شتاب صفر تا صد: ۱۰٫۱ ثانیه
مزایای رنو سیمبل
- کیفیت ساخت
- هزینه نگهداری
- دوام فنی بالا نسبت به رقبا
- فضای داخلی جادار
- صندوق عقب جادار
- مصرف سوخت مناسب
معایب رنو سیمبل
- واردات بسیار محدود
- فرمانپذیری
- ساختار قدیمی گیربکس 4 سرعته
- ارگونومی نه چندان مناسب صندلی عقب
- کمبود آپشن در نسخه PE
نکات کلیدی خودرو سیمبل:
- تعویض روغن و فیلتر روغن و فیلتر هوا: بین ۵ تا ۷ هزار کیلومتر
- تعویض فیلتر اتاق: هر ۲۰ هزار کیلومتر
- تعویض فیلتر بنزین: هر ۴۰ هزار کیلومتر یا کمتر (بسته به کیفیت جنس و کیفیت بنزین مورداستفاده)
- تعویض شمع موتور: با درنظرگرفتن شرایط ترافیکی و درجا کارکردن خودرو
- آچارکشی: هر ۸۰ هزار کیلومتر
- تعویض روغن گیربکس اتوماتیک: هر ۲۰ هزار کیلومتر سطح و کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک چک و بررسی میشود
روغن مناسب برای موتور رنو سیمبل روغن ۱۰W40 میباشد.
توجه داشته باشید در هر مرتبه سرویس دورهای رنو سیمبل درصورتیکه زمان تعویض روغن رسیده بود حتماً همراه با تعویض روغنموتور، فیلتر روغن را هم برای افزایش طول عمر موتور تعویض کنید و همینطور در صورت تعویض بهموقع فیلترها میتوانیم سهم زیادی در کاهش آلودگی شهرمان داشته باشیمتعمیر موتور خودرو سیمبل
درصورتیکه از موتور رنو سیمبل بهخوبی نگهداری نشود نیاز به تعمیر پیدا میکند. از مواردی که باعث میشود موتور رنو سیمبل به تعمیر نیاز پیدا کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد: با روغن کثیف کارکردن موتور (یعنی تعویض روغنموتور دیر انجام شود) با روغن کمکار کردن موتور که باعث صدمه دیدن یاتاقانها و میللنگ میشود. ما در تعمیرگاه مرکزی رنو سیمبل برای شروع تعمیر موتور رنو سیمبل ابتدا بررسی میکنیم که موتور چه ایراداتی دارد، آیا روغنسوزی دارد، آیا یاتاقانهای موتور موقع کارکردن صدا میدهند و...
در مرحله بعد بررسی میکنیم که حدود هزینهی تقریبی برای تعمیر موتور چقدر میشود و چه تعداد لوازمیدکی باید تهیه شود و در این مرحله به مالک خودرو هزینه تقریبی تعمیرات را اعلام میکنیم. در مرحلهی سوم از تعمیر موتور سالم بودن پیستونها، شاتون ها، میللنگ و ...را بررسی میکنیم. با تعویض نکردن روغن گیربکس چه قطعاتی زودتر خراب میشود با دیر یا تعویض نکردن روغن گیربکس اول قطعاتی که خراب میشود ساعت گیربکس میباشد که شیر برقیها به آن متصل است کار این شیر برقیها انجام فشار روغن و دستور تعویض دندهها میباشد.
وقتی که شیر برقیها خراب میشود گیربکس هنگام تعویض دندهها دچار مشکل خواهد شد که با روشن چراغ فنری و چراغ چک یک دلیلش میتواند شیر برقی باشد گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل خیلی پیچیده میباشد که شما نباید برای تعمیر به تعمیرگاههای متفرقه بروید چون که تعمیرکار باید اصول تعمیرات را بلد باشد و از قطعات اصلی برای گیربکس استفاده کند تا گیربکس در سرعتهای بالا و دمای بالا بتواند تعویض دندهها را به درستی انجام دهد نکته مهمی که باید هنگام تعویض روغن رعایت کنید استفاده از روغن اصلی و تعویض روغن با دستگاه انجام شود. اگر با دستگاه تعویض نشود فقط ۳ لیتر قابل تعویض میباشد و بقیه روغن کثیف داخل توربین باقی میماند و بعداً توربین گیربکس ضعیف شده و خودرو در شتاب و سربالاییها خیلی ضعیف میشود.
تعویض لنت ماشین سیمبل
- زمانی که چراغ تعویض لنت در پشت آمپر روشن است
- زمانی که در حال حرکت ، لنت ترمز با دیسک درگیر شده صدا می دهد
- زمانی که در ترمز میگیریم ، صدای سایش آهن به آهن از چرخ می آید
- هنگامی که در موقع ترمز شدید ، خودرو به سمت راست یا سمت چپ کشیده می شود، در این حالت حتما پیشنهاد می کنیم به نمایندگی رنو سیمبل مراجعه کنید تا از ایجاد تصادف جلوگیری شود
- هنگامی که با فشار دادن پدال ترمز ، متوجه ضعیف شدن قدرت ترمز گیری خودرو خود شویم
تعویض لنت چرخ های جلو و عقب در نمایندگی ماشین رنو سیمبل شامل چه مواردی است
- باز کردن چرخ ها
- خارج کردن لنت ها از محل خود
- گردگیری و روان کردن پیستون های ترمز
- بازدید شلنگ های ترمز و دیسک ترمز به جهت اطمینان از سلامت آنها
- نصب لنت ترمز جدید و نو
- هواگیری و رگلاژ سیستم و مدار روغن ترمز
نقد و بررسی رنو سیمبل
نسل جدید مدل داچیا لوگان با نام سیمبل در نمایشگاه خودرو پاریس سال 2012 معرفی شد و اکنون نگین خودرو، نماینده و واردکننده محصولات رنو در ایران، مسئولیت عرضه و فروش آن را بر عهده دارد. سیمبل در سال 2017 فیس لیفتی را تجربه کرد که چهرهاش را تنها اندکی دل نشینتر و بروزتر از پیش کرده اما در ایران تا حدودی نایاب است. بازم به ذکر است که مدل سیمبل از کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به داچیا لوگان برخوردار است.
باید دید آیا سیمبل از ویژگی های مناسب و کافی برخوردار است تا بتواند ذهنیات را نسبت به خود تغییر دهد یا خیر. در ادامه با بررسی دقیق این خودرو همراه دیجیاتو باشید.
طراحی ظاهری رنو سیمبل
با وجود سود بردن از پلتفرم، فاصله محوری و ارتفاع متفاوت با تندر 90، سیمبل طراحی جعبهای و ساده پدرش را به ارث برده اما خودرویی متفاوت است. مطابق با فلسفه طراحی خودروهای اقتصادی، رنو نیز در طراحی سیمبل کاملاً محافظه کارانه و با خساست جوهر به خورد کاغذهای دپارتمان طراحی خود داده است. به این سبب چهره محقر این فرزند رنو در طول زمان با سرعتی کمتر رنگ و بوی کهنگی خواهد گرفت؛ زیرا نکته و ویژگی خاصی که پتانسیل دمده شدن را دارا باشد در ظاهر آن وجود ندارد! البته این ضعف سیمبل با توجه به قیمتش در بازارهای خارجی کاملاً قابل توجیه خواهد بود. اما ملاک اصلی ما در این نوشتار بازار خودرو استثنائی ایران است.
در بخش جلو فرم و گرافیک چراغ ها در کنار نشان بزرگ رنو، که در اکثر مدل های کنونی این برند به چشم می خورد و حکم امضای طراحی محصولات رنو را دارد، نمایی تقریباً مدرن را شکل میدهند. سپر جلو کمی حجم داشته و در بالای آن، چراغها با شیبی ملایم به جلو پنجره پیوند خوردهاند و در ادامه توسط دو نوار نازک کرومی چشمها را به سمت نماد بزرگ رنو هدایت میکنند.
ورودی هوای پیوسته در پایین محل قرارگیری پلاک، در ترکیب با مه شکنهای دایروی و خطوط شیبدار بکار رفته در سایر بخشهای دماغه باعث می شوند که چهره سیمبل خشن و جدی جلوه کند.
طراحی پروفیل کناری سیمبل از جزئیات کمی بهره میبرد. گلگیرهای جلو و عقب کمی برجسته در نظر گرفته شدهاند. خطوط کناری روی گلگیرها در قسمت جلو از زیر چراغها آغاز شده و در زیر آینههای کناری به آرامی محو شدهاند. در قسمت عقب نمای جانبی این قوسها به خوبی از درون چراغهای عقب پدیدار شده و پس از عبور از روی درب باک سوخت، با زاویه و شیبی هم شکل و متناسب با دستگیره درب عقب از دید خارج میشوند. در مدلهای فیس لسفت شده رنو با اضافه کردن زه مشکی رنگ به بخش پایین دربهای کناری، این قسمت ر تا حدی از سادگی درآورده است.
آینه بغلها مشابه نمونه استفاده شده در خودروی ساندرو هستند و تنها چراغ راهنمای کناری به روی آنها انتقال پیدا کرده است.
رینگ های 15 اینچی آلومینیومی(برای تریم LE) طراحی کاملاً ساده ای دارند و به دلیل ارتفاع و فضای خالی بین لاستیک و گلگیر زیاد سیمبل، مقداری کوچک حس می شوند.
بزرگترین ایراد وارد بر طراحی سیمبل، سادگی بیش از حد بخش عقب آن است. لبه برآمده صندوق عقب یکی از المانهای موثر در رفع این امر بوده، اما محل قرارگیری پلاک در پایینترین بخش سپر، با خنثی کردن این ویژگی بار دیگر سادگی قسمت عقب را افزایش میدهد. مشکل اصلی بخش عقب را می توان طراحی بیش از حد تکراری چراغ ها و گرافیک آن عنوان کرد که البته رنو این ایراد را در نسخه فیس لیفت شده این خودرو تا حدودی رفع کرده است.
در نمونه فیس لیفت شده، چراغهای عقب از گرافیک نئونی بهرهمند هستند و رینگهای جدید نیز سادگی نمای کناری را هم تا حدودی پوشش میدهند.
طراحی داخلی سیمبل
فضای داخل کابین مناسب برای خودرویی با این ابعاد مناسب است. به لطف سقف بلند و فرم جعبهای بدنه حتی افراد قد بلند هم با خاطری آسوده و بی دردسر سواری رنو سیمبل خواهند شد.
صندلی های جلو نرمتر از نمونههای استفاده شده در خودروی تندر 90، که بیشباهت به نیمکت نیستند، بوده و بهتر بدن را در بر می گیرند؛ اما صندلی های عقب بهبود کمتری را تجربه کردهاند.
ترکیب دو رنگ متضاد کرم و مشکی در کنار قاب مشکی براق، متریال و نوارهای کروم رنگ کنسول میانی و رو دری ها تا حدودی از خستهکننده شدن کابین کاستهاند اما خیلی راحت کثیف میشوند و در صورت عدم رسیدگی نمای اولیه خود را از دست میدهند.
نحوه چینش و طراحی ادوات کنسول مرکزی ساده هستند اما ارگونومی خوبی داشته و کمتر موجب حواسپرتی راننده میشوند. رابطکاربری سیستم مولتی مدیا رنو بسیار راحت است و عادت کردن به آن شاید تنها یک ساعت زمان ببرد.
در نسخه 2017 سیمبل، رنو سیستم مولتیمدیا را آپدیت کرده که این مورد در کنار دریچههای کولر کناری، غربیلک فرمان جدید و پنل مشکی میانی طرحدار از دیگر تغییرات نسخه فیسلیفت شده رنو سیمبل هستند.
دقیقا مشابه طراحی داخلی، در بحث کیفیت نیز سیمبل با توجه به قیمت بالایی که برایش در نظر گرفته شده حرف چندانی برای گفتن ندارد اما کیفیت مونتاژ بالای رنو سیمبل حس قرص و محکم بودن لازم را منتقل میکند. در همه نقاط کابین از پلاستیک سخت استفاده شده که لمس کردنشان باطن ارزان سیمبل را آشکار می کند.
امکانات ایمنی رنو سیمبل
نسخه های LE و SE در زمینه امکانات رفاهی چندان دست خالی به میدان نیامده اند. ضمن اینکه این دو تریم به گیربکس چهار سرعته تیپ ترونیک مجهز هستند.
نسخه سدان رنو سیمبل در آزمون تصادفات ENCAP تاکنون شرکت داده نشده است. سیمبل به کمک 2 ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA توانسته 4 ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap اخذ کند تا خیال سرنشینان از بابت ایمنی خودرو راحت باشد.
مشخصات فنی خودرو سیمبل
سیمبل از پیشرانه K4M با حجم دقیق 1598 سی سی بهره می برد که پس از سالها استفاده در مدلهای گوناگون نیسان و رنو مثل ساندرو و تندر 90، اکنون بهینه شده و با برنامهریزی مجدد ECU، بازه دورموتور قابل دسترس راننده را گستردهتر از پیش کرده است.
مانند قبل این پیشرانه 105 اسب بخار قدرت و بین 140 تا 145 نیوتون متر، با توجه به قوانین بازارهای گوناگون، گشتاور تولید می کند.
مصرف سوخت این پیشرانه به صورت ترکیبی 6.4 لیتر عنوان شده اما ما در حین استفاده پر فشار از این خودرو شاهد رقمی در حدود 10 لیتر در صد کیلومتر بودیم که معقول و مناسب بود.
پیشرانه سالخورده سیمبل و گیربکس چهاردنده آن با بروزرسانیهای انجام شده بر آنها عملکردی کاملاً قابل قبول ارائه میدهند که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.
تجربه رانندگی با سیمبل
تجربه رانندگی با سیمبل رضایتبخش بود. قبل از تجربه رانندگی با سیمبل قطعاً انتظار تفاوت زیادی با ساندرو و تندر 90 نخواهید داشت؛ اما سیمبل خودرویی متفاوت است. سیستم فرمان با وجود هیدرولیک بودن نرم و روان عمل میکرد ولی مشکلش انتقال ندادن حس کافی از سطح مسیر بود.
وجود سیستم کمکی الکترونیکی قطعاً میتوانست کار را در هنگام تغییر مسیرهای ناگهانی یا عبور از ترافیکهای سنگین این روزها بسیار آسان کند؛ اما خوب پس از مدتی به فرمان سیمبل عادت خواهید کرد.
سیمبل با زوزهای خفیف از خواب بیدار میشود و این خواب به کندی از سرش میپرد. در شتابگیری اولیه سیمبل تنبل است و این روند در اکثر مواقع باقی میماند.
در هنگام تعویض دنده، تکان محسوسی از جانب گیربکس تیپترونیک به چشم نمیخورد و هماهنگی بیشتر جعبه دنده و موتور نسبت به گذشته از دیگر نکات رضایت بخش و خوبی بود که اگر قبلاً تجربه رانندگی با ساندرو و تندر 90 اتوماتیک را داشته باشید، در همان اول کار متوجه آن میشوید.
گیربکس به روز شده این خودرو هوشمندتر از قبل عمل میکند و مشکلات سابق در معکوس کشیدن، خصوصاً در ضرایب پایین، به شدت کاهش یافته؛ با این حال نباید توقع بالایی از سیمبل داشته باشید، چرا که ذات تکنولوژی بکار رفته در این گیربکس با تنها ۴ دنده خیلی مدرن و جدید نیست.
بله، رنو تنها با بروزرسانیهای نرم افزاری به تغییرات تقریباً قابل توجهی دست پیدا کرده، ولی این بروزرسانی ها پس از نزدیک به یک دهه در حد و اندازه خودرویی نیستند که خود را نسخهای جدید و متفاوت میپندارد.
از دیگر تغییرات و بهینهسازیهای انجام شده در سیمبل، عایقبندی کابین آن است که به بهترین نحو صورت پذیرفته و به همین سبب حتی در سرعتهای بالا صدای خیلی زیادی به درون کابین راه پیدا نمیکند.
به لطف فاصله محوری بیشتر و کمی ارتفاع کمتر از سطح زمین نسبت به تندر 90، سیمبل حس پایداری بیشتری دارد. اما فراموش نکنید که سیمبل همچنان خودرویی کم ارتفاع نیست.
استفاده از تایرهای 185 و نبود سیستم کنترل پایداری نیز وضع را بهتر نمیکنند؛ ولی باز هم در مجموع، سیمبل به شکل مناسبی سوار بر جاده است.
ارتفاع نسبتاً زیاد خانواده تندر 90 همواره در کنار معضل پایداری کم، نکات مثبتی هم داشته؛ سواری نرم و عبور بیدردسر از سرعتگیرهای بیرحم ایران، از جمله این مواردیاند به طبع در این سدان کوچک نیز حس میشوند.
از نظر حفظ کیفیت اولیه سیمبل نمره قبولی میگیرد و در کارکدهای بالا نیز سر و صداهای اضافی به گوشتان نخواهد رسید.
رقبای سیمبل در بازار
رقبای سیمبل از حیث محدوده قیمت و سگمنت در بازار کشورمان میتوان به پژو 301 بختبرگشته، مدلهای مختلف کیا سراتو مونتاژ داخل، لیفان 820، هیوندای اکسنت نسل قبل که همچنان در ایران به فروش میرسد و در آخر امجی 360 توربو اتوماتیک اشاره کرد. پیشنهاد میکنیم اصلاً به دنبال نسخه پایه سیمبل نروید چون ارزش بهای پرداختی را ندارد.
رنو سیمبل PE
رنو سیمبل PE در پایین ترین تریم این خودرو قرار دارد و بعبارتی ارزانترین و ساده ترین سیمبل خواهد بود. برخوداری از جعبه دنده 5 سرعته دستی دلیل عمده پایین بودن قیمت PE محسوب می گردد. البته باید یادآور شد سمیبل PE ز داشتن امکاناتی نظیر کروز کنترل ،مونیتور بزرگ لمسی ،کنترل سیستم صوتی از روی فرمان ،شیشه های برقی عقب ،سنسور دنده عقب ،صندلیهای چرمی ،رینگ آلومینیومی و تهویه هوای اتوماتیک محروم است .
قابل ذکر است نگین خودرو در آخرین شرایط پیش فروش خود در دی ماه 95 بر روی این مدل صفحه نمایش لمسی همراه با نویگشین را بصورت هدیه ارائه می دهد.
رنو سیمبل SE
رنو سیمبل SE در حقیقت ،محصول میان قیمت این خودرو می باشد که فرق عمده آن با سیمبل PE برخوداری از جعبه دنده اتوماتیک چهار سرعته تیپ ترونیک می باشد . همچنین بدلیلی برخوداری از جعبه دنده اتوماتیک ،این مدل از کروز کنترل نیز بهرمند است.از دیگر امکانات این مدل می توان به ،شیشه های برقی عقب و سنسور دنده عقب اشاره کرد.
رنو سیمبل LE
سیمبل LE را می توان فول ترین نسخه سیمبل ها نامید . این خودرو علاوه بر برخودای از جعبه دنده اتوماتیک ،به تمامی امکانات موجود بر روی سیمبل نظیر صندلی چرمی ،صفحه نمایش لمس بزرگ ،سنسور عقب ،کروز کنترل ،رینگ آلومینیومی ،تهویه هوای اتوماتیک ،کلیه شیشه ها برقی ،تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان و آینه های برقی مجهز می باشد.
نقد کارشناسی ماشین سیمبل
رنو سیمبل یک سدان کوچک است که از سال 1999 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. مدل فعلی نسل سوم سیمبل محسوب میشود که در واقع همان نسل دوم رنو لوگان یا تندر 90 است. نسل سوم رنو سیمبل یا داچیا لوگان جدید، در سال 2012 معرفی شد و در حال حاضر هم در بازارهای جهانی عرضه میشود.
رنو سیمبل در سال 2016 توسط نگین خودرو در کشورمان عرضه شد ولی آنچنان که انتظار میرفت، مورد استقبال قرار نگرفت. علت آن، قیمت نسبتا بالایی بود که در مقابل ویژگیهای فنی و آپشنها، ارزش خرید را کاهش میداد.
رنو سیمبل در طراحی ظاهری و برخی ویژگیهای دیگر، با رنو ساندرو نسل دوم اشتراکاتی دارد. سیمبل در سال 2016 فیس لیفت شد و تغییراتی را در ظاهر تجربه کرد. این خودرو فروش نسبتا بالایی را در بازارهای جهانی تجربه کرده و در میان محصولات پرفروش رنو جای میگیرد.
سیمبل در طراحی ظاهری تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل اول تندر 90 یا داچیا لوگان تجربه کرده ولی همچنان هم خودرو زیبایی نیست و وقتی به آن نگاه میکنیم، حس یک خودرو چند صد میلیونی را به ما نمیدهد. در نمای جلو، لوگوی رنو در ابعاد بزرگی در مرکز جلو پنجره تعبیه شده و در نمای عقب هم ناهماهنگی دیده میشود و صندوق عقب مستطیلی شکل، یادآور طراحی تندر 90 است.
اما کابین سیمبل در مقایسه با لوگان پیشرفت محسوسی داشته و تاحدودی از آن شکل ساده فاصله گرفته است. البته این بدین معنا نیست که با خودرو جذابی روبهرو هستیم و تنها میتوان سیمبل از آن وضعیت اسفناک طراحی کابین خارج شده است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی دیده میشود و ورودیهای هوا در مرکز، شکل مستطیلی دارند. در حالی که ورودیهای هوای کناری همچنان دایرهای شکل هستند. البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که صندلیهای سیمبل همانند تندر 90 راحت نیستند و کیفیت سواری بالایی را ارائه نمیدهند.
رنو سیمبل در تیپهای مختلفی شامل SE، PE و LE عرضه میشود که PE و SE مدلهای فول هستند و تجهیزات رفاهی چون 2 کیسه هوا، کروز کنترل، چراغ دیلایت، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، و نمایشگر 7 اینچی را در اختیار شما قرار میدهد.
رنو سیمبل به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. به این ترتیب، سیمبل خودرو سریعی نیست و نمیتوان انتظار چندان زیادی از آن داشت.
رنو سیمبل به هبچ عنوان بازار خرید و فروش جالبی ندارد ولی کیفیت ساخت این خودرو نسبت به خودروهای رقیب که در ابن رنج قیمت معمولا چینی هستند به مراتب بالا تر است .
باید دید آیا سیمبل از ویژگی های مناسب و کافی برخوردار است تا بتواند ذهنیات را نسبت به خود تغییر دهد یا خیر. در ادامه با بررسی دقیق این خودرو همراه دیجیاتو باشید.
طراحی ظاهری رنو سیمبل
با وجود سود بردن از پلتفرم، فاصله محوری و ارتفاع متفاوت با تندر 90، سیمبل طراحی جعبهای و ساده پدرش را به ارث برده اما خودرویی متفاوت است. مطابق با فلسفه طراحی خودروهای اقتصادی، رنو نیز در طراحی سیمبل کاملاً محافظه کارانه و با خساست جوهر به خورد کاغذهای دپارتمان طراحی خود داده است. به این سبب چهره محقر این فرزند رنو در طول زمان با سرعتی کمتر رنگ و بوی کهنگی خواهد گرفت؛ زیرا نکته و ویژگی خاصی که پتانسیل دمده شدن را دارا باشد در ظاهر آن وجود ندارد! البته این ضعف سیمبل با توجه به قیمتش در بازارهای خارجی کاملاً قابل توجیه خواهد بود. اما ملاک اصلی ما در این نوشتار بازار خودرو استثنائی ایران است.
در بخش جلو فرم و گرافیک چراغ ها در کنار نشان بزرگ رنو، که در اکثر مدل های کنونی این برند به چشم می خورد و حکم امضای طراحی محصولات رنو را دارد، نمایی تقریباً مدرن را شکل میدهند. سپر جلو کمی حجم داشته و در بالای آن، چراغها با شیبی ملایم به جلو پنجره پیوند خوردهاند و در ادامه توسط دو نوار نازک کرومی چشمها را به سمت نماد بزرگ رنو هدایت میکنند.
ورودی هوای پیوسته در پایین محل قرارگیری پلاک، در ترکیب با مه شکنهای دایروی و خطوط شیبدار بکار رفته در سایر بخشهای دماغه باعث می شوند که چهره سیمبل خشن و جدی جلوه کند.
طراحی پروفیل کناری سیمبل از جزئیات کمی بهره میبرد. گلگیرهای جلو و عقب کمی برجسته در نظر گرفته شدهاند. خطوط کناری روی گلگیرها در قسمت جلو از زیر چراغها آغاز شده و در زیر آینههای کناری به آرامی محو شدهاند. در قسمت عقب نمای جانبی این قوسها به خوبی از درون چراغهای عقب پدیدار شده و پس از عبور از روی درب باک سوخت، با زاویه و شیبی هم شکل و متناسب با دستگیره درب عقب از دید خارج میشوند. در مدلهای فیس لسفت شده رنو با اضافه کردن زه مشکی رنگ به بخش پایین دربهای کناری، این قسمت ر تا حدی از سادگی درآورده است.
آینه بغلها مشابه نمونه استفاده شده در خودروی ساندرو هستند و تنها چراغ راهنمای کناری به روی آنها انتقال پیدا کرده است.
رینگ های 15 اینچی آلومینیومی(برای تریم LE) طراحی کاملاً ساده ای دارند و به دلیل ارتفاع و فضای خالی بین لاستیک و گلگیر زیاد سیمبل، مقداری کوچک حس می شوند.
بزرگترین ایراد وارد بر طراحی سیمبل، سادگی بیش از حد بخش عقب آن است. لبه برآمده صندوق عقب یکی از المانهای موثر در رفع این امر بوده، اما محل قرارگیری پلاک در پایینترین بخش سپر، با خنثی کردن این ویژگی بار دیگر سادگی قسمت عقب را افزایش میدهد. مشکل اصلی بخش عقب را می توان طراحی بیش از حد تکراری چراغ ها و گرافیک آن عنوان کرد که البته رنو این ایراد را در نسخه فیس لیفت شده این خودرو تا حدودی رفع کرده است.
در نمونه فیس لیفت شده، چراغهای عقب از گرافیک نئونی بهرهمند هستند و رینگهای جدید نیز سادگی نمای کناری را هم تا حدودی پوشش میدهند.
طراحی داخلی سیمبل
فضای داخل کابین مناسب برای خودرویی با این ابعاد مناسب است. به لطف سقف بلند و فرم جعبهای بدنه حتی افراد قد بلند هم با خاطری آسوده و بی دردسر سواری رنو سیمبل خواهند شد.
صندلی های جلو نرمتر از نمونههای استفاده شده در خودروی تندر 90، که بیشباهت به نیمکت نیستند، بوده و بهتر بدن را در بر می گیرند؛ اما صندلی های عقب بهبود کمتری را تجربه کردهاند.
ترکیب دو رنگ متضاد کرم و مشکی در کنار قاب مشکی براق، متریال و نوارهای کروم رنگ کنسول میانی و رو دری ها تا حدودی از خستهکننده شدن کابین کاستهاند اما خیلی راحت کثیف میشوند و در صورت عدم رسیدگی نمای اولیه خود را از دست میدهند.
نحوه چینش و طراحی ادوات کنسول مرکزی ساده هستند اما ارگونومی خوبی داشته و کمتر موجب حواسپرتی راننده میشوند. رابطکاربری سیستم مولتی مدیا رنو بسیار راحت است و عادت کردن به آن شاید تنها یک ساعت زمان ببرد.
در نسخه 2017 سیمبل، رنو سیستم مولتیمدیا را آپدیت کرده که این مورد در کنار دریچههای کولر کناری، غربیلک فرمان جدید و پنل مشکی میانی طرحدار از دیگر تغییرات نسخه فیسلیفت شده رنو سیمبل هستند.
دقیقا مشابه طراحی داخلی، در بحث کیفیت نیز سیمبل با توجه به قیمت بالایی که برایش در نظر گرفته شده حرف چندانی برای گفتن ندارد اما کیفیت مونتاژ بالای رنو سیمبل حس قرص و محکم بودن لازم را منتقل میکند. در همه نقاط کابین از پلاستیک سخت استفاده شده که لمس کردنشان باطن ارزان سیمبل را آشکار می کند.
امکانات ایمنی رنو سیمبل
نسخه های LE و SE در زمینه امکانات رفاهی چندان دست خالی به میدان نیامده اند. ضمن اینکه این دو تریم به گیربکس چهار سرعته تیپ ترونیک مجهز هستند.
- مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD
- بهرهمندی از دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین صندلی جلو
- برخورداری از پشت سری ایمنی
- مجهز به قفل مرکزی
- برخورداری از قابلیت کروز کنترل و محدود کنندهی سرعت (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- بهرهمندی از سیستم روشنایی در روز یا Day Light
- مجهز به سیستم مدیریت پیمایش (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- وجود امکان کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان خودرو
- امکان تنظیم آینههای جانبی و برقی خودرو (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- وجود چراغ راهنما بر روی آینههای جانبی
- مجهز به شیشه بالابرهای برقی در قسمت جلو و قسمت عقب خودرو (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- برخورداری شیشهی خودکار سمت راننده از قابلیت تک لمسی (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- وجود کنسول جلوی بهینه شده (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- برخورداری صندلی راننده از قابلیت تنظیم ارتفاع
- مجهز به سنسور پارک و دوربین دنده عقب (در تیپ LE تنها شاهد وجود سنسور پارک هستیم)
- وجود نمایشگر درجه هوای بیرون از خودرو (این قابلیت در هر دو تیپ SE و LE این خودرو وجود دارد)
- برخورداری از رینگ آلومینیومی (تنها در تیپ LE شاهد وجود این قابلیت هستیم)
- مجهز به چراغ مه شکن جلو و عقب
- بهرهمندی از سنسور باد لاستیک (تنها در تیپ LE شاهد وجود این قابلیت هستیم)
- وجود سیستم چند رسانهای که به یک نمایشگر 7 اینچی مجهز است و علاوه بر امکان پخش فایلهای ام پی تری و مجهز بودن به میکروفون داخلی، از درگاه یو اس بی و قابلیت بلوتوث نیز پشتیبانی میکند.
نسخه سدان رنو سیمبل در آزمون تصادفات ENCAP تاکنون شرکت داده نشده است. سیمبل به کمک 2 ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA توانسته 4 ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap اخذ کند تا خیال سرنشینان از بابت ایمنی خودرو راحت باشد.
مشخصات فنی خودرو سیمبل
سیمبل از پیشرانه K4M با حجم دقیق 1598 سی سی بهره می برد که پس از سالها استفاده در مدلهای گوناگون نیسان و رنو مثل ساندرو و تندر 90، اکنون بهینه شده و با برنامهریزی مجدد ECU، بازه دورموتور قابل دسترس راننده را گستردهتر از پیش کرده است.
مانند قبل این پیشرانه 105 اسب بخار قدرت و بین 140 تا 145 نیوتون متر، با توجه به قوانین بازارهای گوناگون، گشتاور تولید می کند.
مصرف سوخت این پیشرانه به صورت ترکیبی 6.4 لیتر عنوان شده اما ما در حین استفاده پر فشار از این خودرو شاهد رقمی در حدود 10 لیتر در صد کیلومتر بودیم که معقول و مناسب بود.
پیشرانه سالخورده سیمبل و گیربکس چهاردنده آن با بروزرسانیهای انجام شده بر آنها عملکردی کاملاً قابل قبول ارائه میدهند که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.
تجربه رانندگی با سیمبل
تجربه رانندگی با سیمبل رضایتبخش بود. قبل از تجربه رانندگی با سیمبل قطعاً انتظار تفاوت زیادی با ساندرو و تندر 90 نخواهید داشت؛ اما سیمبل خودرویی متفاوت است. سیستم فرمان با وجود هیدرولیک بودن نرم و روان عمل میکرد ولی مشکلش انتقال ندادن حس کافی از سطح مسیر بود.
وجود سیستم کمکی الکترونیکی قطعاً میتوانست کار را در هنگام تغییر مسیرهای ناگهانی یا عبور از ترافیکهای سنگین این روزها بسیار آسان کند؛ اما خوب پس از مدتی به فرمان سیمبل عادت خواهید کرد.
سیمبل با زوزهای خفیف از خواب بیدار میشود و این خواب به کندی از سرش میپرد. در شتابگیری اولیه سیمبل تنبل است و این روند در اکثر مواقع باقی میماند.
در هنگام تعویض دنده، تکان محسوسی از جانب گیربکس تیپترونیک به چشم نمیخورد و هماهنگی بیشتر جعبه دنده و موتور نسبت به گذشته از دیگر نکات رضایت بخش و خوبی بود که اگر قبلاً تجربه رانندگی با ساندرو و تندر 90 اتوماتیک را داشته باشید، در همان اول کار متوجه آن میشوید.
گیربکس به روز شده این خودرو هوشمندتر از قبل عمل میکند و مشکلات سابق در معکوس کشیدن، خصوصاً در ضرایب پایین، به شدت کاهش یافته؛ با این حال نباید توقع بالایی از سیمبل داشته باشید، چرا که ذات تکنولوژی بکار رفته در این گیربکس با تنها ۴ دنده خیلی مدرن و جدید نیست.
بله، رنو تنها با بروزرسانیهای نرم افزاری به تغییرات تقریباً قابل توجهی دست پیدا کرده، ولی این بروزرسانی ها پس از نزدیک به یک دهه در حد و اندازه خودرویی نیستند که خود را نسخهای جدید و متفاوت میپندارد.
از دیگر تغییرات و بهینهسازیهای انجام شده در سیمبل، عایقبندی کابین آن است که به بهترین نحو صورت پذیرفته و به همین سبب حتی در سرعتهای بالا صدای خیلی زیادی به درون کابین راه پیدا نمیکند.
به لطف فاصله محوری بیشتر و کمی ارتفاع کمتر از سطح زمین نسبت به تندر 90، سیمبل حس پایداری بیشتری دارد. اما فراموش نکنید که سیمبل همچنان خودرویی کم ارتفاع نیست.
استفاده از تایرهای 185 و نبود سیستم کنترل پایداری نیز وضع را بهتر نمیکنند؛ ولی باز هم در مجموع، سیمبل به شکل مناسبی سوار بر جاده است.
ارتفاع نسبتاً زیاد خانواده تندر 90 همواره در کنار معضل پایداری کم، نکات مثبتی هم داشته؛ سواری نرم و عبور بیدردسر از سرعتگیرهای بیرحم ایران، از جمله این مواردیاند به طبع در این سدان کوچک نیز حس میشوند.
از نظر حفظ کیفیت اولیه سیمبل نمره قبولی میگیرد و در کارکدهای بالا نیز سر و صداهای اضافی به گوشتان نخواهد رسید.
رقبای سیمبل در بازار
رقبای سیمبل از حیث محدوده قیمت و سگمنت در بازار کشورمان میتوان به پژو 301 بختبرگشته، مدلهای مختلف کیا سراتو مونتاژ داخل، لیفان 820، هیوندای اکسنت نسل قبل که همچنان در ایران به فروش میرسد و در آخر امجی 360 توربو اتوماتیک اشاره کرد. پیشنهاد میکنیم اصلاً به دنبال نسخه پایه سیمبل نروید چون ارزش بهای پرداختی را ندارد.
تفاوت های رنو سیمبل PE ، SE و LE
رنو سیمبل PE
رنو سیمبل PE در پایین ترین تریم این خودرو قرار دارد و بعبارتی ارزانترین و ساده ترین سیمبل خواهد بود. برخوداری از جعبه دنده 5 سرعته دستی دلیل عمده پایین بودن قیمت PE محسوب می گردد. البته باید یادآور شد سمیبل PE ز داشتن امکاناتی نظیر کروز کنترل ،مونیتور بزرگ لمسی ،کنترل سیستم صوتی از روی فرمان ،شیشه های برقی عقب ،سنسور دنده عقب ،صندلیهای چرمی ،رینگ آلومینیومی و تهویه هوای اتوماتیک محروم است .
قابل ذکر است نگین خودرو در آخرین شرایط پیش فروش خود در دی ماه 95 بر روی این مدل صفحه نمایش لمسی همراه با نویگشین را بصورت هدیه ارائه می دهد.
رنو سیمبل SE
رنو سیمبل SE در حقیقت ،محصول میان قیمت این خودرو می باشد که فرق عمده آن با سیمبل PE برخوداری از جعبه دنده اتوماتیک چهار سرعته تیپ ترونیک می باشد . همچنین بدلیلی برخوداری از جعبه دنده اتوماتیک ،این مدل از کروز کنترل نیز بهرمند است.از دیگر امکانات این مدل می توان به ،شیشه های برقی عقب و سنسور دنده عقب اشاره کرد.
رنو سیمبل LE
سیمبل LE را می توان فول ترین نسخه سیمبل ها نامید . این خودرو علاوه بر برخودای از جعبه دنده اتوماتیک ،به تمامی امکانات موجود بر روی سیمبل نظیر صندلی چرمی ،صفحه نمایش لمس بزرگ ،سنسور عقب ،کروز کنترل ،رینگ آلومینیومی ،تهویه هوای اتوماتیک ،کلیه شیشه ها برقی ،تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان و آینه های برقی مجهز می باشد.
نقد کارشناسی ماشین سیمبل
رنو سیمبل یک سدان کوچک است که از سال 1999 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. مدل فعلی نسل سوم سیمبل محسوب میشود که در واقع همان نسل دوم رنو لوگان یا تندر 90 است. نسل سوم رنو سیمبل یا داچیا لوگان جدید، در سال 2012 معرفی شد و در حال حاضر هم در بازارهای جهانی عرضه میشود.
رنو سیمبل در سال 2016 توسط نگین خودرو در کشورمان عرضه شد ولی آنچنان که انتظار میرفت، مورد استقبال قرار نگرفت. علت آن، قیمت نسبتا بالایی بود که در مقابل ویژگیهای فنی و آپشنها، ارزش خرید را کاهش میداد.
رنو سیمبل در طراحی ظاهری و برخی ویژگیهای دیگر، با رنو ساندرو نسل دوم اشتراکاتی دارد. سیمبل در سال 2016 فیس لیفت شد و تغییراتی را در ظاهر تجربه کرد. این خودرو فروش نسبتا بالایی را در بازارهای جهانی تجربه کرده و در میان محصولات پرفروش رنو جای میگیرد.
سیمبل در طراحی ظاهری تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل اول تندر 90 یا داچیا لوگان تجربه کرده ولی همچنان هم خودرو زیبایی نیست و وقتی به آن نگاه میکنیم، حس یک خودرو چند صد میلیونی را به ما نمیدهد. در نمای جلو، لوگوی رنو در ابعاد بزرگی در مرکز جلو پنجره تعبیه شده و در نمای عقب هم ناهماهنگی دیده میشود و صندوق عقب مستطیلی شکل، یادآور طراحی تندر 90 است.
اما کابین سیمبل در مقایسه با لوگان پیشرفت محسوسی داشته و تاحدودی از آن شکل ساده فاصله گرفته است. البته این بدین معنا نیست که با خودرو جذابی روبهرو هستیم و تنها میتوان سیمبل از آن وضعیت اسفناک طراحی کابین خارج شده است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی دیده میشود و ورودیهای هوا در مرکز، شکل مستطیلی دارند. در حالی که ورودیهای هوای کناری همچنان دایرهای شکل هستند. البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که صندلیهای سیمبل همانند تندر 90 راحت نیستند و کیفیت سواری بالایی را ارائه نمیدهند.
رنو سیمبل در تیپهای مختلفی شامل SE، PE و LE عرضه میشود که PE و SE مدلهای فول هستند و تجهیزات رفاهی چون 2 کیسه هوا، کروز کنترل، چراغ دیلایت، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، و نمایشگر 7 اینچی را در اختیار شما قرار میدهد.
رنو سیمبل به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. به این ترتیب، سیمبل خودرو سریعی نیست و نمیتوان انتظار چندان زیادی از آن داشت.
رنو سیمبل به هبچ عنوان بازار خرید و فروش جالبی ندارد ولی کیفیت ساخت این خودرو نسبت به خودروهای رقیب که در ابن رنج قیمت معمولا چینی هستند به مراتب بالا تر است .
سؤالات متداول در مورد رنو سیمبل
امکانات سیمبل چیست؟
برخی فکر می کنند که رنو سیمبل امکانات خاصی ندارد. ولی کافی است که تا حدی درست به این خودرو نگاه کنید. رنو سیمبل به سیستم تهویه اتوماتیکی مجهز است که می توان از هر سه زاویه به طور هم زمان میزان پرتاب باد را تنظیم کرد. از طرفی این خودرو در نسخه های متوسط و فول به کروز کنترل و محدود کننده سرعت مجهز است. سیستم محدود کننده سرعت در برخی از خودروها وجود دارد و در اکثر خودروهای وارداتی کمتر از 200 میلیون تومان یافت نمی شود. همچنین وجود امکانات دیگری چون شیشه ها و آینه های برقی، دی لایت، مانیتور، دوربین عقب، نویگیشن فعال، پخش DVD، بلوتوث پشت فرمان، تنظیم سیستم صوتی پشت فرمان، تنطیم ارتفاع چراغ، طراحی داخلی دو رنگ با تزیینات پیانویی، صندلی های تاشونده عقب به صورت 60:40، کامپیوتر سفر و... آن را به عنوان یک خودرو کاربردی به بازار جهانی معرفی می کند. سیمبل با دو کیسه هوا و ترمز ABS، EBD و اضطراری به بازار ایران عرضه می شود و با پلتفرم مشترک M0 توانسته در دو کلاس تست تصادف Euro Ncap، چهار ستاره ایمنی را بدست آورد. این در حالی است که برخی خودروهای رقیب پنج ستاره ایمنی CNCAP را دارند و هنوز در تست های رسمی اروپایی و معتبر شرکت نکرده اند.
پیشرانه سیمبل چقدر به روز شده است؟
سیمبل به همان پیشرانه K4M رنو- نیسان مجهز است که 105 اسب بخار قدرت تولید می کند. ولی اینبار این پیشرانه 1.6 لیتری تا حدی به روز شده و دستورهای نرم افزاری جدیدی به موتور و گیربکس داده می شود. جالب است بدانید که این پیشرانه به صورت خالص 148 نیوتون متر گشتاور تولید می کند و با توجه به استانداردهای متفاوت کشورها در خصوص آلایندگی و...، 138 تا 148 نیوتون متر گشتاور را داراست. نسخه موجود در بازار ایران، 140 تا 142 نیوتون متر گشتاور را به چرخ ها منتقل می کند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک سیمبل از جهاتی به روزتر شده است و دیگر مکث لحظه ای هنگام معکوس دو به یک را ندارد. همچنین تعویض دنده به مراتب نامحسوس تر شده و هماهنگی آن بالاتر رفته است. در بخش تعویض دستی این گیربکس، جایگاه حالت منفی و مثبت نسبت به قبل تغییر کرده و اینبار برای معکوس کشیدن، باید دسته دنده را به جلو هول داد.
رانندگی در شرایط گوناگون با رنو سیمبل
تست و بررسی خود را از خیابان های تهران شروع کردیم. پیشینه این سبک از خودروهای رنو، ذهنیتی را برای ما ایجاد کرده بود که احتمالا در شهر مصرف سوخت بیش از 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را ثبت می کند. برای همین ابتدا با خودرو در برخی خیابان ها تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت رانندگی کردیم. بعد از حدود 30 کیلومتر رانندگی با محدوده همین سرعت، وارد اتوبان هایی شدیم که می شد تا 90 کیلومتر بر ساعت با سیمبل رانندگی کرد. بعد از آن به ترافیک عصرگاهی اتوبان صدر و بعد از آن به ترافیک اتوبان مدرس و همت برخوردیم. ترافیکی که برای رسیدن به محدوده برج میلاد از ابتدای اتوبان صدر، بیش از یک ساعت و 40 دقیقه طول کشید. جالب بود که با توجه به شرایط، مصرف سوخت متوسط خودرو 7.9 تا 9.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد. وقتی هم که وارد آزادراه های محدوده تهران شدیم و با سرعتی بین 90 تا 120 کیلومتر حرکت کردیم، این عدد را تا 5.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش دادیم. البته که می توان گفت در شرایطی که جاده، پستی و بلندی داشته باشد، این عدد مصرفی تا 6.6 لیتر افزایش پیدا می کند. ولی وقتی که سیمبل را در حالت کروزکنترل با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در جاده کفی قرار دادیم، این مصرف سوخت تا 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش پیدا کرد. در کنار مصرف خوب سیمبل که مناسب برای استفاده شهری و برون شهری به نظر می رسد، تا حدی فرمان هیدرولیک این خودرو در ترافیک، سفت و سنگین سنجیده می شود. ولی در سفرهای جاده ای به خاطر سرعت رانندگی بیشتر، این سفتی تا حد معقولی کمتر احساس خواهد شد. وقتی هم که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حرکت می کردیم، دور موتور کمتر از 3500RPM بود و صدای موتور به نسبت برخی رقبا کمتر به داخل اتاق نفوذ پیدا می کرد.
بعد از طی مسافتی، به جاده کوهستانی برفی رسیدیم که دمای هوا در ساعت 12 ظهر، 2- درجه سانتی گراد بود و در برخی قسمت های جاده، یخ زدگی دیده می شد. جالب است بدانید که بهبود سیستم تعلیق سیمبل نسبت به نسل های قبلی و از طرفی فاصله محوری کمی بیشتر، باعث شده تا کنترل خودرو به مراتب راحت تر از خودروهای قبلی این نسل باشد. زاویه فرمان مناسب و تغییر زاویه جانبی مناسب چرخ های جلو در پیچ ها باعث شده تا سیمبل تا حد زیادی با توجه به کشش خود، در کنترل راننده باشد. در برخی خودروها شاهد آن هستیم که در حین ترمز شدید و چرخاندن فرمان با سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت هم، انتهای خودرو از کنترل خارج می شود. ولی بهبود فنی در سیستم تعلیق خودرو باعث شده تا این مشکل به طور زیادی در سیمبل حذف شود.
بعد از اتمام تست خارج جاده ای، برای تست شتاب به مسیر صافی آمدیم که ارتفاعی بیش از 1100 متر از سطح دریا داشت. در این قسمت با 80% ظرفیت باک و بنزین معمولی یورو4، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 13.53 به صورت نقطه ای ماهواره ای ثبت کردیم.
وقتی که جاده کوهستانی را بالا رفتیم، به منطقه ای کم تردد رسیدیم که اکثر آسفالت جاده آن تخریب و حاشیه جاده با برف پوشانده شده بود. قسمت های آب گرفته جاده از یک طرف و دمای 7- درجه سانتی گراد و بارش برف سبک، تا حدی ما را برای انتخاب محدوده تست سیمبل به شک انداخته بود. احساس می کردیم که اینبار جای مناسبی را برای تست یک سدان نه چندان گران قیمت انتخاب نکرده ایم. با احتیاط هر چه بیشتر مسیر را به سمت ارتفاعات کوه ادامه دادیم. نرمی اتاق و بی صدا بودن سیمبل در این بخش تست، عاملی بود که ما را به خود وابسته کرد. در این جاده که کف برخی از خودروهای رقیب به آسفالت و سنگ ها سابیده می شود، سیمبل با کمترین مشکل به راه خود ادامه می داد و هیچ کدام از ضربه های شدید به سیستم تعلیق خودرو به شکل صدا و تکان شدید به اتاق و سرنشینان منتقل نمی شد. نکته ای که باید در این تست اشاره کنیم، بخاری خودرو عملکرد واقعا خوبی را در دمای 7- درجه داشت و در برخی قسمت ها هم برای تست افت دور موتور، کولر خودرو را روشن کردیم. اولا که خنکای کولر در حد قابل قبولی بود و افت دور موتور چندان زیادی را نسبت به رقبا نداشت.
جنس سرسیلندر رنو سیمبل چیست؟
جنس سرسیلندر رنو سیمبل از آلیاژهای آهن (چدن دندانه ریز) یا آلیاژهای آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های بخصوص ساخته می شود.
به طور کلی سرسیلندرها معمولا یکپارچه و یا اگر طول موتور زیاد و یا سنگین باشد چند تکه ریخته شده و سپس سطوح لازم را تراشیده و صیقل داده و بشکل مورد نظر در می آورند.
گیربکس رنو سیمبل اتومات و دندهای چه فرقی دارند؟
یکی از فرقهای اصلی در گیربکس اتوماتیک رنو سمبل با گیربکس دندهای در این است که گیربکس دندهای با قفلکردن دندههایی که روی شفت خروجی که بهصورت آزاد روی بلبرینگ سوار شدهاند و یا بهوسیله کشویی و ماهک، درگیر و آزاد میشوند و یا در مدلهای پایین با حرکتدادن بر روی شفت دندهها، آن هاروی هم و یا آزاد میگردند و به این طریق دندهها درگیر و یا آزاد میشوند و باعث تغییر ضریب در دندهها میشوند.
ولی در گیربکس اتوماتیک تمام دندهها همیشه درگیرند و با نگهداشتن یکی و به حرکت در آوردن دیگری نوع ضریب دنده به دست میآید و به این نوع سیستم دنده به لحاظ شبیه بودنش به حالت خورشید و سیارات دندههای سیارهای یا خورشیدی میگویند.
شمع مناسب سیمبل را معرفی کنید؟
باتوجه به یکسان بودن موتور این خودرو و خودروی L90 شما می توانید از شمع مناسب این موتور استفاده کنید. شمع ایکیوم 58lz و چمپیون RC7Y یا شمع Renault استفاده کنید.
آیا می توان بدون ریمپ خطای فرسودگی کاتالیست را برطرف کرد؟
بله. بدون ریمپ هم می توان خطای فرسودگی کاتالیست را حذف کرد. به این صورت که فقط این خطا از برنامه ایسیو شما حذف می گردد. و تغییری در سایر پارامترها نظیر دریچه گاز صورت نمی گیرد.
روغن گیربکس اتوماتیک سیمبل در چند کیلومتر باید تعویض کنیم؟
هر ۲۰ هزار کیلومتر سطح و کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک چک و بررسی می شود
نکته مهم : برای کارایی بهتر و جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک بهتر است هر ۴۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس به طور کامل تخلیه و تعویض گردد.
تعویض روغن موتور و فیلتر روغن و فیلتر هوا در چند کیلومتر باید انجام شود؟
بین ۵ تا ۷ هزار کیلومتر باید تعوبض گردد.
خدمات دیگر تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی
تعمیرگاه مهندس ابراهیمی مرکز تخصصی تعمیرات خودروهای خارجی ، با بهره گیری از بروزترین تجهیزات و کادری مجرب در کرج می باشد، از این رو می توانید با خیال راحت ماشینتان را به ما بسپارید .
شما میتوانید جهت تعیین وقت تعمیرات خودرو خود با مراجعه به صفحه تماس با ما و یا تماس با شماره های : 16 284 284 021 نسبت به رزرو وقت اقدام فرمایید.
دوستان سلام من یک ساله که سیمبل se دارم سیستم ترمز و سیستم تعلیقش واقعا عالیه . سر پیچ ها ماشین مال خودته . اتاق جادار و صندوق جادار و سرعتش هم خوبه و من راضی ام
باسلام من ۲سالی هست که سیمبل دارم ماشینه بدی نیست چون من توانتخاب ماشین یه کم وسواس دارم می تونم دوتا ایراد بگیرم .۱:خشکی فنربندی۲:صدای مخصوصا دنده۱و۲ محسوس داخل کابین