همواره تعمیر گیربکس جک یکی از بزرگترین نگرانی های صاحبان این خودروهاست. کمپانی خودروسازی جک یک شرکت چینی است که نماینده رسمی آن در ایران شرکت کرمان موتور بوده و خودروهای تولیدی این برند را به دست مشتریان ایرانی می رساند. مدل های مختلف از خودروهای جدید این برند در بازار ایران عرضه شده که هر یک گیربکس های مختص به خود را دارند و نسبت به سایر خودروهای داخلی از کیفیت بدنه و قطعات بالاتری برخوردار هستند .اما این به معنای خراب نشدن هیچ یک از قطعات آنها نیست. اتفاقاً گیربکس یا همان جعبه دنده از جمله قطعاتی است که در مقایسه با دیگر قسمت های خودرو به نگهداری بیشتری نیاز دارد زیرا در معرض آسیب و خراب شدن قرار داشته و عدم رسیدگی و بی توجه به آن می تواند خسارات زیادی را به خودرویتان وارد کند. در این مطلب قصد داریم نکاتی در رابطه با تعمیر و نگهداری اصولی انواع گیربکس خودروهای جک را خدمتتان ذکر کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.
گیربکس خودرو جک
یکی از خودروهای چینی که در ایران از فروش بالایی برخوردار است و توانسته در بین ۱۰ برند برتر چینی قرار بگیرد جک است. شرکت کرمان موتور در ایران توانسته مدلهای
S3، j4 ،j5، S5 را به بازار ایران عرضه کند. اکثر خودروهای جک در ابتدا گیربکس دستی داشتند که پس از پیشرفت صنعت خودروسازی همه به جعبه دنده اتوماتیک مجهز شدند. گیربکس اتوماتیک به کار رفته در این خودروها انواع مختلف
CVT،
تیپ ترونیک و .. هستند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را داشته و به مراقبت و توجه زیادی نیاز داردند.
جعبه دنده اتوماتیک یکی از مهمترین اجزای خودرو جک است که وظیفه انتقال قدرت خودرو را برعهده دارد. ممکن است تصور کنید که گیربکس اتومات خودروهای خارجی نیاز به سرویس کردن ندارد، اما در واقع جهت حفظ کیفیت و عملکرد مناسب باید به طور مرتب آن را سرویس کنید.
روغن و فیلتر نیز دو بخش اصلی آن هستند که باید به صورت دورهای تعویض شوند. روغن گیربکس به مرور زمان و با افزایش دما تأثیر خود را از دست می دهد و فیلتر نیز کثیف خواهد شد. از این رو باید توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید. اگر فیلتر به تعویض نیاز نداشت باید آن را بشویید و روغن گیربکس نیز باید با کارتر تعویض شود.
گیربکس CVT خودرو جک
جعبه دنده CVT در سال های اخیر به یکی از انتخاب های اصلی خودروهای شهری چینی تبدیل شده است و بسیاری از کمپانی های خودروسازی از آن استفاده می کنند. زیرا این مدل به دلیل ساختار به نسبت ساده تر و کاهش هزینه ساخت در مقایسه با جعبه دنده های معمولی مورد توجه قرار گرفت و همین امر موجب به کارگیری شرکت جک از آن در خودروهای j4 ،S3 و … شد. جعبه دنده های CVT به دلیل ساختار ساده، ساخت ارزان تر، سریع تر و همچنین وزن کمتر، مناسب خودروهای با قدرت موتور کمتر هستند.
در ابتدا ساخت این مدل جعبه دنده با مشکلات بسیار زیادی همراه بود که در ادامه با پیشرفت فناوری و ارتقا قطعات به کار رفته در آن وضعیت بهتری پیدا کرد و اکنون استفاده بسیار زیادی دارد.
دقت داشته باشید که طول عمر جعبه دنده هایCVT کمتر از
جعبه دنده های دستی و اتوماتیک است، از این رو باید هر چند وقت یکبار به طور کامل سرویس شود در غیر این صورت آسیب زیادی به خودرو وارد می کند.
یکی از مهمترین مشکلات جعبه دنده خودروهای چینی داخل کشور
پاره شدن تسمه انتقال قدرت بین دو پولی، افزایش خلاصی و لق شدن پول ها و مکانیزم و جابجایی مربوط به آن است که این مشکلات در خودروهای با قدرت موتور کمتر از ۱۴۰ اسب بخار و عملکرد کمتر از
۱۰۰ هزار کیلومتر نیز اتفاق می افتد.