تنظیم موتور چیست؟
تنظیم موتور خودرو به دلایل مختلفی همچون فرسودگی قطعات، اشکال در سیستم برق و سنسورها، اختلال در عملکرد پمپ بنزین و… به هم میریزد و عملکرد موتور را دچار اختلال میشود. نیاز به تنظیم موتور معمولا روشن شدن چراغ چک موتور را به دنبال دارد. این چراغ بعد از باز کردن سوئیچ، روشن شده و در صورت نبودن مشکل به صورت خودکار خاموش میشود. در صورتی که چراغ چک خاموش نشد احتمالا خودرو یکی از مشکلات زیر را دارد.
- خراب بودن سنسورها
- اختلال در ارتباط ECU
- قطعی ارتباط بین سنسورها و کامپیوتر خودرو
- فعال شدن سوئیچ اینرسی
- اختلال در سیستم ایموبلایزر
در صورت روشن ماندن چراغ چک باید دلایل آن را بررسی کنید که در برخی مواقع با انجام تنظیم موتور برطرف میشود. خودروهای قدیم به ازای هر ۱۵ یا ۳۰ هزار کیلومتر به تنظیم نیاز داشتند. اما بحث تنظیم موتور در خودروهای مدرن کمی متفاوت است و کارخانه دورههای معینی را برای آن در نظر گرفته است. تنظیم موتور باعث افزایش شتب خودرو، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت میشود.
تعمیرکاران تنظیم موتور را با استفاده از دیاگ و دستگاه شستوشوی انژکتور انجام میدهند.
شستشوی انژکتور
سیستم انژکتور خودرو که متشکل از قطعاتی همچون سوزنها و سیستم کنترل کننده آنها است در واقع وظیفه سوخت رسانی اتومبیل را بر عهده دارد و با توجه به اینکه تمیز بودن انژکتور و سوزنها در مصرف سوخت و شتاب خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد باید همواره از سلامت و تمیز بودن سوزن های انژکتور اطمینان حاصل کنیم و در زمانهای مشخص اتومبیل خود را جهت شستشوی انژکتور و بازدید به
تعمیرگاه ببریم .
چه زمانی نیاز به شستشوی انژکتور داریم ؟
در واقع پاسخ دادن به این سوال قطعی نیست و کاملا بسته به نوع استفاده شما از خودرو دارد. اگر در هر بار استفاده از خودرو مسافت طولانی را طی می کنید در فواصل زمانی طولانی تر احتیاج به شستشوی انژکتور دارید اما اگر مسافت های کوتاه تری را طی می کنید و به طور کلی خودروی خود را زود به زود خاموش می کنید سوزنهای انژکتور اتومبیل شما سریعتر کثیف می شوند، همچنین اگر از جمله رانندگانی هستید که همیشه بعد از روشن شدن چراغ بنزین به پمپ بنزین مراجعه می کنند باید بدانید که پمپ بنزین اتومبیل شما آشغالهای کف باک را به سوزنهای انژکتور شما منتقل می کنند و باعث کثیف شدن آنها می شوند .
توصیه می شود جهت اطمینان و جلوگیری از خسارات احتمالی در دوره های ۳ ماهه یا کارکرد بین ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر اتومبیل خود را جهت چکاپ با دستگاه دیاگ به
مراکز مجاز ببریم تا چنانچه احتیاج به شستشوی انژکتور دارد آن را برای ما انجام دهند . این کار باعث افزایش عمر موتور، سنسورها و سیستم سوخت رسانی شده و در نتیجه باعث کاهش سوخت خودرو می شود .
شستشوی انژکتور چگونه انجام می شود ؟
در مراکز مجاز سرویس و شستشوی انژکتور توسط دستگاه هوشمند و برنامه ریزی شده انجام می شود و از مواد مخصوص و گوناگون در شستشو سوزنها استفاده می شود . مراحل کار اینگونه است :
- چک کردن سیستم سوخت رسانی توسط دستگاه دیاگ
- باز کردن سوزنها و سنسورهای کثیف
- نصب سوزنهای انژکتور به دستگاه شوینده جهت شستشو
- شسشتشوی سنسورها و استپر در صورت نیاز
- نصب سوزنها به انژکتور
- رفع ارورها و برنامه ریزی ECU
شستشوی انژکتور با دستگاه
نکته : خودروهای مجهز به توربوشارژر در معرض خطر پدیده ناک یا انفجارهای نامنظم و کنترل نشده هستند که آسیبهای جدی به موتور وارد میکنند. این حالت در اثر فقیر بودن بیشازحد مخلوط سوخت هوا (هوای زیاد و بنزین خیلی کم) که در اثر کثیف بودن انژکتور پیش میآید، اتفاق میافتد. در موتورهای توربوشارژر، هوا بهصورت فشرده وارد موتور میشود و خطر فقیر بودن مخلوط سوخت و هوا، افزایش مییابد.
موتورهای توربوشارژی که به دورهای خیلی بالا میرسند، به پاشش سوخت بسیار دقیقتری نسبت به دیگر انواع موتورها نیاز دارند. اگر انژکتورها کثیف و گرفته باشند یا از تعادل خارج شده باشند، خطر آسیب دیدن موتور بسیار بالا میرود. بنابراین بهتر است اتومبیل های دارای توربوشارژ در فواصل زمانی کوتاهتر جهت تست و شستشوی انژکتور به
تعمیرگاه مراجعه نمایند .