تعمیرگاه تخصصی رنو تالیسمان
مشخصات فنی خودرو رنو تالیسمان
- محور محرک دیفرانسیل جلو
- گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه
- پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ TCe200
- حجم موتور 1.6 لیتر
- قدرت 190 اسببخار
- شتاب 7.7 ثانیه
مزایای رنو تالیسمان
- کیفیت ساخت
- شتاب و عملکرد
- امکانات رفاهی در تیپ E3
- عایق بندی کابین
- هماهنگی گیربگس و موتور
معایب رنو تالیسمان
- تعلیق اسپرت
- ناسازگاری پیشرانه با بنزین کمکیفیت
- فضای سر در عقب (قامت 175 سانت)
تعمیرگاه رنو تالیسمان
یکی از مواردی که به صورت کامل و در زمان های منظم باید انجام شود، سرویس دوره ای می باشد.
از مواردی که در سرویس های دوره ای در تعمیرگاه رنو تالیسمان مورد تست و بررسی قرار می گیرند میتوان به بازدید روغن موتور ، بازدید مقدار ضد یخ مدار خنک کاری ، کنترل ظاهری وضعیت شمع های موتور ، جعبه فرمان ، کنترل مقدار درصد لنت های ترمز جلو و عقب ، بازدید ترمز دستی و در صورت لزوم رگلاژ ترمز دستی ، بازدید سلامت قطعات جلوبندی مانند کمک فنر ها و طبق های جلو و … اشاره داشت.
تعمیرگاه رنو تالیسمان به شما این تضمین را می دهد که در صورتی که برای خودروی شما نیاز به استفاده از قطعات یدکی باشد ، فقط از قطعات اصلی و شرکتی که مورد تایید شرکت سازنده است استفاده نماید.
شما می توانید برای تنظیم روز و ساعت مورد نظر خود برای مراجعه به تعمیرگاه تخصصی تالیسمان همین حالا با شماره تلفن های 16 284 284 021 تماس حاصل نمایید.
تعمیر جلوبندی خودرو تالیسمان
همیشه توصیه می شود تا در کیلومتر های تعیین شده از سوی شرکت سازنده تسمه های موتور را تعویض کنید. البته ممکن است الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید ، خودروی خود را به صورت دست دوم خریداری کرده باشید و از این موضوع که آخرین بار چه زمانی تسمه های موتور خودرو شما تعویض شده ، اطلاع نداشته باشید. در این وضعیت پیشنهاد ما به شما این است که در اولین فرصت ممکن به تعمیرگاه رنو تالیسمان ما تشریف بیاورید تا ما برای شما تسمه های دینام و … را بازدید کنیم و در صورتی که به تعویض نیاز داشت این مورد را برای شما به انجام برسانیم.
خرابی کمک فنرهای ماشین رنو تالیسمان
خرابشدن کمکفنرها عامل مهمی در جلوبندی اتومبیل است. در صورت خرابی کمکفنر باید آن را تعمیر کنید. خرابشدن کمکفنرهای اتومبیل منجر به خرابشدن سیستم تعلیق آن هم میشود
. مورد بعدی خرابشدن جلوبندی اتومبیل این است که در هنگام رانندگی فرمان اتومبیل به یک سمت از جاده کشیده میشود. در هر یک از این موارد فوراً به تعمیرگاه ماشین رنو تالیسمان مراجعه کنید تا مشکل به وجود آمده را رفع کنید. اگر حس میکنید باد لاستیکتان بیش از حد نیاز است یعنی لاستیکها سفت بودند حتماً به تعمیرگاه رنو تالیسمان مراجعه کنید و باد لاستیک خود را تنظیم کنید. در غیر این صورت زیاد بودن باد لاستیک منجر به خرابی جلوبندی خودرو شما میشود چون با عبور از دستاندازها و چالههای جاده ضربه بیشتری به خودرو وارد میشود.
رفع کوبش خودرو تالیسمان
از آن جایی که این خودرو اسپرت است هنگام حرکت اگر ممکن است دچار کوبش شود. با مراجعه به تعمیرگاه رنو تالیسمان و استفاده از قطعات اصلی میتوانید این کوبش را حداقل برسانید.
سوختن روغن موتور
در صورتی که تعویض روغن را دیر تر از زمان مناسب آن انجام بدهید ، به دلیل آنکه روغن بعد از مدتی کارکرد خاصیت ها و ویژگی های مهم خود را از دست می دهد ، این موضوع باعث می شود تا روغن نتواند به صورت کامل از موتور خودرو شما در برابر اصطکاک و حرارت بالا محافظت کندو بعد از مدتی موتور خودرو دچار عیب هایی مانند روغن سوزی و … می شود. که در این حالت دود آبی که ناشی از سوخته شدن روغن در موتور است از اگزوز خارج می شود و در وضعیت حتما باید به تعمیرگاه رنو تالیسمان مراجعه نمایید.
در تعمیرگاه تالیسمان در صورتی که نیاز به عیب یابی با دستگاه دیاگ باشد ، ما به دلیل اینکه دیاگ اصلی رنو را دارا می باشیم ، می توانیم این کار را برای شما انجام بدهیم شستشوی انژکتور ها نیز با دستگاه باعث بهتر کار کردن موتور خودرو می شود.
اثرات تعویض روغن موتور
این سوالی است که همه روزه افراد مختلف که به تعمیرگاه تالیسمان مراجعه میکنند از ما می پرسند. توجه داشته باشید که پاسخ این سوال بسیار مشخص و واضح است.
زمانی که شما به صورت دوره ای و منظم تعویض روغن موتور به همراه فیلتر هوا و فیلتر روغن را انجام دهید ، این موضوع به اندازه بسیار زیادی باعث افزایش عمر قطعات اصلی موتور خودرو شما می شود.
نکته مهم : با اینکه بنزین وارد شده به داخل سوزن های انژکتور ، از فیلتر بنزین عبور می کند ، اما باز هم دارای ذرات ریز می باشد که ممکن است بعد از مدتی باعث بسته شدن سوراخ های انژکتور ها بشود
.در تعمیرگاه تخصصی رنو تالیسمان در زمان بازدید از موتور خودرو ، تسمه های دینام و کولر هم بررسی می شوند تا در صورت لزوم ، این تسمه ها هم تعویض بشوند.
یکی از مواردی که باعث می شود دیسک های ترمز آسیب ببینند این است که لنت های ترمز به موقع تعویض نشوند.
در صورتی که لنت ها به مقدار زیادی مصرف شده باشند معمولا به آهن می رسند و برخورد این آهن با دیسک ترمز می تواند باعث ایجاد سایش بیش از اندازه بر روی دیسک ترمز شود که این موضوع معمولا با ایجاد صدای نامناسب در موقع ترمز گرفتن خودش را نشان می دهد
در صورتی که لنت ها به مقدار زیادی مصرف شده باشند معمولا به آهن می رسند و برخورد این آهن با دیسک ترمز می تواند باعث ایجاد سایش بیش از اندازه بر روی دیسک ترمز شود که این موضوع معمولا با ایجاد صدای نامناسب در موقع ترمز گرفتن خودش را نشان می دهد
نقد و بررسی رنو تالیسمان
رنو در سال ۲۰۱۶ سدان تالیسمان را به بازار معرفی کرد. این خودروی سدان در سگمنت D قرار دارد که رقبای زیادی در آن حضور دارند. البته با افزایش روزافزون حضور شاسی بلندها در بازار، این کلاس خودرویی کمی دچار شوک شده است؛ اما نه به اندازهای که نگرانکننده باشد. از این رو هنوز خودروسازان تمام توان خود را برای تولید خودرو در این کلاس به کار میگیرند که جدیدترین محصول رنو به نام تالیسمان در آن حضور دارد.
اولین نکتهای که در مواجهه با تالیسمان به ذهن خطور میکند، چهرهی جدید آن است. رنو در چند سال اخیر خودروهای خود را بر مبنای یک طرح خانوادگی جدید در نمای بیرونی به بازار عرضه میکند، از این رو رنو تالیسمان نسبت به مدل لاگونا از چهرهای جذابتر بهره میبرد. اما آیا طراحی داخلی و عملکرد فنی این خودرو به اندازهی نمای بیرونی آن ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
عملکرد فنی تالیسمان
به نظر میرسد رنو در طراحی پیشرانه برای تالیسمان بیشتر بر روی راندمان تاکید کرده است. در کل سه موتور دیزلی و سه موتور بنزینی برای این خودرو ارائه شده است. همهی این موتورها دارای ۴ سیلندر هستند و برخی از آنها مجهز به توربوشارژ نیز میباشند. موتورهای بنزینی شامل TCe 150 مجهز به توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر با ۱۵۰ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰، موتور TCe 200 مجهز به توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر و ۲۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و در نهایت موتور 2.0 GDe بدون توربو با ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ و حجم ۲ لیتر میباشد. مشخصات موتورهای دیزلی نیز به این ترتیب است: موتورهای dCi 110، dCi 130 و dCi 160 مجهز به توربوشارژ و به ترتیب با ۱۱۰، ۱۳۰ و ۱۶۰ اسب بخار در دورهای ۴۰۰۰. البته لازم به توضیح است که موتورهای TCe 150 و dCi 130 و dCi 160 تنها در اروپا و موتور 2.0 GDe تنها در کرهی جنوبی عرضه میشوند.
خودروهایی که پیشرانهی بنزینی دارند، مجهز به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه هستند، در حالیکه که مدلهای دیزلی، به دلخواه مشتری با یکی از گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته دو کلاچه مجهز میشوند. همچنین موتور توئین توربوی دیزلی dCi 160 منحصرا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. تمام موتورها از تکنولوژی استاپ/استارت نیز بهره میبرند. تمام مدلهای ساخته شده دیفرانسیل جلو هستند، یعنی قدرت موتور به دو چرخ جلو منتقل میشود. گفته میشود که مدل جدید تالیسمان با سیستم فرمان چهارچرخ موسوم به 4Control تولید میشود و دارای حالات مختلف رانندگی ( اسپرت، راحت و ...) خواهد بود.
البته نکات مثبت مربوط به این خودرو تنها به سرعت و شتاب مناسب آن ختم نمیشود و کسب حداکثر امتیاز ممکن در استاندارد معتبر امنیت یورو انکپ نیز از دیگر خصوصیات قابل توجه این خودرو به شمار میرود. علاوه بر آن رنو تالیسمان در بحث مصرف سوخت و استانداردهای مربوط به میزان آلایندگی نیز حرفهای مهمی برای گفتن دارد. استاندارد آلایندگی این خودرو که از وجود باکی به حجم 51 لیتر بهره میبرد، یورو 6 عنوان شده است و میزان تولید گاز دی اکسید کربن توسط آن به 127 گرم در هر کیلومتر میرسد.
در شرایطی که میزان مصرف سوخت ترکیبی رنو تالیسمان رقمی معادل 5.6 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت برآورد شده است، میزان مصرف سوخت خارج از شهر توسط این خودرو حول و حوش رقم 4.6 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت محاسبه میشود و میزان مصرف سوخت داخل شهر آن هم به رقم 7.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت میرسد.
در مجموع میتوان ویژگیهای فنی رنو تالیسمان را برای یک سدان امروزی کاملا مناسب ارزیابی کرد و این خودروی 1444 کیلوگرمی گلیم خود را در بحث فنی به طور کامل از آب بیرون میکشد.
از جمله قابلیتهای شاخص به کار رفته در رنو تالیسمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم چند رسانهای ماشین تالیسمان
. سیستمی که بیش از هر چیز در قالب نمایشگر 8.7 اینچی آن با بهره مندی از سیستم R-Link2 نمود مییابد (البته در برخی مدلهای موجود از این محصول شاهد به کارگیری صفحه نمایش 4.2 اینچی) هستیم. وجود سیستم یاد شده از نمایشگر تعبیه شده در کنسول جلوی رنو تالیسمان یک تبلت همه کاره میسازد که به کمک آن میتوان به انجام فعالیتهایی نظیر تنظیم آینهها و صندلیها، تنظیم تکنولوژیهای کمک راننده، تعیین شش پروفایل شخصی سازی شدهی مختلف و موارد مشابه با آن پرداخت. مسلما قابلیتهای این صفحه نمایش چند کاره در ترکیب با سیستم چند حسی این خودرو (که امکان انتخاب میان پنج حالت مختلف رانندگی را در اختیار راننده قرار میدهد) و همچنین سیستم صوتی فراگیر مدل Bose آن (که از وجود 13 بلندگوی مختلف با کیفیت مناسب بهره میبرد) نمود بیشتری مییابد و امکانات مضاعفی را در اختیار سرنشینان این خودرو قرار میدهد.
سیستم ترمز خودرو تالیسمان
در کنار قابلیتهای شاخص رفاهی چند گانهای که به آنها اشاره شد، سیستم ترمز رنو تالیسمان نیز از مشخصات پر و پیمانی بهره میبرد و علاوه بر مجهز بودن به قابلیت دیسکی خنک شونده در بخش ترمزهای جلو و عقب، از وجود سیستمهای شناخته شدهای نظیر ABS ،EBD ،ESP ،ASR ،BAS و TCS در بحث حفظ هر چه بیشتر ثبات و امنیت برخوردار است. افزون بر آن وجود کیسههای ایمنی هوا برای سرنشین حاضر در صندلی راننده و صندلی کناردست آن در کنار بهرهمندی از کیسههای هوای مکمل جانبی و پردهای، بر حفظ ایمنی سرنشینان این خودرو افزوده است.
سوای مواردی که به آنها اشاره شد، میتوان ادعا کرد که رنو تالیسمان از وجود اکثر امکانات و قابلیتهایی که یک خودروی سواری امروزی باید از وجود آنها برخوردار باشد، بهرهمند است و در این زمینه کمی و کاستی خاصی مشاهده نمیشود. میتوان امکانات و قابلیتهای مذکور که موارد کاربردی و قابل توجهی را در بر میگیرد، در قالب فهرست زیر خلاصه نمود.
مشخصات ظاهری خودرو رنو تالیسمان
طول رنو تالیسمان در مجموع به 4848 میلیمتر میرسد و عرض و ارتفاع آن به ترتیب در ابعادی برابر با 2081 میلیمتر و 1463 میلیمتر طراحی شده است. این در حالی است که فاصله بین دو محور این خودرو معادل 2808 میلیمتر اندازه گیری میشود. به طور کل شاهد آن هستیم که اندازههای یاد شده در کنار نوع طراحی بخش ظاهری رنو تالیسمان از این خودرو یک سدان کشیده و با وقار ساخته است. محصولی که میتواند خودرو دوستان را تحت تاثیر قرار دهد.
در بخش جلوی این خودرو آن چه بیش از همه خودنمایی میکند خطوط حجم دهندهی به کار رفته در کاپوت این خودرو است که جلوهای چشم نواز به ظاهر آن بخشیده است. این خطوط در کنار طراحی کشیده چراغهای جلو (که تلفیق بی واسطهای با بخش جلو پنجره این خودرو دارند) و همچنین شکل C مانند چراغهای روشنایی روز، حالتی جذاب و آماده برای طغیان به چهره رنو تالیسمان بخشیدهاند. نظیر همین ظرافت و زیبایی را میتوان در طراحی بخش پشتی و نمای کناری این خودرو نیز مشاهده کرد. به گونهای که تو رفتگی بخش کنار و پشت همراه با نوع طراحی پنجرهها و چراغهای پشتی این خودرو نقش بسیار مهمی در هر چه کشیدهتر جلوه دادن شکل ظاهری و پیکر این خودرو ایفا میکند.
با این حال در بخش داخلی رنو تالیسمان شاهد طراحی نسبتا سادهای هستیم. اگر بخواهیم نوع طراحی بخش داخلی این خودرو را با رقبای چینی آن در بازار مقایسه کنیم، این خودروی اروپایی کاملا سربلند از این آزمون بیرون میآید. اما در همان حال شاهد این نکته هستیم که رنو تالیسمان در قیاس با همتایان اروپایی خود تا حدی از چشمگیری و تاثیرگذاری کمتری در طراحی بخش داخلی بهره میبرد. هرچند که باید گفت سادگی و بی پیرایگی طراحی داشبورد، کنسول جلو و در کل فضای درون کابین این خودرو، آن چنان نیست که بخواهیم آن را بیسلیقگی بنامیم و قطعا مورد توجه افرادی که توجه چندانی به زرق و برق ندارند قرار خواهد گرفت.
رقبای تالیسمان در بازار
در این رده قیمتی سدانهای نیمهلوکس زیادی وجود دارند که میتوانند تلیسمان را به دردسر بیندازند؛ کرهایهایی نظیر کیا اپتیما و هیوندای سوناتا تنفس طبیعی، خودروهای بسیار محبوبی در کشورمان به حساب میآیند که بواسطه حضور طولانی در بازار شناختهشدهتر از نماینده رنو هستند و با شرایط خدماتی مناسب، استهلاک قابل قبول و بازار دست دوم عالی میتوانند انتخابهای منطقی به نظر برسند. هرچند اگر شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتر و لذت رانندگی بالاتر برایتان اولویت داشته باشد محبورید دردسرهای پیشرانه توربو تلیسمان را به جان بخرید و گزینه فرانسوی را برگزینید؛
در این بین یک رقیب هموطن بنام پژو 508 هم برای تلیسمان وجود دارد. خودرویی که همزمان با نماینده رنو به بازارمان راه یافت اما بدلیل عرضه بسیار محدود، فرصتی برای عرض اندام مناسب پیدا نکرد. پژو 508 از نظر شتاب و آپشنهای جانبی در پس نماینده رنو قرار میگیرد اما در عوض قادر است با قیمت ارزانتر، سواری نرمتر و اتاق جادارتری در اختیارتان قرار دهد. هرچند تلیسمان از نظر فراوانی قطعات و بازار دست دوم هم وضعیت به نسبت بهتری از محصول پژو دارد. ضمناً اگر طرفدار خودروهای هیبریدی باشید، هیوندای سوناتا هیبرید هم جایگزین مناسبی برای تلیسمان خواهد بود، البته به شرطی که پیچیدگی فنی و خرابی احتمالی باطریها در شرایط تحریمی فعلی شما را به دردسر نیندازد.
آپشنهای امنیتی و کمکی رنو تالیسمان
کروز کنترل
از آپشن هایی که رنو برای تالیسمان در نظر گرفته است میتوان به کروز کنترل اشاره کرد. کروز کنترل، یک سیستم کمکی است که برای راحتی بیشتر هنگام طیکردن مسافتهای طولانی طراحی شده است. زمانی که این سیستم را فعال میکنید، سرعت خودرو به شکل خودکار ثابت میشود. بهاینترتیب در مسافتهای طولانی نیازی به فشار دادن پدال گاز در تمام طول مدت سفر نخواهد بود و خود خودرو با یک سرعت ثابت به مسیر ادامه خواهد داد. باوجود کروز کنترل در لیست آپشن های رنو تلیسمان، هنگام رانندگی احساس خستگی کمتری خواهید داشت.
سیستم کنترل کشش
کنترل کشش یک سیستم کمکی مهم در جادههای لغزنده از آپشن های رنو تالیسمان است. این سیستم با تنظیم سرعت چرخش چرخها در پیچهای لغزنده، از سرخوردن خودرو و از دست دادن کنترل آن جلوگیری میکند. بهاینترتیب نگرانی از بابت هرزگردی چرخها در جادههای لغزنده وجود نخواهد داشت.
کنترل پایداری الکترونیکی
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یکی دیگر از آپشن های رنو تالیسمان است که اهمیت زیادی در کنترل خودرو در شرایط سخت دارد. این سیستم با فعال کردن جداگانه ترمز هر چرخ، به حفظ کنترل خودرو در مسیر مستقیم کمک میکند. بهاینترتیب اگر کنترل فرمان خودرو را از دست بدهید، با کمک کنترل پایداری الکترونیکی، خودرو مسیر مستقیم خود را حفظ خواهد کرد.
سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی
سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی، از عقب رفتن خودرو در هنگام استارت زدن در سربالایی جلوگیری میکند و از آپشن های رنو تالیسمان محسوب میشود. سنسورهای قرارگرفته در جلو و عقب خودرو، زاویه خودرو نسبت به سطح را اندازهگیری میکنند و در صورت قرار داشتن خودرو در شیب، هنگام استارت زدن 2 ثانیه از حرکت خودرو به عقب جلوگیری میکند، بهاینترتیب شما فرصتی کافی برای حرکت روبهجلو پیدا خواهید کرد.
سیستم هشدار نقاط کور خودرو
سیستم هشدار نقطه کور یکی دیگر از آپشن های رنو تالیسمان است. این سیستم به شما کمک میکند تا هنگام رانندگی، متوجه نزدیک شدن خودروها (از نقاط کوری که در آینه نمیبینید) شوید. سنسورهای نصبشده روی بدنه، فاصله خودرو با خودروهای مجاور در زوایای خاص را اندازهگیری میکنند و درصورتیکه خودروهای مجاور، از زوایای کور به خودرو نزدیک شوند، یک چراغ هشدار روی آینه بغل روشن میشود تا راننده متوجه حضور یک خودرو، در خارج از زاویه دید خود شود.
ترمز پارک برقی رنو تالیسمان
در بسیاری از مواقع ممکن است هنگام خاموش کردن خودرو، کشیدن ترمزدستی را فراموش کنید. در اینگونه موارد ممکن است خطراتی شما را تهدید کند. ترمز برقی یکی دیگر از آپشن های رنو تالیسمان است که میتواند امنیت خودرو شما را بیشتر کند.
در زمانیکه موتور خودرو خاموش میشود، ترمز پارک برقی به شکل خودکار فعال خواهد شد؛ بهاینترتیب دیگر نگران فراموش کردن کشیدن ترمزدستی نخواهید بود. ترمز برقی یکی از کلیدهای کنترل روی کنسول وسط تلیسمان است که میتوانید در صورت نیاز آن را فعال یا غیرفعال کنید.
قابلیت قرارگیری صندلی کودک (ایزوفیکس)
امنیت کودکان خردسال در خودرو یکی از مسائلی است که خصوصاً در سالهای اخیر توجه ویژهای به آن میشود و یکی از ملاکهای اصلی دریافت ستاره ایمنی اروپا است. ایزوفیکس صندلی از آپشن های رنو تالیسمان است که این خودرو قابلیت نصب دو صندلی کودک بر روی صندلی عقب را دارد. بهاینترتیب میتوانید از امنیت کودکان خود در خودرو مطمئن شوید.
اتوپارک و سنسور پارک عقب و جلو
سنسورهای هشداردهنده عقب و جلو از آپشن های رنو تالیسمان هستند که کمک زیادی به امنیت بیشتر هنگام پارک خودرو میکنند. چندین سنسور حساس به فاصله التراسونیک در سپر جلویی و عقبی خودرو قرار گرفتهاند. این سنسورها با ارسال پیاپی امواج، فاصله اجسام با خودرو را اندازهگیری میکنند. بهاینترتیب در هنگام پارک خودرو یا نزدیک شدن به اشیا از عقب و جلو، این سنسورها به شما کمک میکنند تا دچار برخوردهای ناخواسته نشوید.
سنسور پارک رنو تالیسمان
اتوپارک نیز یکی دیگر از آپشن های تلیسمان است. دکمه اتوپارک در کنسول وسط قرار گرفته است که با فشردن آن میتوانید حالت پارک را از نمایشگر بزرگ خودرو انتخاب کنید. سپس در زمانیکه خودرو سرعتی پایینتر از 30 کیلومتر داشته باشد، محل مناسب پارک توسط حسگرها شناسایی میشود و بعد از توقف، بهصورت اتوماتیک بدون نیاز به گاز دادن یا کنترل فرمان، خودرو در محل موردنظر پارک خواهد شد؛ در این مدتزمان شما تنها باید ترمز را کنترل کنید.
سنسور تشخیص حرکت اشیا
از دیگر آپشن های رنو تالیسمان میتوان به سنسور تشخیص حرکت اشیا اشاره کرد. این سیستم یکی از جدیدترین حسگرهای امنیتی است که برای جلوگیری از تصادف طراحی شدهاست. سنسور تشخیص حرکت اشیا میتواند حرکت خودرو، دوچرخه و عابران پیاده در جلوی خودرو را تشخیص دهد و تفکیک کند. بهاینترتیب با تشخیص نزدیک شدن این اشیا و آگاه کردن راننده از وجود آنها خصوصاً در وضعیتی که راننده دید خوبی نسبت به جاده ندارد، از بروز حوادث و تصادفها جلوگیری میکند. این سیستم در شهرهای شلوغ و در جادههای مهآلود یا در شب که دید اندکی نسبت به جاده دارید، اهمیت دوچندانی پیدا میکند.
سیستم توزیع نیرو ترمز ABS و ترمز ضد قفل و ترمز کمکی، سیستم کنترل فشار تایر، 6 عدد ایربگ (جلو، عقب، پردهای، و جانبی جلو)، پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده، کمربندِ ایمنی محدودکننده و دوربین عقب از دیگر آپشن های رنو تالیسمان در بخش آپشنهای امنیتی و کمکی بهحساب میآیند.
چراغ خوشآمدگویی و چراغ بدرقه
یکی از آپشن های تالیسمان ، چراغ خوشآمدگویی و چراغ بدرقه است. خودرو از طریق سنسورها، نزدیک شدن شما به ماشین را احساس میکند و برای خوشآمدگویی از راننده خود آماده میشود. تالیسمان با روشن کردن دیلایت یا چراغ روشنایی روز، باز کردن آینههای جانبی و روشن شدن چراغ درون خودرو، به شما خوشآمد میگوید. همچنین بلافاصله صندلیها به شکل آخرین تنظیماتی که در مموری صندلی ذخیره کردهاید، درمیآیند. یک انیمیشن خوشآمدگویی در صفحه بزرگ خودرو پخش میشود و صدای خودرو نیز ورود شما را اعلام میکنند.
تالیسمان برای بدرقه شما نیز برنامه ویژهای دارد. با ایستادن خودرو در مقصد، صندلی راننده حدود 5 سانتیمتر به عقب حرکت میکند تا فضای کافی برای پیاده شدن راحتتر راننده وجود داشته باشد. با پیاده شدن از خودرو و دور شدن از آن، قفل درها فعال میشوند و چراغ خودرو برای بدرقه شما تا مدتی روشن باقی میماند.
گرمکن، سردکن و ماساژور صندلی تالیسمان
راحتی صندلیها جزو مهمترین تفاوت یک خودرو لوکس است. از آپشن های رنو تالیسمان میتوان به ماساژور، گرمکن و سردکن صندلیها اشاره کرد. صندلیهای تالیسمان علاوهبر اینکه از چرم باکیفیت ساختهشدهاند و بسیار راحت هستند و به آپشنهای فراوانی مانند سردکن، گرمکن و ماساژور نیز مجهز شدهاند. ماساژور ازجمله مهمترین آپشنهای لوکس رنو تالیسمان است که راحتی بیشتری را برای راننده به همراه دارد. علاوهبر این تنظیم 8 حالته برقی، تنظیم گودی کمر و مموری از دیگر امکانات صندلی راننده بهحساب میآیند.
آپشن های رنو تالیسمان در بخش صندلی همچنان ادامه دارد و صندلی جلو بهصورت استاندارد به گرمکن و سردکن مجهز شدهاند و صندلیهای عقب نیز دارای گرمکن هستند. تنظیم برقی 6 حالته برای صندلی جلو از دیگر آپشن های رنو تالیسمان بهحساب میآید.
تهویه هوشمند دوگانه به همراه دریچه عقب
سیستم تهویه هوشمند این خودرو از آپشن های رنو تالیسمان بوده که برای راحتی سرنشینان فراهم شدهاست. این سیستم به شکل هوشمند دمای درون خودرو را تنظیم میکند. همچنین تهویه هوشمند رنو تالیسمان با اندازهگیری رطوبت هوای داخل خودرو، از ایجاد بخار بر روی شیشهها جلوگیری میکند تا در زمستان مشکلی نداشته باشید. وجود فیلترهای دود، غبار و گردهها باعث میشود تا هوای سالمتری در داخل خودرو برای تنفس وجود داشته باشد. تهویه دوگانه نیز امکان تنظیم کردن دمای دلخواه برای راننده و سرنشین جلو خودرو را فراهم میکند. امروزه دریچههای عقب نیز به یک استاندارد در خودروهای لوکس تبدیلشدهاند.
کنترل خودرو با سیستم مالتی مدیای
کنترل خودرو با سیستم مالتی مدیای R-Link2 از دیگر آپشن های رنو تالیسمان است. در مرکز داشبورد رنو تلیسمان یک صفحه 8،7 اینچی لمسی بزرگ و زیبا قرار گرفته است که امکان کنترل تمام قسمتهای خودرو را از طریق لمس چند گزینه فراهم میکند. این سیستم مالتی مدیا به چرخنده مالتی سنس متصل است. این چرخنده که در زیر کنسول مرکزی قرار دارد، امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی را برای شما فراهم میکند. 5 حالت مختلف که با تغییر تنظیمات موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، فرمانپذیری و رنگ داخلی خودرو استفاده از ماشین را برای شما در شرایط گوناگون راحتتر میکنند. علاوهبر این، تنظیم سیستم صوتی، تهویه مطبوع و سایر کنترلهای خودرو نیز از طریق R-LINK2 امکانپذیر است.
دیگر آپشن های ماشین رنو تالیسمان
علاوه بر موارد گفته شده مواردی همچون 5 حالت رانندگی، تعلیق الکترونیکی، سنسور باران، ترمز کمکی، دی لایت، اتولایت، چراغ چرخشی، دوربین عقب، هدآپ، نویگیشن، فرمان برقی 4 حالته و حساس بهسرعت، دکمههای کنترلی روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، کارت هندزفری رنو، چرم ریورا و چرم ناپا، آینه وسط الکتروکرومیک، صندوق پران هوشمند، کول باکس، پرده عقب، شیشه بالابر آنتیترپ، آینههای جانبی تاشو برقی با تنطیم برقی و گرمکندار، مموری آینهها، سقف پانورما و سانروف از آپشن های رنو تالیسمان هستند.
جمعبندی بررسی آپشن های تالیسمان
در این بخش به معرفی مهمترین آپشن های رنو تالیسمان پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، رنو تلیسمان علاوهبر زیبایی ظاهری، به دریایی از امکانات و آپشنهای کاربردی مجهز شده است. این امکانات و آپشنها در بخشهای مختلف خودرو به عملکرد بهتر، ایمنی و سطح بالای راحتی و رفاه سرنشینان کمک زیادی میکنند. ازاینرو تلیسمان را باید یکی از بهترین گزینههای موجود در دسته سدانهای لوکس بدانیم.
رنو تالیسمان را میتوانیم بهترین فرانسوی واردشده به ایران بدانیم. کیفیت ساخت بالا، قوای فنی مناسب و ظاهری دلنشین باعث شدهاست تا این خودرو در بازار ایران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. آپشن های رنو تلیسمان برای اینکه حس یک خودرو کاملاً لوکس و بهروز را به شما منتقل کنند کافی هستند و رضایت افراد سختپسند را هم جلب میکنند. همه این ویژگیهای مثبت باعث شده است تا تلیسمان در مقابل رقبای کرهای خود در بازار جایگاه خوبی بهدست آورد.
نظر شما در مورد لیست آپشن های رنو تالیسمان چیست؟ اگر تجربه استفاده از این امکانات را دارید میتوانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
اولین نکتهای که در مواجهه با تالیسمان به ذهن خطور میکند، چهرهی جدید آن است. رنو در چند سال اخیر خودروهای خود را بر مبنای یک طرح خانوادگی جدید در نمای بیرونی به بازار عرضه میکند، از این رو رنو تالیسمان نسبت به مدل لاگونا از چهرهای جذابتر بهره میبرد. اما آیا طراحی داخلی و عملکرد فنی این خودرو به اندازهی نمای بیرونی آن ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
عملکرد فنی تالیسمان
به نظر میرسد رنو در طراحی پیشرانه برای تالیسمان بیشتر بر روی راندمان تاکید کرده است. در کل سه موتور دیزلی و سه موتور بنزینی برای این خودرو ارائه شده است. همهی این موتورها دارای ۴ سیلندر هستند و برخی از آنها مجهز به توربوشارژ نیز میباشند. موتورهای بنزینی شامل TCe 150 مجهز به توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر با ۱۵۰ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰، موتور TCe 200 مجهز به توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر و ۲۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و در نهایت موتور 2.0 GDe بدون توربو با ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ و حجم ۲ لیتر میباشد. مشخصات موتورهای دیزلی نیز به این ترتیب است: موتورهای dCi 110، dCi 130 و dCi 160 مجهز به توربوشارژ و به ترتیب با ۱۱۰، ۱۳۰ و ۱۶۰ اسب بخار در دورهای ۴۰۰۰. البته لازم به توضیح است که موتورهای TCe 150 و dCi 130 و dCi 160 تنها در اروپا و موتور 2.0 GDe تنها در کرهی جنوبی عرضه میشوند.
خودروهایی که پیشرانهی بنزینی دارند، مجهز به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه هستند، در حالیکه که مدلهای دیزلی، به دلخواه مشتری با یکی از گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته دو کلاچه مجهز میشوند. همچنین موتور توئین توربوی دیزلی dCi 160 منحصرا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. تمام موتورها از تکنولوژی استاپ/استارت نیز بهره میبرند. تمام مدلهای ساخته شده دیفرانسیل جلو هستند، یعنی قدرت موتور به دو چرخ جلو منتقل میشود. گفته میشود که مدل جدید تالیسمان با سیستم فرمان چهارچرخ موسوم به 4Control تولید میشود و دارای حالات مختلف رانندگی ( اسپرت، راحت و ...) خواهد بود.
البته نکات مثبت مربوط به این خودرو تنها به سرعت و شتاب مناسب آن ختم نمیشود و کسب حداکثر امتیاز ممکن در استاندارد معتبر امنیت یورو انکپ نیز از دیگر خصوصیات قابل توجه این خودرو به شمار میرود. علاوه بر آن رنو تالیسمان در بحث مصرف سوخت و استانداردهای مربوط به میزان آلایندگی نیز حرفهای مهمی برای گفتن دارد. استاندارد آلایندگی این خودرو که از وجود باکی به حجم 51 لیتر بهره میبرد، یورو 6 عنوان شده است و میزان تولید گاز دی اکسید کربن توسط آن به 127 گرم در هر کیلومتر میرسد.
در شرایطی که میزان مصرف سوخت ترکیبی رنو تالیسمان رقمی معادل 5.6 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت برآورد شده است، میزان مصرف سوخت خارج از شهر توسط این خودرو حول و حوش رقم 4.6 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت محاسبه میشود و میزان مصرف سوخت داخل شهر آن هم به رقم 7.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت میرسد.
در مجموع میتوان ویژگیهای فنی رنو تالیسمان را برای یک سدان امروزی کاملا مناسب ارزیابی کرد و این خودروی 1444 کیلوگرمی گلیم خود را در بحث فنی به طور کامل از آب بیرون میکشد.
امکانات و قابلیتهای رنو تالیسمان
از جمله قابلیتهای شاخص به کار رفته در رنو تالیسمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم چند رسانهای ماشین تالیسمان
. سیستمی که بیش از هر چیز در قالب نمایشگر 8.7 اینچی آن با بهره مندی از سیستم R-Link2 نمود مییابد (البته در برخی مدلهای موجود از این محصول شاهد به کارگیری صفحه نمایش 4.2 اینچی) هستیم. وجود سیستم یاد شده از نمایشگر تعبیه شده در کنسول جلوی رنو تالیسمان یک تبلت همه کاره میسازد که به کمک آن میتوان به انجام فعالیتهایی نظیر تنظیم آینهها و صندلیها، تنظیم تکنولوژیهای کمک راننده، تعیین شش پروفایل شخصی سازی شدهی مختلف و موارد مشابه با آن پرداخت. مسلما قابلیتهای این صفحه نمایش چند کاره در ترکیب با سیستم چند حسی این خودرو (که امکان انتخاب میان پنج حالت مختلف رانندگی را در اختیار راننده قرار میدهد) و همچنین سیستم صوتی فراگیر مدل Bose آن (که از وجود 13 بلندگوی مختلف با کیفیت مناسب بهره میبرد) نمود بیشتری مییابد و امکانات مضاعفی را در اختیار سرنشینان این خودرو قرار میدهد.
سیستم ترمز خودرو تالیسمان
در کنار قابلیتهای شاخص رفاهی چند گانهای که به آنها اشاره شد، سیستم ترمز رنو تالیسمان نیز از مشخصات پر و پیمانی بهره میبرد و علاوه بر مجهز بودن به قابلیت دیسکی خنک شونده در بخش ترمزهای جلو و عقب، از وجود سیستمهای شناخته شدهای نظیر ABS ،EBD ،ESP ،ASR ،BAS و TCS در بحث حفظ هر چه بیشتر ثبات و امنیت برخوردار است. افزون بر آن وجود کیسههای ایمنی هوا برای سرنشین حاضر در صندلی راننده و صندلی کناردست آن در کنار بهرهمندی از کیسههای هوای مکمل جانبی و پردهای، بر حفظ ایمنی سرنشینان این خودرو افزوده است.
سوای مواردی که به آنها اشاره شد، میتوان ادعا کرد که رنو تالیسمان از وجود اکثر امکانات و قابلیتهایی که یک خودروی سواری امروزی باید از وجود آنها برخوردار باشد، بهرهمند است و در این زمینه کمی و کاستی خاصی مشاهده نمیشود. میتوان امکانات و قابلیتهای مذکور که موارد کاربردی و قابل توجهی را در بر میگیرد، در قالب فهرست زیر خلاصه نمود.
- برخورداری از سیستم ورود بدون کلید
- بهرهمندی از سنسور پارک در جلو و عقب
- برخورداری از سنسور نور و باران
- مجهز به قابلیت پارک خودکار و ترمز پارک برقی
- برخورداری از رینگهای 18 اینچی آلومینیومی که به پرههای کروم مجهز هستند
- مجهز به فرمان برقی
- وجود گرمکن، تهویه و ماساژور در صندلیهای جلو
- برخورداری از سقف پانورامیک و روکش چرمی صندلیها
- مجهز به سیستم هشدار دهنده نقطه کور BSM
- وجود سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو HUD
- مجهز به دوربین 360 درجه
- برخورداری از چراغهای LED Pure Vision و چراغهای روشنایی روز
- وجود سیستم تهویه مطبوع دوگانه
- مجهز به سیستم کروز کنترل
مشخصات ظاهری خودرو رنو تالیسمان
طول رنو تالیسمان در مجموع به 4848 میلیمتر میرسد و عرض و ارتفاع آن به ترتیب در ابعادی برابر با 2081 میلیمتر و 1463 میلیمتر طراحی شده است. این در حالی است که فاصله بین دو محور این خودرو معادل 2808 میلیمتر اندازه گیری میشود. به طور کل شاهد آن هستیم که اندازههای یاد شده در کنار نوع طراحی بخش ظاهری رنو تالیسمان از این خودرو یک سدان کشیده و با وقار ساخته است. محصولی که میتواند خودرو دوستان را تحت تاثیر قرار دهد.
در بخش جلوی این خودرو آن چه بیش از همه خودنمایی میکند خطوط حجم دهندهی به کار رفته در کاپوت این خودرو است که جلوهای چشم نواز به ظاهر آن بخشیده است. این خطوط در کنار طراحی کشیده چراغهای جلو (که تلفیق بی واسطهای با بخش جلو پنجره این خودرو دارند) و همچنین شکل C مانند چراغهای روشنایی روز، حالتی جذاب و آماده برای طغیان به چهره رنو تالیسمان بخشیدهاند. نظیر همین ظرافت و زیبایی را میتوان در طراحی بخش پشتی و نمای کناری این خودرو نیز مشاهده کرد. به گونهای که تو رفتگی بخش کنار و پشت همراه با نوع طراحی پنجرهها و چراغهای پشتی این خودرو نقش بسیار مهمی در هر چه کشیدهتر جلوه دادن شکل ظاهری و پیکر این خودرو ایفا میکند.
با این حال در بخش داخلی رنو تالیسمان شاهد طراحی نسبتا سادهای هستیم. اگر بخواهیم نوع طراحی بخش داخلی این خودرو را با رقبای چینی آن در بازار مقایسه کنیم، این خودروی اروپایی کاملا سربلند از این آزمون بیرون میآید. اما در همان حال شاهد این نکته هستیم که رنو تالیسمان در قیاس با همتایان اروپایی خود تا حدی از چشمگیری و تاثیرگذاری کمتری در طراحی بخش داخلی بهره میبرد. هرچند که باید گفت سادگی و بی پیرایگی طراحی داشبورد، کنسول جلو و در کل فضای درون کابین این خودرو، آن چنان نیست که بخواهیم آن را بیسلیقگی بنامیم و قطعا مورد توجه افرادی که توجه چندانی به زرق و برق ندارند قرار خواهد گرفت.
رقبای تالیسمان در بازار
در این رده قیمتی سدانهای نیمهلوکس زیادی وجود دارند که میتوانند تلیسمان را به دردسر بیندازند؛ کرهایهایی نظیر کیا اپتیما و هیوندای سوناتا تنفس طبیعی، خودروهای بسیار محبوبی در کشورمان به حساب میآیند که بواسطه حضور طولانی در بازار شناختهشدهتر از نماینده رنو هستند و با شرایط خدماتی مناسب، استهلاک قابل قبول و بازار دست دوم عالی میتوانند انتخابهای منطقی به نظر برسند. هرچند اگر شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتر و لذت رانندگی بالاتر برایتان اولویت داشته باشد محبورید دردسرهای پیشرانه توربو تلیسمان را به جان بخرید و گزینه فرانسوی را برگزینید؛
در این بین یک رقیب هموطن بنام پژو 508 هم برای تلیسمان وجود دارد. خودرویی که همزمان با نماینده رنو به بازارمان راه یافت اما بدلیل عرضه بسیار محدود، فرصتی برای عرض اندام مناسب پیدا نکرد. پژو 508 از نظر شتاب و آپشنهای جانبی در پس نماینده رنو قرار میگیرد اما در عوض قادر است با قیمت ارزانتر، سواری نرمتر و اتاق جادارتری در اختیارتان قرار دهد. هرچند تلیسمان از نظر فراوانی قطعات و بازار دست دوم هم وضعیت به نسبت بهتری از محصول پژو دارد. ضمناً اگر طرفدار خودروهای هیبریدی باشید، هیوندای سوناتا هیبرید هم جایگزین مناسبی برای تلیسمان خواهد بود، البته به شرطی که پیچیدگی فنی و خرابی احتمالی باطریها در شرایط تحریمی فعلی شما را به دردسر نیندازد.
آپشن های اتومبیل رنو تالیسمان
آپشنهای امنیتی و کمکی رنو تالیسمان
کروز کنترل
از آپشن هایی که رنو برای تالیسمان در نظر گرفته است میتوان به کروز کنترل اشاره کرد. کروز کنترل، یک سیستم کمکی است که برای راحتی بیشتر هنگام طیکردن مسافتهای طولانی طراحی شده است. زمانی که این سیستم را فعال میکنید، سرعت خودرو به شکل خودکار ثابت میشود. بهاینترتیب در مسافتهای طولانی نیازی به فشار دادن پدال گاز در تمام طول مدت سفر نخواهد بود و خود خودرو با یک سرعت ثابت به مسیر ادامه خواهد داد. باوجود کروز کنترل در لیست آپشن های رنو تلیسمان، هنگام رانندگی احساس خستگی کمتری خواهید داشت.
سیستم کنترل کشش
کنترل کشش یک سیستم کمکی مهم در جادههای لغزنده از آپشن های رنو تالیسمان است. این سیستم با تنظیم سرعت چرخش چرخها در پیچهای لغزنده، از سرخوردن خودرو و از دست دادن کنترل آن جلوگیری میکند. بهاینترتیب نگرانی از بابت هرزگردی چرخها در جادههای لغزنده وجود نخواهد داشت.
کنترل پایداری الکترونیکی
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یکی دیگر از آپشن های رنو تالیسمان است که اهمیت زیادی در کنترل خودرو در شرایط سخت دارد. این سیستم با فعال کردن جداگانه ترمز هر چرخ، به حفظ کنترل خودرو در مسیر مستقیم کمک میکند. بهاینترتیب اگر کنترل فرمان خودرو را از دست بدهید، با کمک کنترل پایداری الکترونیکی، خودرو مسیر مستقیم خود را حفظ خواهد کرد.
سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی
سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی، از عقب رفتن خودرو در هنگام استارت زدن در سربالایی جلوگیری میکند و از آپشن های رنو تالیسمان محسوب میشود. سنسورهای قرارگرفته در جلو و عقب خودرو، زاویه خودرو نسبت به سطح را اندازهگیری میکنند و در صورت قرار داشتن خودرو در شیب، هنگام استارت زدن 2 ثانیه از حرکت خودرو به عقب جلوگیری میکند، بهاینترتیب شما فرصتی کافی برای حرکت روبهجلو پیدا خواهید کرد.
سیستم هشدار نقاط کور خودرو
سیستم هشدار نقطه کور یکی دیگر از آپشن های رنو تالیسمان است. این سیستم به شما کمک میکند تا هنگام رانندگی، متوجه نزدیک شدن خودروها (از نقاط کوری که در آینه نمیبینید) شوید. سنسورهای نصبشده روی بدنه، فاصله خودرو با خودروهای مجاور در زوایای خاص را اندازهگیری میکنند و درصورتیکه خودروهای مجاور، از زوایای کور به خودرو نزدیک شوند، یک چراغ هشدار روی آینه بغل روشن میشود تا راننده متوجه حضور یک خودرو، در خارج از زاویه دید خود شود.
ترمز پارک برقی رنو تالیسمان
در بسیاری از مواقع ممکن است هنگام خاموش کردن خودرو، کشیدن ترمزدستی را فراموش کنید. در اینگونه موارد ممکن است خطراتی شما را تهدید کند. ترمز برقی یکی دیگر از آپشن های رنو تالیسمان است که میتواند امنیت خودرو شما را بیشتر کند.
در زمانیکه موتور خودرو خاموش میشود، ترمز پارک برقی به شکل خودکار فعال خواهد شد؛ بهاینترتیب دیگر نگران فراموش کردن کشیدن ترمزدستی نخواهید بود. ترمز برقی یکی از کلیدهای کنترل روی کنسول وسط تلیسمان است که میتوانید در صورت نیاز آن را فعال یا غیرفعال کنید.
قابلیت قرارگیری صندلی کودک (ایزوفیکس)
امنیت کودکان خردسال در خودرو یکی از مسائلی است که خصوصاً در سالهای اخیر توجه ویژهای به آن میشود و یکی از ملاکهای اصلی دریافت ستاره ایمنی اروپا است. ایزوفیکس صندلی از آپشن های رنو تالیسمان است که این خودرو قابلیت نصب دو صندلی کودک بر روی صندلی عقب را دارد. بهاینترتیب میتوانید از امنیت کودکان خود در خودرو مطمئن شوید.
اتوپارک و سنسور پارک عقب و جلو
سنسورهای هشداردهنده عقب و جلو از آپشن های رنو تالیسمان هستند که کمک زیادی به امنیت بیشتر هنگام پارک خودرو میکنند. چندین سنسور حساس به فاصله التراسونیک در سپر جلویی و عقبی خودرو قرار گرفتهاند. این سنسورها با ارسال پیاپی امواج، فاصله اجسام با خودرو را اندازهگیری میکنند. بهاینترتیب در هنگام پارک خودرو یا نزدیک شدن به اشیا از عقب و جلو، این سنسورها به شما کمک میکنند تا دچار برخوردهای ناخواسته نشوید.
سنسور پارک رنو تالیسمان
اتوپارک نیز یکی دیگر از آپشن های تلیسمان است. دکمه اتوپارک در کنسول وسط قرار گرفته است که با فشردن آن میتوانید حالت پارک را از نمایشگر بزرگ خودرو انتخاب کنید. سپس در زمانیکه خودرو سرعتی پایینتر از 30 کیلومتر داشته باشد، محل مناسب پارک توسط حسگرها شناسایی میشود و بعد از توقف، بهصورت اتوماتیک بدون نیاز به گاز دادن یا کنترل فرمان، خودرو در محل موردنظر پارک خواهد شد؛ در این مدتزمان شما تنها باید ترمز را کنترل کنید.
سنسور تشخیص حرکت اشیا
از دیگر آپشن های رنو تالیسمان میتوان به سنسور تشخیص حرکت اشیا اشاره کرد. این سیستم یکی از جدیدترین حسگرهای امنیتی است که برای جلوگیری از تصادف طراحی شدهاست. سنسور تشخیص حرکت اشیا میتواند حرکت خودرو، دوچرخه و عابران پیاده در جلوی خودرو را تشخیص دهد و تفکیک کند. بهاینترتیب با تشخیص نزدیک شدن این اشیا و آگاه کردن راننده از وجود آنها خصوصاً در وضعیتی که راننده دید خوبی نسبت به جاده ندارد، از بروز حوادث و تصادفها جلوگیری میکند. این سیستم در شهرهای شلوغ و در جادههای مهآلود یا در شب که دید اندکی نسبت به جاده دارید، اهمیت دوچندانی پیدا میکند.
سیستم توزیع نیرو ترمز ABS و ترمز ضد قفل و ترمز کمکی، سیستم کنترل فشار تایر، 6 عدد ایربگ (جلو، عقب، پردهای، و جانبی جلو)، پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده، کمربندِ ایمنی محدودکننده و دوربین عقب از دیگر آپشن های رنو تالیسمان در بخش آپشنهای امنیتی و کمکی بهحساب میآیند.
آپشنهای رفاهی خودرو رنو تالیسمان
چراغ خوشآمدگویی و چراغ بدرقه
یکی از آپشن های تالیسمان ، چراغ خوشآمدگویی و چراغ بدرقه است. خودرو از طریق سنسورها، نزدیک شدن شما به ماشین را احساس میکند و برای خوشآمدگویی از راننده خود آماده میشود. تالیسمان با روشن کردن دیلایت یا چراغ روشنایی روز، باز کردن آینههای جانبی و روشن شدن چراغ درون خودرو، به شما خوشآمد میگوید. همچنین بلافاصله صندلیها به شکل آخرین تنظیماتی که در مموری صندلی ذخیره کردهاید، درمیآیند. یک انیمیشن خوشآمدگویی در صفحه بزرگ خودرو پخش میشود و صدای خودرو نیز ورود شما را اعلام میکنند.
تالیسمان برای بدرقه شما نیز برنامه ویژهای دارد. با ایستادن خودرو در مقصد، صندلی راننده حدود 5 سانتیمتر به عقب حرکت میکند تا فضای کافی برای پیاده شدن راحتتر راننده وجود داشته باشد. با پیاده شدن از خودرو و دور شدن از آن، قفل درها فعال میشوند و چراغ خودرو برای بدرقه شما تا مدتی روشن باقی میماند.
گرمکن، سردکن و ماساژور صندلی تالیسمان
راحتی صندلیها جزو مهمترین تفاوت یک خودرو لوکس است. از آپشن های رنو تالیسمان میتوان به ماساژور، گرمکن و سردکن صندلیها اشاره کرد. صندلیهای تالیسمان علاوهبر اینکه از چرم باکیفیت ساختهشدهاند و بسیار راحت هستند و به آپشنهای فراوانی مانند سردکن، گرمکن و ماساژور نیز مجهز شدهاند. ماساژور ازجمله مهمترین آپشنهای لوکس رنو تالیسمان است که راحتی بیشتری را برای راننده به همراه دارد. علاوهبر این تنظیم 8 حالته برقی، تنظیم گودی کمر و مموری از دیگر امکانات صندلی راننده بهحساب میآیند.
آپشن های رنو تالیسمان در بخش صندلی همچنان ادامه دارد و صندلی جلو بهصورت استاندارد به گرمکن و سردکن مجهز شدهاند و صندلیهای عقب نیز دارای گرمکن هستند. تنظیم برقی 6 حالته برای صندلی جلو از دیگر آپشن های رنو تالیسمان بهحساب میآید.
تهویه هوشمند دوگانه به همراه دریچه عقب
سیستم تهویه هوشمند این خودرو از آپشن های رنو تالیسمان بوده که برای راحتی سرنشینان فراهم شدهاست. این سیستم به شکل هوشمند دمای درون خودرو را تنظیم میکند. همچنین تهویه هوشمند رنو تالیسمان با اندازهگیری رطوبت هوای داخل خودرو، از ایجاد بخار بر روی شیشهها جلوگیری میکند تا در زمستان مشکلی نداشته باشید. وجود فیلترهای دود، غبار و گردهها باعث میشود تا هوای سالمتری در داخل خودرو برای تنفس وجود داشته باشد. تهویه دوگانه نیز امکان تنظیم کردن دمای دلخواه برای راننده و سرنشین جلو خودرو را فراهم میکند. امروزه دریچههای عقب نیز به یک استاندارد در خودروهای لوکس تبدیلشدهاند.
کنترل خودرو با سیستم مالتی مدیای
کنترل خودرو با سیستم مالتی مدیای R-Link2 از دیگر آپشن های رنو تالیسمان است. در مرکز داشبورد رنو تلیسمان یک صفحه 8،7 اینچی لمسی بزرگ و زیبا قرار گرفته است که امکان کنترل تمام قسمتهای خودرو را از طریق لمس چند گزینه فراهم میکند. این سیستم مالتی مدیا به چرخنده مالتی سنس متصل است. این چرخنده که در زیر کنسول مرکزی قرار دارد، امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی را برای شما فراهم میکند. 5 حالت مختلف که با تغییر تنظیمات موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، فرمانپذیری و رنگ داخلی خودرو استفاده از ماشین را برای شما در شرایط گوناگون راحتتر میکنند. علاوهبر این، تنظیم سیستم صوتی، تهویه مطبوع و سایر کنترلهای خودرو نیز از طریق R-LINK2 امکانپذیر است.
دیگر آپشن های ماشین رنو تالیسمان
علاوه بر موارد گفته شده مواردی همچون 5 حالت رانندگی، تعلیق الکترونیکی، سنسور باران، ترمز کمکی، دی لایت، اتولایت، چراغ چرخشی، دوربین عقب، هدآپ، نویگیشن، فرمان برقی 4 حالته و حساس بهسرعت، دکمههای کنترلی روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، کارت هندزفری رنو، چرم ریورا و چرم ناپا، آینه وسط الکتروکرومیک، صندوق پران هوشمند، کول باکس، پرده عقب، شیشه بالابر آنتیترپ، آینههای جانبی تاشو برقی با تنطیم برقی و گرمکندار، مموری آینهها، سقف پانورما و سانروف از آپشن های رنو تالیسمان هستند.
جمعبندی بررسی آپشن های تالیسمان
در این بخش به معرفی مهمترین آپشن های رنو تالیسمان پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، رنو تلیسمان علاوهبر زیبایی ظاهری، به دریایی از امکانات و آپشنهای کاربردی مجهز شده است. این امکانات و آپشنها در بخشهای مختلف خودرو به عملکرد بهتر، ایمنی و سطح بالای راحتی و رفاه سرنشینان کمک زیادی میکنند. ازاینرو تلیسمان را باید یکی از بهترین گزینههای موجود در دسته سدانهای لوکس بدانیم.
رنو تالیسمان را میتوانیم بهترین فرانسوی واردشده به ایران بدانیم. کیفیت ساخت بالا، قوای فنی مناسب و ظاهری دلنشین باعث شدهاست تا این خودرو در بازار ایران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. آپشن های رنو تلیسمان برای اینکه حس یک خودرو کاملاً لوکس و بهروز را به شما منتقل کنند کافی هستند و رضایت افراد سختپسند را هم جلب میکنند. همه این ویژگیهای مثبت باعث شده است تا تلیسمان در مقابل رقبای کرهای خود در بازار جایگاه خوبی بهدست آورد.
نظر شما در مورد لیست آپشن های رنو تالیسمان چیست؟ اگر تجربه استفاده از این امکانات را دارید میتوانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
سؤالات متداول رنو تالیسمان
رنو تالیسمان چه معایب و مزایایی دارد؟
از مزایای این خودرو باید به طراحی بروز، امکانات رفاهی و ایمنی مدرن و زیاد، طراحی داخلی پیشرفته، مصرف سوخت کم، صندوق عقب بزرگ، شتاب بالا و موتور توربو اشاره کرد. معایب این خودرو نیز سواری خشک، کمبود خدمات و گرانی قطعات، فضای پای عقب کمتر در مقایسه با رقبا و نیاز به مراقبت بیشتر به دلیل وجود توربوشارژر هستند.
آیا رنو تالیسمان هم مانند محصولات نیسان گیربکس CVT دارد؟
خیر با اینکه زیر کاپوت رنو تالیسمان از موتور ساخت نیسان استفاده شده است ولی گیربکس این خودرو یک نمونه دوبل کلاچ دنده است که توسط شرکت گترگ آلمان طراحی و ساخته میشود.
وضعیت خدمات رنو تالیسمان در مقایسه با تویوتا چگونه است؟
با اینکه رنو و تویوتا هر دو توسط دو شرکت همکار در ایران وارد شدهاند اما نمایندگیهای تویوتا گستردگی بیشتری دارند و قطعات خودروهای تویوتا نیز راحتتر از رنو پیدا میشود. در مورد خدمات نیز تویوتا در وضعیت بهتری است.
آیا رنو تالیسمان شتاب بهتری از کیا اپتیما دارد؟
رنو تالیسمان با وجود موتور کوچکتر ولی به دلیل داشتن توربوشارژر و گیربکس دوبلک کلاچ سریع، سشتاب بسیار بهتری در مقایسه با اپتیما را ارائه میکند.
تعویض روغن موتور تالیسمان در چند کیلومتر باید انجام شود؟
روغن موتور رنو تالیسمان میبایست هر 8000 کیلومتر تعویض گردد. این خودرو نیاز به 4.8 لیتر روغن موتور 5w30 و با استاندارد API SN دارد.
فیلتر روغن رنو تالیسمان و فیلتر هوا رنو تالیسمان میبایست در هر سرویس دوره ای تعویض گردد
تعویض روغن ترمز رنو تالیسمان در چند کیلومتر باید انجام شود؟
روغن ترمز رنو تالیسمان آبی رنگ میباشد و باید هر 50000 کیلومتر تعویض گردد
روغن گیربکس اتوماتیک رنو تالیسمان در چند کیلومتر باید تعویض کنیم؟
روغن گیربکس اتوماتیک رنو تالیسمان باید هر 55000 کیلومتر تعویض شود. گیربکس این خودرو نیاز به 4 لیتر روغن گیربکس DCT DSG دارد. هنگام تخلیه از پیچ نیاز به 3.5 لیتر روغن گیربکس میباشد.
با سلام من 2 سال تالیسمان دارم تنها ایرادش خشک بودنش هست وگرنه شتاب و قدرتش حتی تو سربالایی حرف نداره ؛ خودم بنز کلاس E رو تو سربالایی لوله کردم ؛ سیستم تعلیقش هم حرف نداره ؛ بسیار زیبا ودوست داشتنیِ و دلرباست ؛ البته کم سوخت و کم استهلاک ضمنأ ترمزش هم عالیه!!
سلام رنو تلیسمان ماشین خیلی خوبیه ولی به نظر من به پای رنو کوليوس ۲۰۱۷ نمیرسه .باتشکر
تالیسمان واقعا اولین خودروی رنوست که با اصالت و زیبا طراحی شده و هیچگونه کپی برداری از خودروی دیگری در آن مشاهده نمیشه.