رنو داستر
مشخصات فنی خودرو رنو داستر
- دارای موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است
- جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک
- مدتزمان شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیه
- مدتزمان شتاب صفر تا صد دو دیفرانسیل ۱۱ ثانیه
- حجم موتور ۲۰۰۰ سیسی
- میزان حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
معایب رنو داستر
- عملکرد ضعیف گیربکس
- طراحی ظاهری ساده
- کابین با حداقل امکانات
- فرمان پذیری ضعیف
- ترمز کاسه ای عقب
- افت قیمت در فروش دسته دوم
مزایای رنو داستر
- فضای کافی برای سرنشین ها
- قیمت رقابتی
- قیمت مناسب قطعات
- میدان دید کافی و مناسب
- شاسی بلند با قابلیت آفرود
موتور رنو داستر
نکاتی که باید انجام دهید تا موتور خودرو شما به مشکل نخورد:
گیربکس رنو داستر به نام AL4 میباشد. رنو داستر چهار دنده روبهجلو و یک دنده رو به عقب میباشد شما هیچ وقت نباید به این گیربکس فشار زیاد بیاورید همیشه روغن گیربکس این خودرو را در کیلومتر تعیین شده تعویض کنید. عوض نکردن یا دیر عوض کردن روغن گیربکس باعث خرابی قطعات داخل گیربکس مانند تقه زدن هنگام تعویض دندهها که راننده کاملاً متوجه این عیب در خودرو میشود. هیچوقت از خودرو رنو داستر تک دیفرانسیل برای آفرود استفاده نکنید در صورت استفاده خودرو رنو داستر تک دیفرانسیل برای آفرود گیربکس خودرو به سرعت با مشکلاتی مانند صفحهها، باندها روبرو میشود. در این صورت نیاز به تعمیر کامل گیربکس دارد. نکته بعدی در مورد رنو داستر هیچ وقت در جاده از دنده خلاص (N) استفاده نکنید.سرویس دورهای خودرو رنو داستر
- روغن موتور را در کیلومتر ۷ هزار باید تعویض کنید
- تسمه تایم را در کیلومتر ۶۰ هزار باید تعویض کنید
- روغن گیربکس اتوماتیک را در کیلومتر ۵۰ هزار باید تعویض کنید
طریقه تعویض روغن گیربکس ماشین رنو داستر
رنو داستر با حجم ۶ لیتر برای روغن گیربکس باید از دستگاه مخصوص و تمام اتومات استفاده شود. چون اگر دستی این کار صورت گیرد تنها ۳ لیتر تعویض شده و ۳ لیتر دیگر داخل توربین میماند و روغن تازه با روغن کارکرده مخلوط میشوند و تغیری رخ نمیدهد. در تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهیمی با استفاده از سیستم تمام اتوماتیک نهتنها تعویض انجام میگیرد بلکه شستوشوی گیربکس نیز دارا میباشد و در صورت لازم گیربکس خودرو شما را شستشو میدهیم.
روغن موتور خودرو داستر
در صورتی که سطح روغن پایینتر از علامت min باشد، حتماً مقداری روغن به آن اضافه کنید تا سطحش بین دو علامت روی گیج قرار گیرد. البته توجه داشته باشید که زیاد بودن روغن (یعنی بیشتر از مقدار max تعیین شده بر روی آن) نیز به موتور آسیب میرساند. حتی وقتی از خودرو استفاده نمیکنید، روغن موتور آن فاسد و خراب میشود. پس باید به فاصله زمانی بین دو تعویض روغن که اشاره شد توجه کرد.
فیلتر روغن و فیلتر هوا ماشین داستر
فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن یا یکبار در میان، باید تعویض شود. این کار ضمن کاهش مصرف سوخت، باعث افزایش شتاب و عمر موتور خودروی شما میشود. از اثرات فیلتراسیون بد هوا میتوان به نارسایی در سیستم سوخت رسانی، تخریب رینگهای پیستون، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی اشاره کرد. بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا برای افزایش کارایی و بازده موتور ضروری است.
لنت و شمع داستر
سرویس و نگهداری شمعها که وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند، بسیار مهم است. نوک شمعها باید سفید رنگ باشد و اثری از دوده، چربی و رنگ زدگی در آن ها مشاهده نشود. جرقه نامنظم، استارت نامناسب، شتاب کم، احتراق ناقص، لرزش در دور آرام موتور و دود آبیرنگ اگزوز میتواند نشانه معیوب بودن شمعهای خودرو باشد. شمعها را باید در تعمیرگاه معتبر تعویض کرد.
عملکرد نامطلوب ترمزها یا روشن شدن چراغ اخطار آمپر میتواند نشان دهنده زمان تعویض کفشک ترمز در ترمزهای کاسهای و لنت در ترمزهای دیسکی باشد اگر ضخامت کفشک یا لنت کمتر از ۵/۱ میلیمتر بوده یا سطحش روغنی شده باشد، آن را تعویض کنید. بعد از تعویض لنتها بهتر است مدار ترمز هواگیری شود چون در غیر این صورت ممکن است پدال ترمز سفتتر یا نرمتر از حد معمول عمل کند که امری خطرناک میباشد. به یاد داشته باشید اگر لنتها استاندارد نباشند، احتمال آسیب رسیدن به دیسک یا کاسه ترمز نیز وجود دارد.
باتری ماشین داستر
باتری وظیفه تأمین برق خودرو یعنی استارت زدن و روشنکردن خودرو را بر عهده دارد. تخلیه سنگین باتری در هنگام خاموش بودن خودرو و استفاده از تجهیزات الکتریکی مانند استفاده از پخش خودرو یا شارژ و روشن ماندن چراغ خودرو به مدت طولانی، باعث فرسودگی تدریجی و خالی شدن شارژ باتری میشود باتری در زمان فعالیت دینام باید استراحت کند و شارژ شود. هم چنین مشکل شارژ دینام شارژ کم یا بیش از حد به باتری آسیب جدی میرساند. در این صورت باید وضعیت باتری خودرو توسط دستگاه مگاترونیک کنترل شود و در هنگام تعویض باتری به آمپر و CCA باتری توجه ویژه کنید.
جلوبندی خودرو رنو داستر
به هنگام تعمیر جلوبندی رنو داستر قطعات مختلفی بررسی و عیب یابی میشوند. در حالت کلی جلوبندی خودرو شامل فنر، کمک فنرهای جلو، اکسل، سیستم تعلیق جلو، میل موجگیر، سیستم چرخها، بلبرینگ و تپی چرخها، طبق و … میباشد. هر یک از این بخشها ممکن است دچار خرابی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. در نظر داشته باشید به هنگام تعمیر جلوبندی رنو داستر قطعات در صورت خرابی میبایست با قطعات اصلی و اورجینال جایگزین شوند.
آشنایی بیشتر با رنو داستر
ممکن است رنو داستر در نگاه اول برای دنیای مدگرای امروزی انتخاب چندان جذابی به نظر نرسد، چراکه نه ظاهر زیبایی دارد و نه آپشنهای دهانپرکن؛ اما با این حال موفق شده در ایران و حتی بازارهای جهانی به موفقیت چشمگیری دست یابد. اولین علت موفقیت داستر قیمت مناسب به نسبت تواناییهایش است. مثلاً در کشورمان نماینده رنو حتی در نسخه فول آپشن دو دیفرانسیل هم تقریبا نصف قیمت هیوندای توسان ارزشگذاری میشود که اختلاف معناداری است. در واقع برای افرادی که قصد خرید یک کراساوور چند منظوره با سیستم چهارچرخ متحرک و فضای کافی را داشته باشند انتخاب چندانی در این رده قیمتی وجود ندارد و نماینده داچیا میتواند با ارائه حداقلها کارتان را به نوعی راه بیندازد. البته اگر هدف شما خرید یک کراساوور تک دیفرانسیل باشد گزینههای جذاب پرشمار چینی با قیمت مشابه وجود دارند که قادرند جذابیت ظاهری را با انبوهی از آپشنهای جانبی به شما پیش کش نمایند، هرچند از نظر جانسخت بودن و ماندگاری به پای داستر نخواهند رسید.
درست است که رنو داستر از نظر پلتفرم در رده کراساوورها طبقه بندی میشود و با توجه به شاسی یکپارچهاش نمیشود از آن توقعی در سطح شاسیبلندهای واقعی داشت اما با این حال تواناییهای خارج جادهای این محصول از کراساوورهای تک دیفرانسیل فانتزی بازار بسیار بهتر است؛ در واقع رنو داستر با توجه به دوام فنی بالا، استحکام زیربندی، ارتفاع مناسب شاسی و زاویه سپرها نیم نگاهی هم به مسیرهای خارج جادهای دارد و قادر است به عنوان یک خودرو چندمنظوره به ایفای نقش بپردازد. بخصوص که در مدل دو دیفرانسیل قابلیت انتخاب حالتهای مختلف انتقال قدرت گنجانده شده است. داستر از نظر کیفیت سواری هم رفتار منطقی از خود نشان میدهد و با در نظر گرفتن سگمنت و انتظاراتی که از خودرویی در این سطح میرود شما را راضی نگاه خواهد داشت.
البته در این بین مشکلاتی نظیر طراحی بسیار ساده و اقتصادی (بخصوص در داخل کابین)، کیفیت پایین متریال داخل اتاق، ارگونومی ضعیف صندلیها، آپشنهای حداقلی در مقایسه با رقبای قیمتی، هندلینگ نه چندان مناسب (در نسخه تک دیفرانسیل)، خنککنندگی متوسط کولر و کسب تنها 3 ستاره ایمنی از Euro-NCAP از جمله نقاط ضعفی هستند که در صورت خرید داستر باید با آنها کنار بیائید.
راستی اگر میان خرید نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تردید دارید باید به شما بگوئیم که مدل دو دف بدلیل بهرهمندی از ساختار چهارچرخ متحرک و تعلیق عقب مولتی لینک از توانایی آفرود و همچنین هندلینگ بالاتری در پیچها برخوردار است اما در عوض بدلیل وزن سنگینتر، شتاب ضعیفتر و مصرف سوخت بالاتری به شما تحمیل خواهد نمود. پس اگر اهل طبیعتگردی نیستید، به صرفهتر آن است که به سراغ نسخه تکدیفرانسیل بروید.
با ورود به داخل کابین با فضایی ساده و بیروح روبرو میشویم که از نظر بصری و حتی کیفی برتری خاصی نسبت به محصولات ارزانقیمت (نظیر تندر 90) ندارد. البته این قطعات ساده و زمخت از ماندگاری مناسبی برخوردارند و از این رو ساختار کلی کابین و ادوات داخلی برای سالهای طولانی بدون افت محسوس به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد، اما با این حال وجود غربیلک فرمان بینهایت ساده و سردنده زشت و کمبود خلاقیت در جایجای کابین، جای دفاع چندانی برای داستر باقی نگذاشتهاند.
رنو داستر فضای داخلی جادار و مناسبی دارد اما از نظر ارگونومی صندلیها، اوضاعش چندان جالب نیست و حالت نیمکتمانند آنها بدن انسان را در سفرهای طولانی خسته خواهد کرد. به غیر از این موارد مشکل دیگری در کابین روئیت نمیشود و میتوانیم از ارگونومی مطلوب سایر ادوات و دید به اطراف نسبتاً خوب اتومبیل ابراز رضایت کنیم.
شاید اصلیترین دلیلی که بسیاری افراد را از خرید داستر منصرف میکند همین طراحی ساده و بیآلایش ظاهری ماشین باشد. البته نسخههای بعد از سال 2016 دستخوش یک فیسلیفت جزئی شدهاند و ظاهر بهتری یافتهاند اما با این حال هنوز هم نمیشود داستر را در قیاس با رقبای فانتزی چینی و کرهای این رده قیمتی زیبا و شیک توصیف نمود. ولی بد نیست بدانید که داستر بخش اعظمی از مزیتهایش را مدیون همین طراحی ساده است. در واقع رنو در جهت پایین آمدن هزینه تولید به این شکل جعبهای و ساده درآمده تا قیمت نهایی کاهش یابد و پول شما بجای ظاهر، خرج قسمتهای فنی و دوام اتومبیل گردد.
به نوعی میتوان داستر را مشابه یک خودر کار (یا حتی لباس کار) توصیف نمود که اولویتهایش در کارآیی و ماندگاری و پایین نگاه داشتن هزینهها خلاصه شدهاند و در نتیجه از نظر ظاهری هیچ بویی از ظرافت و زیبایی نبرده است. البته با وجود تمامی این صحبتها باز هم نمیتوان منکر بیسلیقگی طراحان در برخی قسمتها شد چراکه خود رنو هم در نسخههای جدید (که متاسفانه فعلاً به کشورمان راه نیافتهاند) برخی از نقاط ضعف ظاهری را برطرف ساخته و به محصولی هماهنگتر و زیباتر رسیده است.
با عبور از نقطه ضعفهای اصلی (یعنی طراحی داخلی و بیرونی) به یکی از کارتهای برنده رنو داستر میرسیم. البته ممکن است در نگاه اول با دیدن پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی که فقط 135 اسب بخار قدرت تولید میکند اندکی نا امید شده باشید و مشخصات فنی داستر را در قیاس با رقبایی نظیر ویتارا یا چینیهای توربو بازار ضعیف بدانید اما داستر در بخش فنی نکات مثبت زیادی دارد که در ادامه بصورت خلاصه به آنها اشاره خواهیم نمود. اولین مورد اشتراکات فنی با رنو مگان و هزینههای نگهداری قابل قبول خودرو است که داستر را در برابر رقبای توربو موجود در بازار به عنوان یک محصول قابل اعتماد مطرح نموده. بخصوص که رنو از نظر استهلاک هم شرایط مناسبی دارد و به این زودیها دچار خرابی نمیشود. مورد بعدی گشتاور 195 نیوتنمتری است که در اختیارمان قرار دارد. در واقع برای خودرویی با کاربری مشابه داستر، گشتاور مهمتر از قدرت است و به همین دلیل میتوان گفت با ارائه گشتاور کافی جبران شده است.
سیستم تعلیق نسبتاً نرم اتومبیل هم با اینکه نتوانسته طراحی ضعیف صندلیها را به کل جبران نماید اما سواری راحتی (به نسبت سگمنت) برای داستر مهیا نموده که برای خودرویی در این سطح راضی کننده است. ضمناً داستر در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل به بازار عرضه شده که مدل دو دیفرانسیل با توجه به امکان انتخاب حالتهای مختلف انتقال قدرت (نظیر توزیع یکسان نیرو میان چهارچرخ)، میتواند نیم نگاهی هم به مسیرهای خارججادهای داشته باشد و این در شرایطی است که بسیاری از رقبای تک دیفرانسیل این رده قیمتی چنین امکانی ندارند. با این حال نکات منفی نظیر تعداد کم دندههای گیربکس 4 سرعته، ورود صدای موتور در دورهای بالا به داخل کابین، کولر نه چندان عالی و فرمان پذیری متوسط (بخصوص در نسخه تک دیفرانسیل) از جمله ضعفهای فنی داستر محسوب میشوند.
نگین خودرو، به عنوان نماینده شرکت رنو در ایران، بین سالهای 2016 تا 2018 مدلهای مختلفی از این خودرو را در دو تیپ SE و PE و دو مدل تکدیفرانسیل و دودیفرانسیل به سبد خرید ایرانیها رساند. در این مطلب، روی صحبت ما بیشتر با مدل فول (SE) فیسلیفت (مدل 2016 به بعد) است و به آپشن های مدل پایه نیز در انتها اشاره خواهیم کرد.
یکی از آپشنهای مهم و کاربردی خودروهای امروزی، سیستم مولتیمدیا است؛ صفحات لمسی که بسیاری از قابلیتهای خودرو درون آنها قرار دارد و باعث حذف تعداد زیادی از کلیدهای پیچیده و سردرگمکننده روی داشبورد میشوند.
نسخههای فول رنو داستر، به صورت سفارشی از یک مانیتور 7 اینچی بهره میبرند که قابلیتهای فراوانی را درون خود جای داده است. این سیستم، از ورودیهای بلوتوث، AUX و USB پشتیبانی میکند و از یک سیستم رهیاب (Navigation) هم بهره میبرد که در پیداکردن بهترین مسیر به راننده کمک خواهد کرد.
در بحث ایمنی، نباید از یک کراساوور اقتصادی انتظار داشت که شگفتانگیز ظاهر شود. بیشتر آپشن های رنو داستر، در حد پایه هستند. این خودرو، در چرخهای جلو به ترمز دیسکی و در چرخهای عقب به ترمزهای کاسهای مجهز است که شاید کمی ناامیدکننده به نظر برسد؛ اما از طرف دیگر، ترمزهای این خودرو به سیستمهای ABS و EBD مجهز هستند تا در شرایط بارانی یا جادههای لغزنده مانع از انحراف خودرو شوند. داستر همچنین به سیستم کنترل پایداری (ESP) هم مجهز است که باعث میشود پشت فرمان آن با خیالی آسوده و راحت از پیچهای جاده عبور کنید.
رنو داستر یک ایربگ برای راننده و یک ایربگ برای سرنشین جلو دارد که چندان چشمگیر نیست و در حدواندازه رقبای خود ظاهر نمیشود؛ اما بهنظر میرسد سختگیریهای شرکتهای تست تصادف اروپا خوب جواب داده و داستر با دریافت سه ستاره ایمنی از سازمان یوروانکپ، نمره قبولی را به دست آورده است.
در این بخش ، به بررسی سیستم دو دیفرانسیل یا همان برگ برنده این کراساوور جمعوجور در مقابل اغلب خودروهای همرده میرسیم. داستر یک خودروی مناسب آفرودهای سبک است و در این رده قیمتی، تنها کراساووری است که میتواند تا حدودی در جادههای صعبالعبور رضایتبخش باشد. سیستم دودیفرانسیل داستر سه حالت مختلف دارد:
با انتخاب این حالت، تمام نیرو و گشتاور موتور به چرخهای جلو منتقل میشود. این حالت، مناسب جادههای هموار و شهری است و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.
با انتخاب این حالت، نیرو و گشتاور موتور بین چهار چرخ به صورت اتوماتیک تقسیم میشود؛ یعنی کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) خودش تصمیم میگیرد که به کدام محور نیروی بیشتری بدهد تا داستر بتواند با حداکثر توان در مسیر پیش رو به حرکت خود ادامه دهد. این حالت برای آفرودهای سبک یا رانندگی در جادههای لغزنده بسیار مناسب است.
قسمت جالب سیستم چهار چرخ محرک داستر، قابلیت قفل دیفرانسیل یا همان Lock است. با انتخاب این حالت، نیرو بین چرخهای جلو و عقب به شکل مساوی تقسیم میشود و داستر حداکثر توانایی آفرودی خود را به نمایش خواهد گذاشت. این حالت برای آفرودهای سنگینتر کاربرد دارد و سیستمی است که حضور آن در داستر، یک مزیت محسوب میشود.
پارککردن و رانندگی در شهر با خودروهایی که ابعاد بزرگی دارند، همیشه دشوار بوده است. سنسور و دوربین دندهعقب دو آپشنی هستند که رانندگی با خودروهای بزرگ را آسانتر میکنند.
در نسخه فول داستر، سنسور دنده عقب و دوربین عقب وجود دارند که به راننده کمک میکنند هنگام حرکت به سمت عقب، از وجود موانع در مسیر آگاه شوند و بهراحتی به عقب حرکت کنند. هرچند که امروزه سنسور یا دوربین پارک، آپشن چندان چشمگیری محسوب نمیشود، اما وجود آن در داستر خبر خوبی است!
چند سالی است که دیگر نیاز نیست برای تنظیم صدای موسیقی یا تعویض آن، بین کلیدهای سیستم صوتی گم شویم و تمرکزمان در رانندگی را از دست دهیم. داستر از کنترل صوتی روی فرمان بهره میبرد که این امکان را به راننده میدهد در هنگام رانندگی، روی سیستم صوتی کنترل داشته باشد و در صورت نیاز، موسیقی را تغییر دهد، صدا را کم یا زیاد کند و در صورت لزوم آن را قطع کند و از صدای موتور لذت ببرد!
درنهایت، تیپهای مختلف داستر آپشنهای زیر را دارند:
رنو داستر اتوماتیکو بررسی کامل آن
درست است که رنو داستر از نظر پلتفرم در رده کراساوورها طبقه بندی میشود و با توجه به شاسی یکپارچهاش نمیشود از آن توقعی در سطح شاسیبلندهای واقعی داشت اما با این حال تواناییهای خارج جادهای این محصول از کراساوورهای تک دیفرانسیل فانتزی بازار بسیار بهتر است؛ در واقع رنو داستر با توجه به دوام فنی بالا، استحکام زیربندی، ارتفاع مناسب شاسی و زاویه سپرها نیم نگاهی هم به مسیرهای خارج جادهای دارد و قادر است به عنوان یک خودرو چندمنظوره به ایفای نقش بپردازد. بخصوص که در مدل دو دیفرانسیل قابلیت انتخاب حالتهای مختلف انتقال قدرت گنجانده شده است. داستر از نظر کیفیت سواری هم رفتار منطقی از خود نشان میدهد و با در نظر گرفتن سگمنت و انتظاراتی که از خودرویی در این سطح میرود شما را راضی نگاه خواهد داشت.
البته در این بین مشکلاتی نظیر طراحی بسیار ساده و اقتصادی (بخصوص در داخل کابین)، کیفیت پایین متریال داخل اتاق، ارگونومی ضعیف صندلیها، آپشنهای حداقلی در مقایسه با رقبای قیمتی، هندلینگ نه چندان مناسب (در نسخه تک دیفرانسیل)، خنککنندگی متوسط کولر و کسب تنها 3 ستاره ایمنی از Euro-NCAP از جمله نقاط ضعفی هستند که در صورت خرید داستر باید با آنها کنار بیائید.
راستی اگر میان خرید نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تردید دارید باید به شما بگوئیم که مدل دو دف بدلیل بهرهمندی از ساختار چهارچرخ متحرک و تعلیق عقب مولتی لینک از توانایی آفرود و همچنین هندلینگ بالاتری در پیچها برخوردار است اما در عوض بدلیل وزن سنگینتر، شتاب ضعیفتر و مصرف سوخت بالاتری به شما تحمیل خواهد نمود. پس اگر اهل طبیعتگردی نیستید، به صرفهتر آن است که به سراغ نسخه تکدیفرانسیل بروید.
فضای داخل رنو داستر اتوماتیک و نحوه طراحی آن
با ورود به داخل کابین با فضایی ساده و بیروح روبرو میشویم که از نظر بصری و حتی کیفی برتری خاصی نسبت به محصولات ارزانقیمت (نظیر تندر 90) ندارد. البته این قطعات ساده و زمخت از ماندگاری مناسبی برخوردارند و از این رو ساختار کلی کابین و ادوات داخلی برای سالهای طولانی بدون افت محسوس به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد، اما با این حال وجود غربیلک فرمان بینهایت ساده و سردنده زشت و کمبود خلاقیت در جایجای کابین، جای دفاع چندانی برای داستر باقی نگذاشتهاند.
داخل رنو داستر
رنو داستر فضای داخلی جادار و مناسبی دارد اما از نظر ارگونومی صندلیها، اوضاعش چندان جالب نیست و حالت نیمکتمانند آنها بدن انسان را در سفرهای طولانی خسته خواهد کرد. به غیر از این موارد مشکل دیگری در کابین روئیت نمیشود و میتوانیم از ارگونومی مطلوب سایر ادوات و دید به اطراف نسبتاً خوب اتومبیل ابراز رضایت کنیم.
طراحی خارجی رنو داستر اتوماتیک
شاید اصلیترین دلیلی که بسیاری افراد را از خرید داستر منصرف میکند همین طراحی ساده و بیآلایش ظاهری ماشین باشد. البته نسخههای بعد از سال 2016 دستخوش یک فیسلیفت جزئی شدهاند و ظاهر بهتری یافتهاند اما با این حال هنوز هم نمیشود داستر را در قیاس با رقبای فانتزی چینی و کرهای این رده قیمتی زیبا و شیک توصیف نمود. ولی بد نیست بدانید که داستر بخش اعظمی از مزیتهایش را مدیون همین طراحی ساده است. در واقع رنو در جهت پایین آمدن هزینه تولید به این شکل جعبهای و ساده درآمده تا قیمت نهایی کاهش یابد و پول شما بجای ظاهر، خرج قسمتهای فنی و دوام اتومبیل گردد.
به نوعی میتوان داستر را مشابه یک خودر کار (یا حتی لباس کار) توصیف نمود که اولویتهایش در کارآیی و ماندگاری و پایین نگاه داشتن هزینهها خلاصه شدهاند و در نتیجه از نظر ظاهری هیچ بویی از ظرافت و زیبایی نبرده است. البته با وجود تمامی این صحبتها باز هم نمیتوان منکر بیسلیقگی طراحان در برخی قسمتها شد چراکه خود رنو هم در نسخههای جدید (که متاسفانه فعلاً به کشورمان راه نیافتهاند) برخی از نقاط ضعف ظاهری را برطرف ساخته و به محصولی هماهنگتر و زیباتر رسیده است.
مشخصات رنو داستر اتوماتیک
با عبور از نقطه ضعفهای اصلی (یعنی طراحی داخلی و بیرونی) به یکی از کارتهای برنده رنو داستر میرسیم. البته ممکن است در نگاه اول با دیدن پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی که فقط 135 اسب بخار قدرت تولید میکند اندکی نا امید شده باشید و مشخصات فنی داستر را در قیاس با رقبایی نظیر ویتارا یا چینیهای توربو بازار ضعیف بدانید اما داستر در بخش فنی نکات مثبت زیادی دارد که در ادامه بصورت خلاصه به آنها اشاره خواهیم نمود. اولین مورد اشتراکات فنی با رنو مگان و هزینههای نگهداری قابل قبول خودرو است که داستر را در برابر رقبای توربو موجود در بازار به عنوان یک محصول قابل اعتماد مطرح نموده. بخصوص که رنو از نظر استهلاک هم شرایط مناسبی دارد و به این زودیها دچار خرابی نمیشود. مورد بعدی گشتاور 195 نیوتنمتری است که در اختیارمان قرار دارد. در واقع برای خودرویی با کاربری مشابه داستر، گشتاور مهمتر از قدرت است و به همین دلیل میتوان گفت با ارائه گشتاور کافی جبران شده است.
موتور رنو داستر
سیستم تعلیق نسبتاً نرم اتومبیل هم با اینکه نتوانسته طراحی ضعیف صندلیها را به کل جبران نماید اما سواری راحتی (به نسبت سگمنت) برای داستر مهیا نموده که برای خودرویی در این سطح راضی کننده است. ضمناً داستر در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل به بازار عرضه شده که مدل دو دیفرانسیل با توجه به امکان انتخاب حالتهای مختلف انتقال قدرت (نظیر توزیع یکسان نیرو میان چهارچرخ)، میتواند نیم نگاهی هم به مسیرهای خارججادهای داشته باشد و این در شرایطی است که بسیاری از رقبای تک دیفرانسیل این رده قیمتی چنین امکانی ندارند. با این حال نکات منفی نظیر تعداد کم دندههای گیربکس 4 سرعته، ورود صدای موتور در دورهای بالا به داخل کابین، کولر نه چندان عالی و فرمان پذیری متوسط (بخصوص در نسخه تک دیفرانسیل) از جمله ضعفهای فنی داستر محسوب میشوند.
آپشن های رنو داستر
نسل اول رنو داستر از سال 2009 وارد بازار جهانی شد. این مدل تا سال 2017 در بازار ماندگار بود و فقط در سال 2013 یک فیسلیفت جزئی را تجربه کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که از 2017 تا به امروز، نسل دوم داستر نیز که با کد HM شناخته میشود، در بازارهای بینالمللی حضور دارد.نگین خودرو، به عنوان نماینده شرکت رنو در ایران، بین سالهای 2016 تا 2018 مدلهای مختلفی از این خودرو را در دو تیپ SE و PE و دو مدل تکدیفرانسیل و دودیفرانسیل به سبد خرید ایرانیها رساند. در این مطلب، روی صحبت ما بیشتر با مدل فول (SE) فیسلیفت (مدل 2016 به بعد) است و به آپشن های مدل پایه نیز در انتها اشاره خواهیم کرد.
سیستم مولتیمدیای 7 اینچی لمسی
یکی از آپشنهای مهم و کاربردی خودروهای امروزی، سیستم مولتیمدیا است؛ صفحات لمسی که بسیاری از قابلیتهای خودرو درون آنها قرار دارد و باعث حذف تعداد زیادی از کلیدهای پیچیده و سردرگمکننده روی داشبورد میشوند.
نسخههای فول رنو داستر، به صورت سفارشی از یک مانیتور 7 اینچی بهره میبرند که قابلیتهای فراوانی را درون خود جای داده است. این سیستم، از ورودیهای بلوتوث، AUX و USB پشتیبانی میکند و از یک سیستم رهیاب (Navigation) هم بهره میبرد که در پیداکردن بهترین مسیر به راننده کمک خواهد کرد.
سیستمهای ایمنی و ترمز
در بحث ایمنی، نباید از یک کراساوور اقتصادی انتظار داشت که شگفتانگیز ظاهر شود. بیشتر آپشن های رنو داستر، در حد پایه هستند. این خودرو، در چرخهای جلو به ترمز دیسکی و در چرخهای عقب به ترمزهای کاسهای مجهز است که شاید کمی ناامیدکننده به نظر برسد؛ اما از طرف دیگر، ترمزهای این خودرو به سیستمهای ABS و EBD مجهز هستند تا در شرایط بارانی یا جادههای لغزنده مانع از انحراف خودرو شوند. داستر همچنین به سیستم کنترل پایداری (ESP) هم مجهز است که باعث میشود پشت فرمان آن با خیالی آسوده و راحت از پیچهای جاده عبور کنید.
رنو داستر یک ایربگ برای راننده و یک ایربگ برای سرنشین جلو دارد که چندان چشمگیر نیست و در حدواندازه رقبای خود ظاهر نمیشود؛ اما بهنظر میرسد سختگیریهای شرکتهای تست تصادف اروپا خوب جواب داده و داستر با دریافت سه ستاره ایمنی از سازمان یوروانکپ، نمره قبولی را به دست آورده است.
سیستم انتقال قدرت و دو دیفرانسیل
در این بخش ، به بررسی سیستم دو دیفرانسیل یا همان برگ برنده این کراساوور جمعوجور در مقابل اغلب خودروهای همرده میرسیم. داستر یک خودروی مناسب آفرودهای سبک است و در این رده قیمتی، تنها کراساووری است که میتواند تا حدودی در جادههای صعبالعبور رضایتبخش باشد. سیستم دودیفرانسیل داستر سه حالت مختلف دارد:
حالت اول: تکدیفرانسیل جلو (2WD)
با انتخاب این حالت، تمام نیرو و گشتاور موتور به چرخهای جلو منتقل میشود. این حالت، مناسب جادههای هموار و شهری است و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.
حالت دوم: دودیفرانسیل اتوماتیک (Auto)
با انتخاب این حالت، نیرو و گشتاور موتور بین چهار چرخ به صورت اتوماتیک تقسیم میشود؛ یعنی کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) خودش تصمیم میگیرد که به کدام محور نیروی بیشتری بدهد تا داستر بتواند با حداکثر توان در مسیر پیش رو به حرکت خود ادامه دهد. این حالت برای آفرودهای سبک یا رانندگی در جادههای لغزنده بسیار مناسب است.
حالت سوم: دودیفرانسیل قفل (LOCK)
قسمت جالب سیستم چهار چرخ محرک داستر، قابلیت قفل دیفرانسیل یا همان Lock است. با انتخاب این حالت، نیرو بین چرخهای جلو و عقب به شکل مساوی تقسیم میشود و داستر حداکثر توانایی آفرودی خود را به نمایش خواهد گذاشت. این حالت برای آفرودهای سنگینتر کاربرد دارد و سیستمی است که حضور آن در داستر، یک مزیت محسوب میشود.
دوربین و سنسور دندهعقب
پارککردن و رانندگی در شهر با خودروهایی که ابعاد بزرگی دارند، همیشه دشوار بوده است. سنسور و دوربین دندهعقب دو آپشنی هستند که رانندگی با خودروهای بزرگ را آسانتر میکنند.
در نسخه فول داستر، سنسور دنده عقب و دوربین عقب وجود دارند که به راننده کمک میکنند هنگام حرکت به سمت عقب، از وجود موانع در مسیر آگاه شوند و بهراحتی به عقب حرکت کنند. هرچند که امروزه سنسور یا دوربین پارک، آپشن چندان چشمگیری محسوب نمیشود، اما وجود آن در داستر خبر خوبی است!
کنترلهای صوتی روی فرمان
چند سالی است که دیگر نیاز نیست برای تنظیم صدای موسیقی یا تعویض آن، بین کلیدهای سیستم صوتی گم شویم و تمرکزمان در رانندگی را از دست دهیم. داستر از کنترل صوتی روی فرمان بهره میبرد که این امکان را به راننده میدهد در هنگام رانندگی، روی سیستم صوتی کنترل داشته باشد و در صورت نیاز، موسیقی را تغییر دهد، صدا را کم یا زیاد کند و در صورت لزوم آن را قطع کند و از صدای موتور لذت ببرد!
درنهایت، تیپهای مختلف داستر آپشنهای زیر را دارند:
- کروزکنترل (SE)
- حالت رانندگی برفی (SE)
- تنظیم حالت فرمان دوحالته (SE)
- نشانگر فشار باد تایر (SE)
- آینههای جانبی برقی (SE)
- مانیتور 7 اینچی با رهیاب (سفارشی)
- سیستم کنترل صوتی روی فرمان (همه مدلها)
- شیشههای جلو و عقب برقی (همه مدلها)
- دیلایت (همه مدلها)
- سنسور دندهعقب (همه مدلها)
سؤالات متداول در مورد خرابی رنو داستر
علت تقه زدن گیربکسهای اتوماتیک در رنو داستر چیست؟
برای علت بروز این مشکل میتوان به ایراد برقی، میزان نبودن فشار روغن که ناشی از ایراد در ساعت و یا خرابی و پارگی در دسته موتورهای گیربکس اشاره کرد.
علت زوزه کشیدن گیربکسهای اتوماتیک در رنو داستر چیست؟
این صدا میتواند از صدای فشار روغن و یا خرابی دندهها باشد. مجموعه دنده سیارهای و دندههای دیفرانسیل به صورت غیر عادی کار کنند.
علت خلاص شدن گیربکس اتوماتیک در رنو داستر چیست؟
بریدن دنده اویل پمپ، خراب شدن توربین، هرز شدن پلوس، خالی بودن گیربکس از روغن و معیوب بودن چرخ دندههای داخل دیفرانسیل باعث بروز چنین مشکلی میشود.
اولین علت خرابی موتور داستر چیست؟
کار کردن با روغن کثیف است. معمولا عموم مردم زمان تعویض روغن خودروی خود را فراموش می کنند و این موضوع سبب می شود به موتور خودرو آسیب وارد شود.
دومین علت که سبب خراب شدن زودهنگام موتور داستر می شود چیست؟
کار کردن موتور با روغن کم است که باعث صدمه دیدن یاتاقان ها و میل لنگ می شود و هزینه های اضافی را برای شما در بر دارد.
تعویض روغن موتور در چند کیلومتر باید انجام شود؟
تعویض روغن موتور در کیلومتر ۷ هزار باید انجام شود
تسمه تایم را در چند کیلومتر باید تعویض کنیم؟
تسمه تایم را در کیلومتر ۶۰ هزار باید تعویض کنید
روغن گیربکس اتوماتیک در چند کیلومتر باید تعویض کنیم؟
روغن گیربکس اتوماتیک در کیلومتر ۵۰ هزار باید تعویض کنید
سلام آقا خسته نباشید من یه داستر مدل 2019دارم یه مدتی هست یه صدای سوت یا زوزه ازش شنیده میشه میتونید راهنمای کنید مشکل از کجا میتونه باشه؟
سلام آقا علیرضا
این صدا میتواند از صدای فشار روغن و یا خرابی دندهها باشه. مجموعه دنده سیارهای و دندههای دیفرانسیل… می تونید با مراجعه به ادرس تعمیرگاه واقع در استان البرز، شهر کرج، ابتدای جاده چالوس، نبش میدان حافظ ، تعمیرگاه تخصصی رنو مهندس ابراهيمی خودرو خودتون را مورد بررسی کارشناسان ما قرار بدهید و در سریعترین زمان ممکن خودرویی کاملا سالم و بی نقص را تحویل بگیرید.
و همچنین میتونید با تماس با شماره های : 09127908496 و 02691690926 جهت رزرو وقت و عدم معطلی اقدام کنید